2022-09-07, 10:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag väntar fortfarande på Zircon och Sarmat 28 så får vi se.

Det skall vara utplacerat innan nyår!
Ta till dig faktumet att rysk krigsindustri lider av svåra problem.

T-14 Armata skulle ha tagits i produktion 2015 och 2020 så skulle Ryssland haft 2300st ute på förband. Det händer ingenting där. I varje fall inget de visar.

Ta då en snabb funderare på att en T-14 kostar uppskattningsvis 4 miljoner dollar att tillverka. En Zirkon uppskattas kosta 210 miljoner dollar styck.

Citat:
Defence experts do believe that the Zircon is a highly expensive missile. Each one could cost around $210 million.
https://www.financialexpress.com/defence/hyper-claims-about-hypersonic/2550494/

Vad tror du själv om Zirkon och Sarmat 28. Är de ute till nyår?
Citera
2022-09-07, 10:21
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering om läget vid fronterna.

Uppdateringen andas optimism och med tanke på de förluster som rapporteras för orcherna både i manskap och materiel så finns det fog för optimismen.

Citat:
07.09.2022 morgonuppdateringen och nya offensivplatser. Nu har det börja hända offensiva saker även i Izuim regionen. En ny ukrainsk attack har skett vid Balakliia, ett område som är 7 x 8 km har rensats på ryssar. Det som är värt att observera är att i området har två byar, Verbivka och Yakovenkove, blivit ryssfria. Här är det alltså inte frågan om bara öppna landskap utan även urbana samhällen. Om vi helt befriar Balakliia är det 37 km öppna fält till ryssarnas nästa större befästning. Eftersom trenden ser ut att vara likadan över hela frontlinjerna, ryssarna har inte resurser till att försvara all öppen mark, kommer vi nog att se rätt så stora landåtervinningar nu under hösten.
Vid Ozerne har de ryska förstärkningarna anlänt och det pågar strider där för fullt. Om vi kan slå ut dessa förstärkningar ligger vägen till Lyman öppen. Dagens och morgondagens händelser är avgörande.
Även vid Maiorska har de våra tryckt ryssen tillbaka in till Donetskgränsen av 24 Februari. Även Vuhledar har fått mera lugn och nu har även Pavlivka inte utsatts för hårda ryska attacker utan blivit förstärkt av nya ukrainska enheter. Hela Östfronten ser nu ut att kännetecknas av ukrainska initiativ och ryska tveksamheter.
Vid den norra delen av Kherson har våra trupper fortsatt att rycka fram och just nu ser det ut som man håller på att ringa in den retirerande ryska arme'n vid Novopetrivka, nu är ju infon härifrån fördröjd med 3 dygn.
Även vid Sukhyi Stavok har offensiven fått mera bredd i sig och linjen har nu nått Mala Seidenynuhka, detta var ju väntat eftersom ryssarna var nästan i motti där.
Så till den stora överraskningen på Kherson fronten. Den tredje större offensivstället vid Shmidtove har tagit fart och man har avancerat 6 km. Nu är avståndet till Kherson centrum bara 23 km från detta ställe, dvs nu har vårt gamla sovjetiska artilleri skjutavstånd till Kherson City. Detta är av betydelse för attackintensiviteten de kommande dagarna.
Kharkiv fronten är nu också satt i informationsblockad och vi väntar på en bulletin från presidentkansliet.
Insamlingen till combat maten har skjutit fart, igår hade 50.000 SEK totalt kommit in. TACK FÖR DET. Varje krona har stor betydelse för krigsutfallet i vinter.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-07, 10:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Rysstrollen lider av svår förnekelse
Så är det. Nu kan man väl iofs säga att den ohejdade optimismen hos vissa om att Ukraina är på väga att driva ut ryssen ur landet också tyder på viss brist på verklighetsförankring. Men att t.ex. Rysslands läge vid Kherson är knepigt, det borde inte vara svårt att ta in. Om man använder artilleri som grund i både anfall och försvar, då är brist på broar ett uppenbart problem. En salvpjäs av typ Grad behöver ett lastbilslass efter en eller ett par salvor. Då är en pråmfärja ingen lösning.

