Citat:
Ursprungligen postat av
lloydfabege
Rejäla antagandena här. Skulle vara intressant att få en källa på att det finns 2 000 000 troende och praktiserande muslimer i Sverige. Antalet moskéer (25 st exkl. källarmoskéer) antyder att det är långt ifrån sanningen att det är så många med tanke på att dessa ska gå i moské minst en gång i veckan (åtminstone män) för att be. Islamiska samarbetsrådet som organiserar alla muslimer i Sverige har "bara" 200 000 registrerade medlemmar.
Du räknar också med ett valdeltagande på 90% som ligger ÖVER snittet för hela valet. Inrikes födda röstar 90% medan utrikes födda röstar 74% och för utrikes födda kvinnor misstänker jag att valdeltagandet är ännu lägre men har ingen siffra på det. Ännu mer skrattretande blir det att skriva "räcker med bara hälften av alla röstberättigade muslimer" röstar på Nyans. Det är ju inte en homogen grupp detta, precis som kristna, så finns det kristna kristdemokrater, kristna socialdemokrater osv.
Jag har varken antagit något eller påstått att det är ”2 miljoner praktiserande muslimer”
Däremot skrev jag ungefär 2 miljoner från muslimska kulturer/länder och att 75% av dessa är röstberättigade. Har du andra siffror får du gärna slänga fram dem.
Jag skrev också att scenariot 90% röstdeltagande och 85% uppslutning (som Angeredsborna kunde tänka sig) självklart inte kommer hända.
Du kan heller inte jämföra muslimer med kristna. Överhuvudtaget. Kristna i Sverige är sekulära. Hela den kristna läran har både reformerats och svenska kyrkan i princip gett upp sin religion. Islam har inte rört sig en tum. Du kan heller inte räkna antal inskrivna muslimer i trossamfund. Det är bara en bronser.
Enligt pew reschearch identifierade sig över 800 000 sig som muslimer 2016. Men det var lågt räknat:
https://sjunne.com/2017/02/12/andel-muslimer-i-sverige/
Dessa antaganden är alltså inte helt orimliga och kommer fram till det jag gjorde, dvs ca 20% av Sverige befolkning idag är muslimer.
Muslimerna röstar främst på S pga bidragen och att de lever i Sverige pga dem. S väljare består säkert till över hälften utomeuropeiska invandrare. Det är många av dessa Nyans nu kommer knipa.
Men att tro det skulle vara svårt för nyans att får över 300 000 röster i valet är ganska naivt. Självklart kan de det.
De kommer nå 4% spärren, men inte så mycket mer tror jag. Men det kommer få många att gnugga sig i ögonen nog.