Citat:
Ursprungligen postat av
Newstyle
Ok lägg upp nån bild då från ditt eget teleskop som vi kan få se. Hur RIKTIGA stjärnor ser ut.
Förresten vilket slags teleskop har du? Märke och modell? Hur många x zoom är det?
Du verkar ha dålig koll på hur ett teleskop fungerar 😀
Du kan t.ex. aldrig fotografera deep space enbart med din kamera då du aldrig kan få in så mycket ljus som behövs, detta oavsett förstoring.
Jag har ett 9.25" Celestron med en uppsjö av okular för olika observationer, till detta har jag en uppsjö filter för olika ändamål såsom spektrometri för att avgöra sammansättningen av det jag ser.
Även stativ för att följa jordens rotation så att jag alltid kan ha objektet i fokus vilket krävs under de långa exponeringarna man ibland behöver göra.
Såklart har jag också en uppsjö kameror, bland annat den jag använder för att fota planeterna (ZWO ASI662M)
Så ett teleskop har inte direkt en inbyggd förstoring som du verkar vara ute efter men mitt t.ex. Har en minsta förstoring på 51x och en maximal på 406x.
Så vad är det du anser man ser bättre med kamera än med teleskop?
Har även en kikare med 18x förstoring och bildstabilisering som funkar för observationer av både rymden och fåglar 😀