2022-09-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Förstår inte hur högern över huvud taget tänker sig att bilda regering. De har ju sagt att de inte kommer göra det med SD så hur ska det gå till när underlaget ligger runt 30 procent? V och MP backar väl en S+C-regering även om de inte får sitta med.
Vadå "förstår inte"? Regeringsunderlaget kan väl vara hur litet som helst så länge de får igenom det i riksdagen? M+kd 25% backas av sd+l 25%. Sossarna var ju inte särskilt stora när de satt ensamma i regeringen det sista (28%) men var ju ändå bättre än att ha med minipartiet mp..
Citera
2022-09-07, 18:21
Bannlyst
Vi har momentum nu! Ni som tvekar om ni ska rösta eller vem ni ska rösta på borde rösta på SD! Det är dags att skaka om etablissemanget nu! Det är nu eller aldrig! Låt oss göra SD så stora som möjligt!

Få med åtminstone en osäker kompis/släkting etc och rösta på SD detta valet, varje röst räknas när det är så här jämnt!
Citera
2022-09-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Vi har momentum nu! Ni som tvekar om ni ska rösta eller vem ni ska rösta på borde rösta på SD! Det är dags att skaka om etablissemanget nu! Det är nu eller aldrig! Låt oss göra SD så stora som möjligt!

Få med åtminstone en osäker kompis/släkting etc och rösta på SD detta valet, varje röst räknas när det är så här jämnt!

Det är som jag sagt många gånger i denna tråd, "en röst på SD är den bästa garantin för att minimera inflytandet för sossarna och deras anhang samt liknande pack!"
Citera
2022-09-07, 18:54
Medlem
JustZlatans avatar
Valexperten: Koalition mellan S+M+C ingen högoddsare

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valexperten-koalition-s-m-c-ar-ingen-hogoddsare

Det ser ut som att Alexander Bard får rätt.
Citera
2022-09-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om MP historiskt brukar krympa på valdagen, vad är psykologin bakom?
Många som blir uppringda av opinionsinstitut faller för frestelsen att godhetssignalera genom att säga att de ska rösta på MP. Det är så man får högsta godhetspoäng inför en random främling som man aldrig kommer prata med igen men vill imponera på ändå. Men väl i valbåset kommer MP inte på fråga.

Tyvärr kan den effekten ha klingat ut i takt med att gamla institut som Demoskop och Sifo har börjat använda webbpaneler och gett dem stor tyngd. Det gör det lättare att mäta SD korrekt men det gör också att MP-överskattningen kan vara ett minne blott. Och då får vi räkna med över 5% för MP…
Citera
2022-09-07, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Rejäla antagandena här. Skulle vara intressant att få en källa på att det finns 2 000 000 troende och praktiserande muslimer i Sverige. Antalet moskéer (25 st exkl. källarmoskéer) antyder att det är långt ifrån sanningen att det är så många med tanke på att dessa ska gå i moské minst en gång i veckan (åtminstone män) för att be. Islamiska samarbetsrådet som organiserar alla muslimer i Sverige har "bara" 200 000 registrerade medlemmar.

Du räknar också med ett valdeltagande på 90% som ligger ÖVER snittet för hela valet. Inrikes födda röstar 90% medan utrikes födda röstar 74% och för utrikes födda kvinnor misstänker jag att valdeltagandet är ännu lägre men har ingen siffra på det. Ännu mer skrattretande blir det att skriva "räcker med bara hälften av alla röstberättigade muslimer" röstar på Nyans. Det är ju inte en homogen grupp detta, precis som kristna, så finns det kristna kristdemokrater, kristna socialdemokrater osv.

Jag har varken antagit något eller påstått att det är ”2 miljoner praktiserande muslimer”

Däremot skrev jag ungefär 2 miljoner från muslimska kulturer/länder och att 75% av dessa är röstberättigade. Har du andra siffror får du gärna slänga fram dem.

Jag skrev också att scenariot 90% röstdeltagande och 85% uppslutning (som Angeredsborna kunde tänka sig) självklart inte kommer hända.

Du kan heller inte jämföra muslimer med kristna. Överhuvudtaget. Kristna i Sverige är sekulära. Hela den kristna läran har både reformerats och svenska kyrkan i princip gett upp sin religion. Islam har inte rört sig en tum. Du kan heller inte räkna antal inskrivna muslimer i trossamfund. Det är bara en bronser.

Enligt pew reschearch identifierade sig över 800 000 sig som muslimer 2016. Men det var lågt räknat:

https://sjunne.com/2017/02/12/andel-muslimer-i-sverige/

Dessa antaganden är alltså inte helt orimliga och kommer fram till det jag gjorde, dvs ca 20% av Sverige befolkning idag är muslimer.

Muslimerna röstar främst på S pga bidragen och att de lever i Sverige pga dem. S väljare består säkert till över hälften utomeuropeiska invandrare. Det är många av dessa Nyans nu kommer knipa.

Men att tro det skulle vara svårt för nyans att får över 300 000 röster i valet är ganska naivt. Självklart kan de det.

