2022-09-07, 10:46
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZpRm-QaNnoN
Betalar Ryssarna med dollars för att köpa sina missiler?
Är det USA som säljer vapen till Ryssland?

Man sålde ju vapen till Iran i smyg till exempel, läs "iran contra"

Här är ett ekonomiskt tankeexperiment för dig, Venezuela har billig bensin, 50öre litern.
Varför åker inte hela världen och fyller sina tankers där och säljer hemma på hemmaplan?
En liter bensin är ju inte värd 25 kr för en venezuelan utan bara 50 öre.
Precis som en 210 million $ missil, kan bara vara värd tex 5 million $ för dem.

Sådär nu har du lärt dig något om ekonomi.

Du jämför alltså tillgång/efterfrågan på en dussinvara som bensin, mot utvecklingen av av ett högtekonologiskt vapensystem, och hävdar att det är samma sak? Det är nog du som borde "lära dig något om ekonomi". Klassiskt rysstroll som dels inte kan ordentlig svenska, och dels försöker dribbla bort vad debatten borde handla om: att ert pissiga lilla motherland är toast. Sug in den karamellen och överväg att fly från din datorsal i St. Petersburg.
Citera
2022-09-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Och vem ska stoppa Ryssland från att handla med Indien, Iran, Nordkorea, Kina?

Secondery sanctions.

Eller tänker du att Kina halverade sin export till ryssland bara för att ryssarna "3dprintar" allt de behöver själva?

att ryssland säljer rabbaterad olja till asien är oerhört problematiskt, för ryssland dvs...

Här finns en studie som gått igenom siffrorna
https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo
Citera
2022-09-07, 10:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle

Är extremt trött på detta krig och även mina ukrainska vänner.

Ryssland är ett bra land och kommer inte anektera land.

Man annekterade inte land i Syrien, Georgien, Moldavien. I Ukraina fick Krim gå med i Ryssland för folket ville det, Donetsk och Lugansk är nu internationellt erkända länder.
Jag är övertygad om att dina påstådda ”ukrainska vänner” är rejält trötta på dig med.

Sedan lyckas du med konststycket att motsäga dig själv i ett och samma inlägg. Ryssland har de facto annekterat Krim. De är också på god väg att annektera Sydossetien och Abchasien, dvs delar av Georgien (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Proposed_Russian_annexation_of_South_Ossetia). Samma sak med LPR och DPR som ingen normalbegåvad tror kommer att bli självständiga för en enda dag om Kreml får råda.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-07 kl. 10:58.
Citera
2022-09-07, 10:55
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag kan försäkra dig om att jag inte är hjärndöd. Du är dock oerhört naiv om du tror att du ser igenom rysstrollens propaganda och desinformation.

Man ser absolut inte igenom de flesta ryss-trollen – det är bara de mest uppenbara trollen där man förstår att det är ryssar. Rysstrollen spär på polariseringar som redan finns i syfte att söndra. Bilden av Sverige som ett land på randen till kollaps, är helt och hållet skapad av Kreml. Den som lägger sin röst på AfS i söndagens val, gör det eftersom man dirigerats dit av Putins lakejer.

Rekommenderad läsning för dig som tror att du har förmågan att känna igen ryska nättroll:
https://webbdagarna.se/vad-varje-marknadsforare-bor-veta-om-ryska-trollfabriker-blogg/
Du är oerhört naiv som tror att jag är oerhört naiv.
Jag kan se igenom ryzzpropagandan (jag tillhör dom som varnat om och om igen om deras subversiva taktik) och jag kan se igenom svensk propaganda (snarare vinklingar och oärligheter).
Vi HAR problem i Sverige och de beror på intern polarisering. Det är helt och hållet hemmabryggt av vänsterblivna och miljömuppar samt aktivister som de stödjer t e x gatstensvänstern, multikultikramare och klimatpsykopater.

Men ingen vid sina sinnens fulla bruk kan tro att fascistdiktaturen i Kreml erbjuder oss ett alternativ. Våra problem tas bäst itu genom att faktiskt erkänna dem. Som t ex att vi står faktiskt på randen till ett slags kollaps pga överbelastning av invandrare som ö.h. inte ska befinna sig någon annanstans än i sina hemländers hyddor, grottor och kåkstäder.
Citera
2022-09-07, 10:58
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Donetsk och Lugansk är nu internationellt erkända länder.

Nej

Rusland er det eneste internationalt anderkendte land som anderkender Donetsk og Lugansk:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Folkerepublikken_Lugansk
De heter faktiskt Donbabwe och Luganda. Skapade av ett jävla Kongo med kärnvapen.
Citera
2022-09-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag ser en hemsk massa nackdelar med det. Ett sådant företag hade krävt en helt annorlunda operation. En som hade åsamkat Ukraina och befolkningen stor skada med bombning av de större städerna. Och de politiska nackdelarna i detta. Det hade nog krävts en allmän mobilisering i Ryssland och nu har man faktiskt stora delar av världen utanför väst om inte med sig så utan deras protester. Jag tror därför att man i Kreml är fullt nöjda med utvecklingen så här långt.