Sedan har vi en märklig blandning av två diametralt olika positioner hos Rysslandskramarna
- å ena sidan är Ryssland helt överlägsna och Ukraina borde omedelbart kapitulera för att spara liv (och ”Zelenskyj hängas” om du frågar katten),
- å andra sidan är Rysslands insats imponerande eftersom de är numerärt underlägsna och slåss mot en Nato-tränad ukrainsk arme*.

Sanningen är att ingen av oss vet hur detta kommer att sluta. Än så länge är förlusterna på båda sidor små i en historisk kontext och mycket långt från endera parten skulle tvingad sluta strida. Inte heller finns det något tecken på opposition i vare sig Ryssland eller Ukraina mot fortsatt krig. I Ukrainas fall tyder tvärtom allt på ett massivt stöd för regeringen och kriget. Här spelar rimligen den kompakta och obrutna stödet från det väst man associerar sig med in, och det är knappast betydelselöst att den nya brittiska PM ringer Zelenskyj först av alla.

Det jag hävdar man kan säga med säkerhet är att Ryssland saknar möjlighet att erövra större delen av Ukraina eller störta dess regering utan att mobilisera. Gör man å andra sidan det, då vet ingen hur Nato resonerar. Kanske USA skickar ett par tusen av de 4000-5000 M1A1 Abrams de har i lager, utbildar Ukraina på F-16 eller F-35, eller själva genomför en flygförbudszon över Ukraina. Vill Putin verkligen få reda på det?

*) Man kan här se spår av en dolkstötslegend i vardande där ”Rysslands arme hade vunnit om de bara…”
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-07 kl. 10:39.
Citera
2022-09-07, 10:27
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ja går ju utmärkt den vägen, men samtidigt har man nog bra koll där och att det redan skulle skett transporter av artilleripjäser är ju ju bara trams om det inte bara rört sig om några enstaka pjäser.

Jag har läst på Ryska telegramkanaler att det inte stämmer att man har köpt materiel av Nordkorea utan det är bara västerländsk propaganda.

Är extremt trött på detta krig och även mina ukrainska vänner. Vi vill bara få fred ASAP. Skriv under vad som helst bara striderna upphör. Ryssland är ett bra land och kommer inte anektera land.

Man annekterade inte land i Syrien, Georgien, Moldavien. I Ukraina fick Krim gå med i Ryssland för folket ville det, Donetsk och Lugansk är nu internationellt erkända länder.

Så eran oro är obefogad. Är det så hemskt om Zelensky får avgå och göra Sluga Naroda istället för att leka president på riktigt? Ukraina kommer kunna göra återuppbyggnaden snabbare om man kapitulerar.
Citera
2022-09-07, 10:34
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Jag har läst på Ryska telegramkanaler att det inte stämmer att man har köpt materiel av Nordkorea utan det är bara västerländsk propaganda.

Är extremt trött på detta krig och även mina ukrainska vänner. Vi vill bara få fred ASAP. Skriv under vad som helst bara striderna upphör. Ryssland är ett bra land och kommer inte anektera land.

Man annekterade inte land i Syrien, Georgien, Moldavien. I Ukraina fick Krim gå med i Ryssland för folket ville det, Donetsk och Lugansk är nu internationellt erkända länder.

Så eran oro är obefogad. Är det så hemskt om Zelensky får avgå och göra Sluga Naroda istället för att leka president på riktigt? Ukraina kommer kunna göra återuppbyggnaden snabbare om man kapitulerar.

Du har inte några Ukrainska vänner. Du bor förmodligen i en 1:à med din mamma.
Citera
2022-09-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZpRm-QaNnoN
Betalar Ryssarna med dollars för att köpa sina missiler?
Är det USA som säljer vapen till Ryssland?

Man sålde ju vapen till Iran i smyg till exempel, läs "iran contra"

Här är ett ekonomiskt tankeexperiment för dig, Venezuela har billig bensin, 50öre litern.
Varför åker inte hela världen och fyller sina tankers där och säljer hemma på hemmaplan?
En liter bensin är ju inte värd 25 kr för en venezuelan utan bara 50 öre.
Precis som en 210 million $ missil, kan bara vara värd tex 5 million $ för dem.

