2022-09-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har inga problem med att förklara saker och det var precis det jag gjorde i inlägget du citerar:

Vi kan med hjälp av ett mätinstrument, ett gyroskop, mäta om jorden roterar eller om den är stilla. Och när vi gör det så visar det sig att jorden roterar 15 grader per timme.

Samma sak gäller för de flesta alla andra påhitt från plattisar. Som t.ex det här:

Det går att mäta avståndet till solen och det är självklart något som är gjort massor med gånger. Vi har med andra ord empiriska evidens för att solen är mycket långt bort.

I dess enklaste form kan du avgöra avståndet till solen genom att studera solens skenbara storlek. Om dess skenbara storlek inte varierar över dygnet så kan man dra slutsatsen att solen inte är liten och nära. Vill du göra mer noggranna och avancerade mätningar finns såklart även sådana.

Vår kunskap om jordens form bygger inte på vare sig tro eller gissningar. Vår kunskap bygger på studier av verkligheten, den bygger på faktiska mätningar och kontroller.

Och just därav min fråga till dig igen då: varför är du i denna tråd och tjafsar och diskuterar saker hit och dit när du ändå så säkert vet allting om jordens form, avstånd till solen, stjärnornas rutter över oss etc etc?

Du vet ju redan allt och har fått så bra utbildning och det är glasklart för dig allting så varför håller du på och ska förklara och diskutera nåt du redan vet allt om?

Så jag säger igen jag vet att älgen skiter i skogen så därför skulle der vara HELT ointressant för mig att diskutera den saken med någon hit och dit, varför skulle jag lägga tid på att förklara det för någon? Helt meningslöst och inte intressant. Du vet ju redan allting om detta ämne så varför är du här hela tiden och ska övertyga andra? Vad är grejen du vet ju redan påstår du. Vad ger det dig?
Citera
2022-09-07, 16:11
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Och just därav min fråga till dig igen då: varför är du i denna tråd och tjafsar och diskuterar saker hit och dit när du ändå så säkert vet allting om jordens form, avstånd till solen, stjärnornas rutter över oss etc etc?

Du vet ju redan allt och har fått så bra utbildning och det är glasklart för dig allting så varför håller du på och ska förklara och diskutera nåt du redan vet allt om?

Så jag säger igen jag vet att älgen skiter i skogen så därför skulle der vara HELT ointressant för mig att diskutera den saken med någon hit och dit, varför skulle jag lägga tid på att förklara det för någon? Helt meningslöst och inte intressant. Du vet ju redan allting om detta ämne så varför är du här hela tiden och ska övertyga andra? Vad är grejen du vet ju redan påstår du. Vad ger det dig?
Men snälla du, vet du inte ens vad en diskussion innebär?
Jag upplysa dig om att det inte innebär att bara hålla med varandra om olika saker.

Eftersom du så uppenbart har fel om en del saker försöker övriga att upplysa dig om vad du har fel om och försöker även lära dig om faktiska förhållanden.
Citera
2022-09-07, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad är det för bisarrt resonemang? Ska han sluta förklara pga han vet hur det ligger till?

Är tanken att du - som inte vet hur det funkar - ska förklara i stället?

Är det ändå inte bäst om de som vet förklarar för de som inte vet?
Citera
2022-09-07, 18:40
Avslutad
Citat:

Är det inte bra onödigt med en lärare i skolbarnens klassrum? Han kan ju redan allt dom ska lära sig där...

Jag skulle vilja ställa en fråga.

Hur vet du att det inte är Nordpolen som är en mur som omger den platta jorden istället för sydpolen?
Citera
2022-09-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Är det inte bra onödigt med en lärare i skolbarnens klassrum? Han kan ju redan allt dom ska lära sig där...

Jag skulle vilja ställa en fråga.

Hur vet du att det inte är Nordpolen som är en mur som omger den platta jorden istället för sydpolen?

Hur jag vet det? Det vet jag inte. Svårt att veta nåt när dom inte tillåter någon att flyga över varken nord eller sydpolen och man kan ju verkligen undra varför.

Och ja det är sant att dom inte tillåter flyg över polerna det är bara att kolla flygrutter för passagerarplan för den som är intresserad.
Citera
2022-09-07, 19:25
Avslutad
Citat:
Hur jag vet det? Det vet jag inte. Svårt att veta nåt när dom inte tillåter någon att flyga över varken nord eller sydpolen och man kan ju verkligen undra varför.

