2022-09-07, 09:05
Moderator
HelgeBuks avatar
Trådar sammanfogade. /Mod
Citera
2022-09-07, 09:06
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Lite synd att en såpass intressant juridisk fråga postas i nationalekonomiforumet istället för i juridikforumet (där man rimligtvis kan få svar baserade på... juridisk grund), men lite kul att se definitionen för FM är det ju ändå. Rimligtvis gäller FM dock för mer direkta krig än att "det sker ett krig i något annat land som sen påverkar oss indirekt" men ändå lite kul att röra om i grytan:

En sak som pekar mot hävning av avtal pga. FM är det maktförhållande som existerar mellan bolag och konsument. Vid en bedömning om avtalet kan hävas eller ej skulle stor vikt läggas vid det.

Det viktiga skulle vara att först granska själva avtalets FM-klausul, dvs. vad som redan är avtalat mellan bolag och konsument vid ev. FM. Då det antagligen är vaga föreskrifter om FM i avtalet kanske de skulle gå vidare med att försöka tillämpa "generalklausulen" 36 § AvtL för att "jämka oskäliga villkor". Vilket är en lagparagraf som gör särskilda hänsynstaganden till konsumenter som "intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.". Dvs. helt osannolikt att det hade kunnat bli aktuellt för bolaget.

Det är däremot möjligt att det som konsument skulle gå att häva avtal som genererar helt oskäligt höga elräkningar, på detta vis.

Jag tror inte de har så mycket att gå på om de vill häva avtal genom att hävda FM. Någon mer kunnig får gärna rätta vad jag skrev om något inte stämmer.
Citera
2022-09-07, 09:07
Avslutad
Detta är ju politisk dynamit. Det är ju inte i Sverige det är krig och här i Sverige använder vi knappt nån gas. Tänk om alla bolag med nån form av fastprisavtal med konsument bara kan riva upp dessa för att dom går back på de?

Avtal skall gälla. Annars upphör Sverige att vara ett i-land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sitter på bundet avtal inte fullt ett år till, 42 öre/kwh. Såg det här komma i vintras och har kapat och klyvt ved mest hela sommaren så skulle de riva upp mitt bundna avtal så överlever jag. Men nog fan skulle vi som råkar ut för detta då gå ihop och stämma skiten ur el-bolagen. Att sossarna ivrigt påhejade av miljötalibanerna stängt ner fullt fungerande kärnkraftverk kan väl ändå inte räknas som force majore!

Undrar om snacket om el-bilar och laddstolpar kommit av sig lite nu?

Det är intressant med elbilar. Det är knäpptyst nu. Jag skulle vilja veta vad det kostar att ”tanka” en bil nu med dessa priser på el? Tyvärr tror jag elpriserna kommer vara högre framöver just pga att bilar nu kommer gå på el.
Citera
Medlem
Är väl bättre att sätta alla på 2kr/kWh i hela Sverige. Träffade en igår som lyckades binda elen till 0.29 öre per kWh i tre år fram till 2024 då.
Citera
Medlem
Hårresande av elbolagen.

Förhandla om /sänk de höga VD lönerna bland elbolagen i stället och dra ner på arvodet, de avtalen borde också vara force majeure - det finns inte pengar till för mycket sånt nu. Elbolagen måste gå runt.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-09-07 kl. 09:10.
Citera
2022-09-07, 09:08
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Allt går enligt TGR planen.
Förhoppningsvis beväpnar sig medborgarna och börjar avrätta dom ansvariga innan planen har gått i lås.
Citera
2022-09-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Detta är ju politisk dynamit. Det är ju inte i Sverige det är krig och här i Sverige använder vi knappt nån gas. Tänk om alla bolag med nån form av fastprisavtal med konsument bara kan riva upp dessa för att dom går back på de?

Avtal skall gälla. Annars upphör Sverige att vara ett i-land.

I princip alla avtal har en force majeur-klausul.
Citera
2022-09-07, 09:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xbwzn7/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal

Nu verkar inte ens ni med bundna avtal sitta säkert. Detta var väl väntat. Alla ska ha det jävligt.

Diskutera..

Företagskunderna verkar klara sig..

Blir väl för dyrt med rättegångar och grupptalan..
Citera
2022-09-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Självklart! Jag vill se er med fasta avtal känna av lite av det aktuella läget också istället för att ni ska hoppa runt på divererse sociala medier och skryta om era billiga avtal bara för att tro att ni är något.

Det är inte synd om de som bor i hus. Bor man i hus bör man ha tillräcklig med pengar i nödsituationer. De det är synd om är fattiga som redan innan elkrisen och speciellt med ökade matkostnader lever på marginalerna dvs psykiskt och fysiskt sjuka.

Typiskt sossesnack.
Du kanske ska rensa vänner listan om din tidslinje är fyllt med så många skrytnissar. Det handlar givetvis om några lösa sammanhang där du råkat läsa några kommentarer och känt dig bränd för att du är i en sämre situation själv. De som bundit har varit förlorarna när elen varit billigast men inte lika våldsamt som idag så klart.

Jag personligen har sedan start 2022 ihop med min fru, sparat undan 80.000 ca för oförutsedda händelser.
Vi har ett rätt så stort hus som vi köpte ganska nyligen på 180kvm med direktverkande el. Vi planerade (när vi köpte det 2021) att byta ut värmekällan till t ex braskamin + luft/vatten eller bergvärme, men som allt annat vanligt folk så kommer det saker emellan och man hinner inte som man tänkt sig.
Med 80.000 bunkrat i kassan och förhållandevis högre lön än de flesta svenssons, så är även jag orolig för elpriserna.

Du pratar som en riktig sosse med usel verklighetsförankring.
Citera
Medlem
Tittade i mitt elavtal (har rörligt) för att se om det finns några uppenbara kryphål.

Hittade detta:

Citat:
E.ON har rätt att ändra priserna under pågående avtalsperiod om
Svenska Kraftnät genomför förändringar av Sveriges indelning i
elområden

Gissar att alla elbolag har liknande paragrafer.

Den specificerar inte vart ändringarna behöver göras för att bli aktuellt så som jag ser det kan Svenska kraftverk "rädda" elbolagen genom att göra en liten ändringen som inte påverkar egentligen och så kan alla elbolag "justera" priserna.

Sen finns ju de generella bestämmelserna:

Citat:
2.9 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av
hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i
allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av
exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte
kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.

Det är verkligen en exceptionell händelse vi står inför - vi har redan extremt höga priser och det pratas om behovet att stänga av el i olika områden i vinter.

Om det håller i en rättegång vet jag inte.

Alternativet är väl att låta marknaden sköta det som i UK med konkurser för elleverantörer.

Nu kanske man inte ska vara så orolig för detta om man sitter med en el-jätte som leverantör men om man shoppar runt och har ett lite mindre företag som elleverantör så ska man nog tänka på risken iaf.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Det elbolag som har tecknat avtal om fast pris utan att säkra upp detta genom att köpa optioner förtjänar att ta en ekonomisk smäll. Skulle de kunna hävda force majeure skulle dessa optioner istället bli till en rejäl vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in