Tittade i mitt elavtal (har rörligt) för att se om det finns några uppenbara kryphål.
Hittade detta:
Citat:
E.ON har rätt att ändra priserna under pågående avtalsperiod om
Svenska Kraftnät genomför förändringar av Sveriges indelning i
elområden
Gissar att alla elbolag har liknande paragrafer.
Den specificerar inte vart ändringarna behöver göras för att bli aktuellt så som jag ser det kan Svenska kraftverk "rädda" elbolagen genom att göra en liten ändringen som inte påverkar egentligen och så kan alla elbolag "justera" priserna.
Sen finns ju de generella bestämmelserna:
Citat:
2.9 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av
hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i
allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av
exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte
kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.
Det är verkligen en exceptionell händelse vi står inför - vi har redan extremt höga priser och det pratas om behovet att stänga av el i olika områden i vinter.
Om det håller i en rättegång vet jag inte.
Alternativet är väl att låta marknaden sköta det som i UK med konkurser för elleverantörer.
Nu kanske man inte ska vara så orolig för detta om man sitter med en el-jätte som leverantör men om man shoppar runt och har ett lite mindre företag som elleverantör så ska man nog tänka på risken iaf.