Sådär nu har du lärt dig något om ekonomi.

Jisses, detta måste vara det mest idiotiska inlägg jag läst i mitt liv. För att din teori ska stämma så ska man kunna utvinna allt material och tillverka alla komponenter på hemmaplan. Ryssland har varken det eller kompetensen. Ridå ner
Citera
2022-09-07, 10:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Här är ett ekonomiskt tankeexperiment för dig, Venezuela har billig bensin, 50öre litern.
Varför åker inte hela världen och fyller sina tankers där och säljer hemma på hemmaplan?
Eftersom Venezuela är under strikta sanktioner (precis som Ryssland).

https://home.treasury.gov/policy-issues/financial-sanctions/sanctions-programs-and-country-information/venezuela-related-sanctions
Citera
2022-09-07, 10:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering om läget vid fronterna.

Uppdateringen andas optimism och med tanke på de förluster som rapporteras för orcherna både i manskap och materiel så finns det fog för optimismen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Om det stämmer att man står 23 km från Khersons stadskärna, så är det en liten game changer. Då kan man skjuta med artilleri direkt mot de platser där pråmarna lastar och lossar, och förstås också på en ev. pontonbro.

Jag vet inte om alla sovjetiska 152 mm-pjäser grejar 23 km räckvidd. Enligt wiki klarar iaf denna bandhaubits 25 km: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2S19_Msta
Citera
2022-09-07, 10:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Betalar Ryssarna med dollars för att köpa sina missiler?
Är det USA som säljer vapen till Ryssland?
Blev det för svårt för dig nu? Motsvarande 4 miljoner dollar och 210 miljoner dollar. Det är väl trehundrafyrtiofemmiljardersmiljarder rubel.

Citat:
Precis som en 210 million $ missil, kan bara vara värd tex 5 million $ för dem.
Jo, för att Venezuela drar själva upp sin olja och subventionerar sin bensin. (Sen är det ju detta med sanktioner men det fick du förklarat av någon annan ser jag)

Att rysk militär utrustning består av dyra västerländska komponenter, något som inte Ryssland har, förstår du inte. Faktumet är att eftersom Ryssland har problem med dessa dyra komponenter så kostar de förmodligen mer att tillverka i Ryssland än i väst.

Citat:
Sådär nu har du lärt dig något om ekonomi.
Snarare du som lärt dig något om vapentillverkning.
Senast redigerad av Conception 2022-09-07 kl. 10:54.
Citera
2022-09-07, 10:39
Medlem
Citat:

I trollskogen finns bara troll, du ska nog undvika telegram framöver,

Citat:

Märklgit mina ukrainska vänner (och även de flyktingar jag pratat med) ser ingen möjlighet till fred innan ryssland lämnat hela ukraina, ingen av dem tycker att ryssland har någon rätt att existera längre, de mer blodtörstiga tycker att deras egna "ryska släktingar" borde hängas.

Citat:

Man anekterade krim och donbass 2014, Putin såväl som resten av världen är överrens om att ryska soldater invarderade 2014.

Citat:

Jag tror zelensky kommer avgå i nära anslutning till att ryssland lämnar/drivs ut ur ukraina.

Han är en långt större man än man ens kan föreställa sig.
Citera
2022-09-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om det stämmer att man står 23 km från Khersons stadskärna, så är det en liten game changer. Då kan man skjuta med artilleri direkt mot de platser där pråmarna lastar och lossar, och förstås också på en ev. pontonbro.

Jag vet inte om alla sovjetiska 152 mm-pjäser grejar 23 km räckvidd. Enligt wiki klarar iaf denna bandhaubits 25 km: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2S19_Msta

Även m777 har enklare amunution (det finns i samanhanget talat oändligt med sån ammunition) som klarar 20-30km
Citera
2022-09-07, 10:45
Medlem
Citat:

Citat:
Donetsk och Lugansk är nu internationellt erkända länder.

Nej

Rusland er det eneste internationalt anderkendte land som anderkender Donetsk og Lugansk:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Folkerepublikken_Lugansk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in