2022-09-07, 16:24
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Egentligen borde man ta bort alla OU en vecka innan valet och låta folket välja utan all denna masspropaganda från både höger och vänster, dessutom skulle väl det minska risken för stödröster.

Förra valet fick Mp 4,4%, men dagarna innan låg de i OU på runt 5-6%. Går det att dra några slutsatser av detta detta val? Är Mp lite överskattade i OU? Vågar man fortfarande hoppas på att Mp tillslut trillar ur riksdagen?
Det borde vara svårt för OU att fånga upp hur jävla hatade mp är på vischan nu.

Fattar inte folk som inte röstar, det tar en kvart typ, man behöver bara haja att det inte går att öka befolkningen med över en procent varje år.
Citera
2022-09-07, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej jag tror inte alls det kommer ske. Men säger att Det inte skulle vara omöjligt. På sikt är jag övertygad det kommer ske. I Malmö är majoriteten snart utomeuropeiska härkomst.
Men kollar man
"
Idag har Malmö Stad så många som 45000 personer med muslimsk bakgrund. I regionen finns det ca 100000 muslimer"
23k räcker. Det är många javisst, förmodligen alldeles för många. Mikail har vad jag vet inte engagerat moskérna i stort för dom än.
Kollar man partistyrelse så ditter en Lotta och en Carina så även svenskar röstar ju på dom.

Alla siffror och statistik om invandrare i Sverige ska tas med en nypa salt.

Faktum är att Sverige befolkning är ca 10 500 000 invånare idag. Enligt SCB är enbart 7 miljoner etniska svenskar.

Det är alltså ca 3,5 miljoner med utländsk bakgrund. Ca en miljon av dessa är vita européer/västerlänningar.

Utöver 10,5 miljoner har vi närmare en miljon med samordningsnummer. Ingen vet hur många av dessa som befinner sig i Sverige eftersom vi inte haft folkräkning på över 30 år. Men det är en annan diskussion egentligen. Poängen är att det är väldigt dålig koll.

Då har vi alltså ungefär 2,5 miljoner med utomeuropeisk bakgrund. Det är väl inte orimligt att anta att iaf 2 miljoner av dessa kommer från muslimska kulturer/länder?

I åldersfördelningen för en population brukar ca 75% vara mellan 18 och döden, alltså röstberättigade. Då har vi alltså omkring 1,5 miljoner röstberättigade muslimer i Sverige idag.

Det skulle utgöra över 21% i ett riksdagsval och med ett valdeltagande på 90% skulle det utgöra 19%.

Enligt undersökningar från bla Angered så kunde över 85% av de som kände till Nyans tänka sig att rösta på dem.

Det skulle alltså på en nationell nivå potentiellt kunna innebära över 16%. Självklart kommer det inte bli så mycket.

Men att tro 4% spärren skulle vara problematisk att nå för Nyans är ju helt enkelt inte sant.

Det hade räckt med att enbart hälften av alla röstberättigade muslimer röstar och sedan att hälften av dessa röstar på Nyans för att de med relativt god marginal skulle kunna nå riksdagsgränsen.

Jag kan inte i min vildaste fantasi inte se hur de inte kommer göra det redan i detta val. Hur mycket jag än sandbagar och försöker vrida på siffrorna.

Nyans kör en rejäl offensiv i samtliga utanförskapsområden och invandrartäta förorter nu med många medarbetare.

Jag tror de flesta kommer få en rejäl överraskning under valnatten.

Kom ihåg var ni läste det.
Citera
2022-09-07, 16:26
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Så varför snackar inte media om Partiet Nyans om de nu har en bra chans att komma in?

Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
För att de tar röster från vänstern, något journalisterna inte vill nu 5 dagar innan valet.
SVT och övriga kulturvänstern och medievänstern vill absolut inte att Partiet Nyans ska komma in i riksdagen eller få för höga siffror någonstans.

Inte för att de skulle stjäla röster från Centern, Miljöpartiet, Vänstern och Socialdemokraterna.

