Citat:
Ursprungligen postat av
TonyBergman
Nej jag tror inte alls det kommer ske. Men säger att Det inte skulle vara omöjligt. På sikt är jag övertygad det kommer ske. I Malmö är majoriteten snart utomeuropeiska härkomst.
Men kollar man
"
Idag har Malmö Stad så många som 45000 personer med muslimsk bakgrund. I regionen finns det ca 100000 muslimer"
23k räcker. Det är många javisst, förmodligen alldeles för många. Mikail har vad jag vet inte engagerat moskérna i stort för dom än.
Kollar man partistyrelse så ditter en Lotta och en Carina så även svenskar röstar ju på dom.
Alla siffror och statistik om invandrare i Sverige ska tas med en nypa salt.
Faktum är att Sverige befolkning är ca 10 500 000 invånare idag. Enligt SCB är enbart 7 miljoner etniska svenskar.
Det är alltså ca 3,5 miljoner med utländsk bakgrund. Ca en miljon av dessa är vita européer/västerlänningar.
Utöver 10,5 miljoner har vi närmare en miljon med samordningsnummer. Ingen vet hur många av dessa som befinner sig i Sverige eftersom vi inte haft folkräkning på över 30 år. Men det är en annan diskussion egentligen. Poängen är att det är väldigt dålig koll.
Då har vi alltså ungefär 2,5 miljoner med utomeuropeisk bakgrund. Det är väl inte orimligt att anta att iaf 2 miljoner av dessa kommer från muslimska kulturer/länder?
I åldersfördelningen för en population brukar ca 75% vara mellan 18 och döden, alltså röstberättigade. Då har vi alltså omkring 1,5 miljoner röstberättigade muslimer i Sverige idag.
Det skulle utgöra över 21% i ett riksdagsval och med ett valdeltagande på 90% skulle det utgöra 19%.
Enligt undersökningar från bla Angered så kunde över 85% av de som kände till Nyans tänka sig att rösta på dem.
Det skulle alltså på en nationell nivå potentiellt kunna innebära över 16%. Självklart kommer det inte bli så mycket.
Men att tro 4% spärren skulle vara problematisk att nå för Nyans är ju helt enkelt inte sant.
Det hade räckt med att enbart hälften av alla röstberättigade muslimer röstar och sedan att hälften av dessa röstar på Nyans för att de med relativt god marginal skulle kunna nå riksdagsgränsen.
Jag kan inte i min vildaste fantasi inte se hur de inte kommer göra det redan i detta val. Hur mycket jag än sandbagar och försöker vrida på siffrorna.
Nyans kör en rejäl offensiv i samtliga utanförskapsområden och invandrartäta förorter nu med många medarbetare.
Jag tror de flesta kommer få en rejäl överraskning under valnatten.
Kom ihåg var ni läste det.