Och ja det är sant att dom inte tillåter flyg över polerna det är bara att kolla flygrutter för passagerarplan för den som är intresserad.

Vad menar du med pol?
Citera
2022-09-07, 19:27
Medlem
Citat:
Varför är du här i tråden och tjafsar om då när du verkar så säker på att allt du lärt dig är korrekt och stämmer med verkligheten? Vad är problemet med att förklara nåt du redan så säkert vet är sant och stämmer?

Kanske för att du är lite osäker och intresserad av den andra sidans tankar också...?

Jag vet att älgen skiter i skogen så det skulle va helt ointressant för mig att sitta o diskutera den saken någonstans HELT ointressant. Borde va lika för dig du vet ju tydligen hur det ligger till med jordens form så varför lägger du ner tid på att förklara o tjafsa runt om saken för om du nu VET?

Citat:

Nu kom det fram också kolla tidigare i tråden att det får dem göra och det gjorts både nord och syd polen.

Hur var det med den 17 min videon har du kollat den och även kollat planeterna med kikare eller gått till observatorium du kan lära dig saker.

Finns många foton och videor och nu ikväll kan man se en fin soluppgång där solens strålar på undersidan av molnen.
😁
Senast redigerad av Eagle5555 2022-09-07 kl. 19:38.
Citera
2022-09-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad är det för bisarrt resonemang? Ska han sluta förklara pga han vet hur det ligger till?

Är tanken att du - som inte vet hur det funkar - ska förklara i stället?

Är det ändå inte bäst om de som vet förklarar för de som inte vet?

Sämsta jag har hört han vet väl inte mer än någon annan eller har han varit uppe i en ballong högre än dom som man ser på massa filmer och där det är tydligt PLATT åt alla håll?

I så fall kan han väl ladda upp lite bilder med bevis på en rund jord. Vad han har lärt sig i nån skolbänk eller sett för "fake nasa" CGI bilder på nån projektor på nån slaskig folkhögskola är inte bevis för någonting... INGENTING
Citera
2022-09-07, 19:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Trams SAS flög över Nordpolen redan på 50-talet: https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-nar-sas-var-harskare-over-nordpolen

Och det finns 100-tals som jobbar på sydpolen och dom reser dit just med flyg, du kan själv söka jobb där men ta med långkalsonger.
Citera
2022-09-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Trams SAS flög över Nordpolen redan på 50-talet: https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/50-talet-nar-sas-var-harskare-over-nordpolen

Och det finns 100-tals som jobbar på sydpolen och dom reser dit just med flyg, du kan själv söka jobb där men ta med långkalsonger.

Du vet tydligen ingenting om antarctica och vart man får befinna sig där pga antarctic treaty som typ hela världen skrivit under. Man får åka till en viss breddgrad ja men inte längre än så.

Och det jobbar inga 100- tals personer på sydpolen det jobbar 1000-tals personer där. Forskare säger dom men det pågår mycket hemliga saker där. Och ja dom åker med flyg dit självklart till de absolut nordligaste delarna.

Du vet ingenting om antarctica kan jag säga direkt. Där pågår saker vi inte har en blekaste aning om.
Citera
2022-09-07, 19:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Märkligt, det går båtturer till Nordpolen. Menar du att alla som åker dessa turer är med i konspirationen?

Finns även dom som anordnar skidresor till Nordpolen: https://www.expeditionsresor.se/resmal/nordpolen/
Senast redigerad av Jazzil 2022-09-07 kl. 19:46.
Citera
2022-09-07, 19:43
Medlem
Citat:
Du vet tydligen ingenting om antarctica och vart man får befinna sig där pga antarctic treaty som typ hela världen skrivit under. Man får åka till en viss breddgrad ja men inte längre än så.

Och det jobbar inga 100- tals personer på sydpolen det jobbar 1000-tals personer där. Forskare säger dom men det pågår mycket hemliga saker där. Och ja dom åker med flyg dit självklart till de absolut nordligaste delarna.

Du vet ingenting om antarctica kan jag säga direkt. Där pågår saker vi inte har en blekaste aning om.

Läs tidigare i tråden har du svårt att förstå
Senast redigerad av Eagle5555 2022-09-07 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in