De kommer nå 4% spärren, men inte så mycket mer tror jag. Men det kommer få många att gnugga sig i ögonen nog.
Citera
2022-09-07, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SR / Svensk väljaropinions senaste sammanvägning av Novus, Sifo samt Ipsos mätningar gjorda mellan 2022-08-31 - 2022-09-06, mätningen jämförs med den som publicerades 1 september

S 28,9% (-0,9)
V 7,7% (-0,4)
MP 5,3% (+0,1)
C 7,8% (+1,2)

SD 20,3% (-0,1)
M 17,9% (+0,9)
KD 6,3% (+0,3)
L 4,8% (-0,7)

Övriga 1,2% (-0,2)

S+V+MP+C 49,7% (+-0)
SD+M+KD+L 49,3% (+0,4)

https://sverigesradio.se/artikel/grafik-svensk-valjaropinion-7-september-2022

Det där är ganska jämnt… 😄
Citera
2022-09-07, 19:19
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag har varken antagit något eller påstått att det är ”2 miljoner praktiserande muslimer”

Däremot skrev jag ungefär 2 miljoner från muslimska kulturer/länder och att 75% av dessa är röstberättigade. Har du andra siffror får du gärna slänga fram dem.

Jag skrev också att scenariot 90% röstdeltagande och 85% uppslutning (som Angeredsborna kunde tänka sig) självklart inte kommer hända.

Du kan heller inte jämföra muslimer med kristna. Överhuvudtaget. Kristna i Sverige är sekulära. Hela den kristna läran har både reformerats och svenska kyrkan i princip gett upp sin religion. Islam har inte rört sig en tum. Du kan heller inte räkna antal inskrivna muslimer i trossamfund. Det är bara en bronser.

Enligt pew reschearch identifierade sig över 800 000 sig som muslimer 2016. Men det var lågt räknat:

Dessa antaganden är alltså inte helt orimliga och kommer fram till det jag gjorde, dvs ca 20% av Sverige befolkning idag är muslimer.

Muslimerna röstar främst på S pga bidragen och att de lever i Sverige pga dem. S väljare består säkert till över hälften utomeuropeiska invandrare. Det är många av dessa Nyans nu kommer knipa.

Men att tro det skulle vara svårt för nyans att får över 300 000 röster i valet är ganska naivt. Självklart kan de det.

De kommer nå 4% spärren, men inte så mycket mer tror jag. Men det kommer få många att gnugga sig i ögonen nog.

Många från muslimska länder är kristna. t.ex. alla assyrier vi har.

Enligt Pew var 8.1 procent muslimer i Sverige 2016, tredje högsta andelen i Västeuropa.

Nyans kommer inte komma in i riksdagen i år, de muslimer som röstar föredrar S eftersom de är ett bidragsparti.
Citera
2022-09-07, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du glömmer något viktigt. Nyans är ett turk-sunni parti, ledande företrädare har turkisk eller somalisk bakgrund (plus 2 inkvoterade vita kvinnor)
Kurder hatar turkar
Shiamuslimer hatar sunnimuslimer
Araber är inte glada på turkar

Nyans väljare är antingen turkiska islamister eller Somalier (om klanen bestämmer att de ska rösta på Nyans den här gången). Jag kan inte se att det skulle räcka till 12% i Malmö, men kanske till en plats i kommunfullmäktige i somalitown Borlänge

Nej, eftersom över 90% av alla muslimer är sunnimuslimer så kommer det inte göra någon statistisk skillnad.

Men egentligen, Nyans har väl inte tagit ställning till inriktning, utan snarare muslimer intressen generellt och att S har svikit dem? Så varför skulle det vara ett problem för dem menar du?
Citera
2022-09-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Valexperten: Koalition mellan S+M+C ingen högoddsare

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valexperten-koalition-s-m-c-ar-ingen-hogoddsare

Det ser ut som att Alexander Bard får rätt.
Jag kan inte se det, det hade varit självmord för M att sätta sig i en S-regering (eller motsatt). Med mindre det dyker upp en riktig kris; ett krig mellan Ryssland och NATO, att städa upp efter ett kärnvapenkrig eller ett totalt sammanbrott av internationell handel.
Citera
2022-09-07, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Jo, dom är helt orimliga. Du hävdar 800 000 muslimer 2016, som jag också läst, varav en tredjedel, tror jag det var, anser sig vara praktiserande. Alltså ingen homogen grupp. Förklara gärna hur 800 000 muslimer blivit 2 000 000 muslimer när den TOTALA invandringen inkl. återvändande svenskar varit knappt 500 000 2017-2021. Det finns mängder med grupperingar inom muslimer, dessutom kommer de från länder där man hatar varandra.

Ja, jag tror det blir extremt svårt att Nyans får 300 000 röster i valet. Om några dagar får vi se vem som har rätt. Jag ser fram emot din offentliga avbön. Annars lovar jag att göra min.

Jag citerar pontec som skrev:

"Du glömmer något viktigt. Nyans är ett turk-sunni parti, ledande företrädare har turkisk eller somalisk bakgrund (plus 2 inkvoterade vita kvinnor)
Kurder hatar turkar
Shiamuslimer hatar sunnimuslimer
Araber är inte glada på turkar"
Citera
2022-09-07, 19:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag kan inte se det, det hade varit självmord för M att sätta sig i en S-regering (eller motsatt). Med mindre det dyker upp en riktig kris; ett krig mellan Ryssland och NATO, att städa upp efter ett kärnvapenkrig eller ett totalt sammanbrott av internationell handel.

Det är enda sättet för M att få någon makt. SD kommer ta väljare från både S och M och V kommer ta väljare från S. SD blir största parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in