Och målen är som förut demilitarisering och denazifiering och som det ser ut kan ryssarna förankra sina positioner där de är. Ukraina verkar obehindrat mata på för fullt in i köttkvarnen.

Precis, du måste jobba med det. Vad du ser har ingen relevans för någon annan och gör sig därför bättre i din journal än på ett forum.

Du måste väl ändå inse att general efter general inte får sparken eller dör pga att det går bra?
Jo, du har inte sett någon få sparken men då är vi där igen.
Citera
2022-09-07, 11:06
Medlem
Igor"Strelkov" Girkin verkar inte se så ljust på framtiden!

https://twitter.com/eskelinen_antti/status/1567216981849346054?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1567216981849346054%7Ctwgr% 5E5569148a9d823bf7d0346b1430ebb8c5ffddf18a%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2 Fmediaembed%2Fx7lh1l%3Fresponsive%3Dtrueis_nightmo de%3Dfa lse
Citera
2022-09-07, 11:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Du är oerhört naiv som tror att jag är oerhört naiv.
Jag kan se igenom ryzzpropagandan (jag tillhör dom som varnat om och om igen om deras subversiva taktik) och jag kan se igenom svensk propaganda (snarare vinklingar och oärligheter).
Vi HAR problem i Sverige och de beror på intern polarisering. Det är helt och hållet hemmabryggt av vänsterblivna och miljömuppar samt aktivister som de stödjer t e x gatstensvänstern, multikultikramare och klimatpsykopater.

Men ingen vid sina sinnens fulla bruk kan tro att fascistdiktaturen i Kreml erbjuder oss ett alternativ. Våra problem tas bäst itu genom att faktiskt erkänna dem. Som t ex att vi står faktiskt på randen till ett slags kollaps pga överbelastning av invandrare som ö.h. inte ska befinna sig någon annanstans än i sina hemländers hyddor, grottor och kåkstäder.
Kommentar:
att partier på högerkanten i Europa infiltrerats och påverkats av Kreml är väl uppenbart för alla. Le Pen i Frankrike och Lega Nord i Italien är de kanske grövsta exemplen, men även vårt SD har haft sin beskärda del av Rysslandskramare högt upp i organisationen. Är man snäll så kan man säga att Åkesson m.fl. har varit naiva, men det är inte bara S-märkta som finner det en smula olustigt med SD-tjänstemän på Försvarsdepartementet.

Förhoppningsvis är det nu slut med flörtandet med Kreml från svenska högerpolitiker i och med Nato-ansökan. Jag tror nämligen inte att de är femtekolonnare på samma sätt som många av VPK:arna och deras föregångare. Men en liten karantänstid för SD innan man får ansvar för säkerhetspolitik tror jag de flesta av oss ser som helt rimligt.
Citera
2022-09-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Secondery sanctions.

Eller tänker du att Kina halverade sin export till ryssland bara för att ryssarna "3dprintar" allt de behöver själva?

att ryssland säljer rabbaterad olja till asien är oerhört problematiskt, för ryssland dvs...

Här finns en studie som gått igenom siffrorna
https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo

Jag sitter bara och väntar på den 31 december så får vi se vad som händer eller inte händer.
Citera
2022-09-07, 11:08
Medlem
raskenss avatar
460 stupade ryssgrisar. Nu har helvetet brakat lös. Ukraina slaktar ryssar i kubik

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1567397465191587840?t=fQj__QqyoGqHRhrFDHoW6Q&s=19
Citera
2022-09-07, 11:12
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
att partier på högerkanten i Europa infiltrerats och påverkats av Kreml är väl uppenbart för alla. Le Pen i Frankrike och Lega Nord i Italien är de kanske grövsta exemplen, men även vårt SD har haft sin beskärda del av Rysslandskramare högt upp i organisationen. Är man snäll så kan man säga att Åkesson m.fl. har varit naiva, men det är inte bara S-märkta som finner det en smula olustigt med SD-tjänstemän på Försvarsdepartementet.

Förhoppningsvis är det nu slut med flörtandet med Kreml från svenska högerpolitiker i och med Nato-ansökan. Jag tror nämligen inte att de är femtekolonnare på samma sätt som många av VPK:arna och deras föregångare. Men en liten karantänstid för SD innan man får ansvar för säkerhetspolitik tror jag de flesta av oss ser som helt rimligt.
Kommentar:
ALLA partier i Europa verkar ha sina Kreml mullvadar. Inte minst de på vänsterkanten och de gröna men även mittenpartier.

Att nationalistpartier tackat ja till finansiering från Kreml är ju tyvärr ett resultat av den polarisering som våra sk etablerade partier orsakat. Hade vi fungerat demokratiskt så hade vi haft en hälsosammare demokrati.

SD är väl f.ö. det parti som tillhör de som tydligast fördömt Ryzzsvinen och stött Ukraina. Hur i hela fridens namn har du missat detta?
Citera
2022-09-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Du lär få vänta längre än så....

De hade ju bara några prototyper och saknar nu möjlighet till att producera några.

Vid nyår så vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in