Därför att om ett muslimskt parti kom in i riksdagen skulle Sverigedemokraterna få egen majoritet vid nästa val.
Citera
2022-09-07, 16:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Fattar inte folk som inte röstar, det tar en kvart typ, man behöver bara haja att det inte går att öka befolkningen med över en procent varje år.
Sverigedemokrater hatar (bl.a.) miljöpartiet men det påverkar inte andra gruppers röstande. Jag tror du tänker fel.
Citera
2022-09-07, 16:28
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Egentligen borde man ta bort alla OU en vecka innan valet och låta folket välja utan all denna masspropaganda från både höger och vänster, dessutom skulle väl det minska risken för stödröster.

Förra valet fick Mp 4,4%, men dagarna innan låg de i OU på runt 5-6%. Går det att dra några slutsatser av detta detta val? Är Mp lite överskattade i OU? Vågar man fortfarande hoppas på att Mp tillslut trillar ur riksdagen?
MP kommer åka ur även om undersökningarna så skulle visa 7 procent.

Enkel logik: MP fick 4,4 procent i förra valet, backade 2,5 procent och gjorde en nettoförlust på 140.000 väljare. Det vill säga, 140.000 väljare som röstade MP 2014 valde ett annat parti 2018. Och för varje person av dessa 140.000 som lämnade MP fick inte MP en röst från någon annan som inte röstade MP 2014. Antalet röster som krävs för att nå 4 procentspärren kommer i detta val ligga någonstans mellan 260.000-270.000. Låg räknat så räcker det att MP gör en nettoförlust på runt 25.000-26.000 väljare för att de ska få mindre än 4 procent eftersom MP fick 285.000 röster i förra valet.

285.899-260.000 = 25-26.000. Men eftersom det snarare kommer krävas närmare 270.000 röster för att klara spärren så räcker det att MP tappar 15-20.000 röster för att åka ur.

MP backade alltså grovt i förra valet trots massiva stödröster och värmebölja.

MP är betydligt mer hatade och impopulära nu. Dessutom ingen riktig värmebölja nu som det var 2018. Så oavsett stödröster så kommer det ske en så pass stor väljarflykt från MP att stödrösterna inte kommer kunna täcka väljarflykten.
Senast redigerad av oresundsbroen 2022-09-07 kl. 16:32.
Citera
2022-09-07, 16:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Ja, MP har ofta överskattats i opinionsmätningarna. 80 av 98 mätningar 2002–2018 gav MP högre stöd än det faktiska valresultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Så vad säger ni. Kommer Mp att ramla ur riksdagen eller inte?
Citera
2022-09-07, 16:35
Avslutad
Citat:
Så vad säger ni. Kommer Mp att ramla ur riksdagen eller inte?

Den frågan påminner om Schrödingers katt.
Citera
2022-09-07, 16:35
Medlem
Citat:

Finns det tidigare statistik på OU och resultat för MP i valen 2014 och 2010 till exempel?
Om de pekar i samma riktning skulle man ju kunna bli lite hoppfull. Att partiet åker ut.
V borde gå samma väg, men de är alldeles för stora för det.
Citera
2022-09-07, 16:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
MP kommer åka ur även om undersökningarna så skulle visa 7 procent.

Enkel logik: MP fick 4,4 procent i förra valet, backade 2,5 procent och gjorde en nettoförlust på 140.000 väljare. Det vill säga, 140.000 väljare som röstade MP 2014 valde ett annat parti 2018. Och för varje person av dessa 140.000 som lämnade MP fick inte MP en röst från någon annan som inte röstade MP 2014. Antalet röster som krävs för att nå 4 procentspärren kommer i detta val ligga någonstans mellan 260.000-270.000. Låg räknat så räcker det att MP gör en nettoförlust på runt 25.000-26.000 väljare för att de ska få mindre än 4 procent eftersom MP fick 285.000 röster i förra valet.

285.899-260.000 = 25-26.000

MP backade alltså grovt i förra valet trots massiva stödröster och värmebölja.

MP är betydligt mer hatade och impopulära nu. Dessutom ingen riktig värmebölja nu som det var 2018. Så oavsett stödröster så kommer det ske en så pass stor väljarflykt från MP att stödrösterna inte kommer kunna täcka väljarflykten.
Ok, då hoppas jag att du har rätt, för i nuläget känns det som att det enda som kan rädda oss från en vänsterregering i ytterligare fyra år att Mp ramlar ur och göra högerblocket procentuellt större.

