Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det finns även vetenskapsteoretiska skäl för rakkniven som rör kravet på att teorier, för att kunna kallas vetenskapliga, skall vara falsifierbara (möjliga att vederlägga). Om man tillåter sig fritt staplande av hjälphypoteser och antaganden kan teorier alltid skyddas mot vederläggning. Bara att rädda den med ytterligare antaganden. Enkla teorier är mer testbara och sårbara.
Nu bedrivs ju inte brottsutredningar, som du påpekar, enligt naturvetenskaplig metodik. Men det finns all anledning att praktisera denna anda även här, under devisen att inte krångla till det i onödan. Och inte skydda ”hypoteser” genom att anta lite till om något talar emot. Utan istället formulera om idén eller anta den enklare förklaringen.
Andan kan överfört praktiseras som tankerestriktion gällande det mesta. Vilken utstämplingstid kräver färst och minst tillkrånglade antaganden om tillvarons beskaffenhet, som ett exempel bara. Andan bör användas även då olika förklaringar inte står emot varandra (finns bara ett föreslaget alternativ och som är mycket ”krångligt”, bör man vara tveksam (inom vetenskap används rakkniven även då förklaringar inte står mot varandra)).
Rakknivsandan, inte krångla till det i onödan, utgör helt enkelt ett visst skydd mot såväl alltför fria fantasier som fastklamrande vid förklaringar som saknar tillräcklig grund.
Bra formulerat!
Och jag har egentligen inte mycket att tillägga. Jag håller självklart med om din ståndpunkt gällande hur rakkniven kan hitta ett hem i en mordutredning.
Så länge det handlar om att skapa
"ett skydd mot såväl alltför fria fantasier" som du så väl formulerade är jag helt med.
Jag misstänker att jag mest har reagerat på hur rakkniven används på detta forum.
Man slänger gärna fram den och omvanldar den till någon form av synonym till en "subjektiv logisk tankegång" som egentligen har väldigt lite med rakkniven att göra.
Rakknivken kommer självklart aldrig att göra SE skyldig till mordet på Olof Palme. Men enligt mig är SE-spåret en konsekvens av rakknivens anda. Man har tittat på den data som finns tillänglig, utgått från brottsplatsen och landat i (enligt mig) en ganska enkel och självklar ståndpunkt. Man kommer inte runt SE. Han är misstänkt av ganska basala och självklara anledningar. Han var uppenbarligen på plats, stämmer in på det generella signalementet, kan inte på ett trovärdigt sätt redogöra för sitt förfarande på plats, ljuger i omgångar efteråt etc etc.
Trevlig kväll.