Citat:
Jag har inga problem med att förklara saker och det var precis det jag gjorde i inlägget du citerar:
Vi kan med hjälp av ett mätinstrument, ett gyroskop, mäta om jorden roterar eller om den är stilla. Och när vi gör det så visar det sig att jorden roterar 15 grader per timme.
Samma sak gäller för de flesta alla andra påhitt från plattisar. Som t.ex det här:
Det går att mäta avståndet till solen och det är självklart något som är gjort massor med gånger. Vi har med andra ord empiriska evidens för att solen är mycket långt bort.
I dess enklaste form kan du avgöra avståndet till solen genom att studera solens skenbara storlek. Om dess skenbara storlek inte varierar över dygnet så kan man dra slutsatsen att solen inte är liten och nära. Vill du göra mer noggranna och avancerade mätningar finns såklart även sådana.
Vår kunskap om jordens form bygger inte på vare sig tro eller gissningar. Vår kunskap bygger på studier av verkligheten, den bygger på faktiska mätningar och kontroller.
Vi kan med hjälp av ett mätinstrument, ett gyroskop, mäta om jorden roterar eller om den är stilla. Och när vi gör det så visar det sig att jorden roterar 15 grader per timme.
Samma sak gäller för de flesta alla andra påhitt från plattisar. Som t.ex det här:
Det går att mäta avståndet till solen och det är självklart något som är gjort massor med gånger. Vi har med andra ord empiriska evidens för att solen är mycket långt bort.
I dess enklaste form kan du avgöra avståndet till solen genom att studera solens skenbara storlek. Om dess skenbara storlek inte varierar över dygnet så kan man dra slutsatsen att solen inte är liten och nära. Vill du göra mer noggranna och avancerade mätningar finns såklart även sådana.
Vår kunskap om jordens form bygger inte på vare sig tro eller gissningar. Vår kunskap bygger på studier av verkligheten, den bygger på faktiska mätningar och kontroller.
Och just därav min fråga till dig igen då: varför är du i denna tråd och tjafsar och diskuterar saker hit och dit när du ändå så säkert vet allting om jordens form, avstånd till solen, stjärnornas rutter över oss etc etc?
Du vet ju redan allt och har fått så bra utbildning och det är glasklart för dig allting så varför håller du på och ska förklara och diskutera nåt du redan vet allt om?
Så jag säger igen jag vet att älgen skiter i skogen så därför skulle der vara HELT ointressant för mig att diskutera den saken med någon hit och dit, varför skulle jag lägga tid på att förklara det för någon? Helt meningslöst och inte intressant. Du vet ju redan allting om detta ämne så varför är du här hela tiden och ska övertyga andra? Vad är grejen du vet ju redan påstår du. Vad ger det dig?