2022-09-08, 15:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Om alla företag hade samma pris, inget, men har de olika, vilket de kommer ha, stor skillnad.
Det blir såklart priskrig.

Men det är ändå en sund princip, kan de hävda F.M, ska även jag som kund kunna göra det. Ingen mannamån, lika för alla, som Tage Danielsson säger i Karl-Bertil Jonssons Jul.

Om du har ett avtal med en bra elpris är du ju bara dum om du försöker häva det med stöd i force majeure. Om du inte har ett avtal och bara är kund finns inget att häva.
Citera
2022-09-08, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha nä syftet med att binda är att man vet vad man då har för utgifter framför sig.

Om ditt bundna avtal skulle löpt ut i augusti som mitt gjorde hade du kunnat binda till 2,5 kronor KWh. Hade du gjort det?
Citera
2022-09-08, 15:47
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det lär bli riktigt illa i vinter. Vilken tur att man bor i hyreslägenhet.
Ja vilken tur för hyresvärden kommer ju ta kostnaderna själv och inte höja hyran…
Citera
2022-09-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du har ett avtal med en bra elpris är du ju bara dum om du försöker häva det med stöd i force majeure. Om du inte har ett avtal och bara är kund finns inget att häva.

Fast det är ju inte utgångspunkten för detta. Företagen ifråga vill häva avtalet för DE tycker det har blivit dåligt för dem. Vad jag säger är att; visst, den möjligheten kan vara tänkbar i affärsvärlden, men, bara om jag som kund även har den möjligheten. FM ska alltså inte vara ensidigt.

Nu, i stort, gäller denna möjlighet bara för företag, inte för dess kunder. Det är inte ok!

Om det gällde i denna situation så kan, låt säga, Vattenfall säga upp rådande avtal och vilja höja priset, då gör jag som kund detsamma. Sedan går jag till Skellefte Kraft som har kvar sitt lägre pris, eller rent av sänkte, om än en symbolisk sådan.
Citera
2022-09-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det är inte Juli 2022 längre. Dagens fasta elpriser ligger mellan 600-800öre per kwh.

Är du dum i huvudet? Ingen förutom några få personer kunde förutse dessa priser allra minst du. Vi får hoppas ditt elbolag bryter ditt fasta elavtal.

Du är lika dum i huvudet som alla andra som går och skryter om att ni sitter på rörligt avtal och gnäller på de som kört rörligt. Kör man rörligt har man oftast liten elanvändning. Historiskt har det alltid varit billigare att ha rörligt. Vi får hoppas ditt avtal löper ut när elpriset står på 100kr per kwh.
Men, är du här igen och sprider strunt? Skulle inte du hålla dig borta från och skriva här?

På riktigt. Elpriserna i April/Maj/Juni låg på 89 öre, 103 öre och 126 öre (i SE3). Och redan då var det snack om att det skulle bli rekordpriser i vinter pga kriget och sanktioner. Rekordpriset innan var 181 öre från december 2021, dvs innan krig och sanktioner. Om ett elbolag då erbjuder att binda runt 100-150 öre, då känns det inte som supersvårt att lista ut vad som är ett vettigt val? Bara under vinterhalvåret 2022 skulle man då spara drygt 50 öre/kWh, och det är om priset bara går upp till 200 öre, vilket inte verkade otroligt. Sedan var det rätt så troligt att sanktioner skulle ligga kvar i mer än ett par år, och att det skulle ta flera år för EU att diversifiera sig från rysk gas.

Allt detta pekade spikrakt mot att det skulle bli riktigt dyrt med el i vinter. Och nästa vinter också med stor sannolikhet. Om man är minsta priskänslig för fluktuationer i spotpriset för el, så är det ett givet val att säkra upp det för att slippa obehagliga överraskningar.

Sen att överraskningen är obehagligare än vad nästan alla trott, det kan jag medge. Men att påstå att man inte såg detta komma, då bevisar man bara att man hade dålig koll, eller dåligt förstånd, eller både och.
Citera
2022-09-08, 16:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Nog ingen som begär att du ska tycka synd om dem! Likväl som jag tycker inte synd om dem som sitter med bundna.

Nä att du skulle tycka synd om mig som bundit på 60 öre till 2024 tror jag inte heller 😄
Citera
2022-09-08, 16:19
Medlem
HasseLabans avatar
Jag vill hävda force majeure och slippa betala räkningen
Citera
2022-09-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLaban
Jag vill hävda force majeure och slippa betala räkningen

Det kommer jag göra. Elransoneringen gjorde att jag inte kunde logga in i bankappen ju.
Citera
2022-09-08, 16:23
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om ditt bundna avtal skulle löpt ut i augusti som mitt gjorde hade du kunnat binda till 2,5 kronor KWh. Hade du gjort det?

Alla dagar i veckan med tanke på hur vintrarna kommer att bli. Band till 258 inkl moms i juli (s4) med bytesavtal där jag en gång under perioden kan teckna om ifall priset sjunker.

Du skulle definitivt ha slagit till på. 2,5 men du var dumsnål
Citera
2022-09-08, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Fast det är ju inte utgångspunkten för detta. Företagen ifråga vill häva avtalet för DE tycker det har blivit dåligt för dem. Vad jag säger är att; visst, den möjligheten kan vara tänkbar i affärsvärlden, men, bara om jag som kund även har den möjligheten. FM ska alltså inte vara ensidigt.

Nu, i stort, gäller denna möjlighet bara för företag, inte för dess kunder. Det är inte ok!

Om det gällde i denna situation så kan, låt säga, Vattenfall säga upp rådande avtal och vilja höja priset, då gör jag som kund detsamma. Sedan går jag till Skellefte Kraft som har kvar sitt lägre pris, eller rent av sänkte, om än en symbolisk sådan.

Du verkar inte förstå problemet.
Citera
2022-09-08, 16:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Alla dagar i veckan med tanke på hur vintrarna kommer att bli. Band till 258 inkl moms i juli (s4) med bytesavtal där jag en gång under perioden kan teckna om ifall priset sjunker.

Du skulle definitivt ha slagit till på. 2,5 men du var dumsnål

Ok, jag är i SE1 och hade avtal med 50 öre som löpte ut i augusti. Elbolagets handläggare sade att det som finns är 2,50 på tre år, men det kan du inte ta. Det blir alldeles för dyrt, så ta rörligt tills vidare.
Citera
2022-09-08, 16:45
Medlem
Sunimods avatar
Ni som jublar åt skiten kan ju knappast tänka längre än näsan räcker.

Om de som har fasta avtal vet hur mycket de ska betala varje månad kan de även spendera pengar på resor och prylar. Måste de istället betala vansinniga priser på el kommer de ställa in resor och inte köpa något.
Resultatet blir ekonomisk kris för handeln, restauranger och typ skidanläggningar mm igen likande skiten vi haft med pandemin.
Ökad arbetslöshet och en djupare lågkonjunktur och ni kommer alla få lida av skiten.

Jag tycker även synd om de med rörligt pris där normala variationer varit ok men knappast det som kommer bli i vinter med el för 10-15 kr/kWh, om det går att få någon el.
Troligen elransonering där man stänger av elen stundtals för olika områden.

Sitter man och garvar åt sådant här är man dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in