En sak som oroar mig dock: valdeltagandet förra valet låg på 87,18% (ovanligt hög), så om den siffran sjunker till 80-85% detta val innebär det ju färre totala röster för att hålla sig kvar i riksdagen.
Citera
2022-09-07, 16:42
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madickenz
Är det någon som har ett schema för hur de sista debatterna och duellerna ser ut från idag fram tills på Söndag?
Idag 20.00 - Statsministerduell SVT
Torsdag 20.00 - Slutdebatt TV4
Fredag 20.00 - Slutdebatt SVT
Lördag 20.00 - Statsministerduell TV4
Söndag - Val
Citera
2022-09-07, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Faktum är att Sverige befolkning är ca 10 500 000 invånare idag. Enligt SCB är enbart 7 miljoner etniska svenskar.

Det är alltså ca 3,5 miljoner med utländsk bakgrund. Ca en miljon av dessa är vita européer/västerlänningar.

Utöver 10,5 miljoner har vi närmare en miljon med samordningsnummer. Ingen vet hur många av dessa som befinner sig i Sverige eftersom vi inte haft folkräkning på över 30 år. Men det är en annan diskussion egentligen. Poängen är att det är väldigt dålig koll.

Då har vi alltså ungefär 2,5 miljoner med utomeuropeisk bakgrund. Det är väl inte orimligt att anta att iaf 2 miljoner av dessa kommer från muslimska kulturer/länder?

I åldersfördelningen för en population brukar ca 75% vara mellan 18 och döden, alltså röstberättigade. Då har vi alltså omkring 1,5 miljoner röstberättigade muslimer i Sverige idag.

Det skulle utgöra över 21% i ett riksdagsval och med ett valdeltagande på 90% skulle det utgöra 19%.

Enligt undersökningar från bla Angered så kunde över 85% av de som kände till Nyans tänka sig att rösta på dem.

Det skulle alltså på en nationell nivå potentiellt kunna innebära över 16%. Självklart kommer det inte bli så mycket.

Men att tro 4% spärren skulle vara problematisk att nå för Nyans är ju helt enkelt inte sant.

Det hade räckt med att enbart hälften av alla röstberättigade muslimer röstar och sedan att hälften av dessa röstar på Nyans för att de med relativt god marginal skulle kunna nå riksdagsgränsen.

Jag kan inte i min vildaste fantasi inte se hur de inte kommer göra det redan i detta val. Hur mycket jag än sandbagar och försöker vrida på siffrorna.

Nyans kör en rejäl offensiv i samtliga utanförskapsområden och invandrartäta förorter nu med många medarbetare.

Rejäla antagandena här. Skulle vara intressant att få en källa på att det finns 2 000 000 troende och praktiserande muslimer i Sverige. Antalet moskéer (25 st exkl. källarmoskéer) antyder att det är långt ifrån sanningen att det är så många med tanke på att dessa ska gå i moské minst en gång i veckan (åtminstone män) för att be. Islamiska samarbetsrådet som organiserar alla muslimer i Sverige har "bara" 200 000 registrerade medlemmar.

Du räknar också med ett valdeltagande på 90% som ligger ÖVER snittet för hela valet. Inrikes födda röstar 90% medan utrikes födda röstar 74% och för utrikes födda kvinnor misstänker jag att valdeltagandet är ännu lägre men har ingen siffra på det. Ännu mer skrattretande blir det att skriva "räcker med bara hälften av alla röstberättigade muslimer" röstar på Nyans. Det är ju inte en homogen grupp detta, precis som kristna, så finns det kristna kristdemokrater, kristna socialdemokrater osv.
Senast redigerad av lloydfabege 2022-09-07 kl. 16:51.
Citera
2022-09-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Du glömmer något viktigt. Nyans är ett turk-sunni parti, ledande företrädare har turkisk eller somalisk bakgrund (plus 2 inkvoterade vita kvinnor)
Kurder hatar turkar
Shiamuslimer hatar sunnimuslimer
Araber är inte glada på turkar

Nyans väljare är antingen turkiska islamister eller Somalier (om klanen bestämmer att de ska rösta på Nyans den här gången). Jag kan inte se att det skulle räcka till 12% i Malmö, men kanske till en plats i kommunfullmäktige i somalitown Borlänge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in