2022-09-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Jag tecknade bundet pris 31 maj. Fick ett pris till 196 öre/kWh i 3 år. Detta var alltså EFTER Rysslands invasion av Ukraina och EU’s första sanktioner.

Åt helvete att de kan hävda Force majure i mitt fall. Jag tecknade avtalet under pågående krig.
Är väll inte kriget dom syftar på utan gasen är helt avstängd från Ryssland.
Jag tror ju att dom kommer kunna riva vissa avtal som inte är rimliga tyvärr.
Citera
2022-09-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Detta är vad jag förmodade skulle komma förr eller senare. Hoppas detta blir verklighet är så trött på alla som skryter om sina fasta avtal. Dags att deras plånböcker ska få smaka det sura äpplet!
Så, bara för att du är korkad ska alla lida?
Citera
2022-09-07, 08:34
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Precis, detta är något som legat under ytan i många, många år.
Att det skulle bli såhär illa var det nog ingen som var förberedd på men problem har varit på tapeten länge.
Jag har suttit lugnt i båten med mina 54öre/kWh men ska dom hävda force majeur blir det jobbigt på riktigt.
Det kan faktiskt vara legitimt för force majeur. Force Majeur kräver inte att ryssen står i Stockholm och stampar. Men kan elbolag hävda Force Majeur så kommer allt och alla kunna göra det och det kommer kastas force majeur kors och tvärs.

I det här fallet så är det nog inte force majeur just för att man har kunnat se det komma. Fan folkpartiet snackade ju om beroendet av rysk gas för 15+ år sedan, det är ju grov oaktsamhet från politikens sida att det blivit såhär. Putin har inget att göra med att man gjort sig beroende av hans goda vilja.

Det skulle jag vilja påstå.
Citera
2022-09-07, 08:35
Medlem
Mokshas avatar
Konkurs är nog ett bättre ord?! El-handels-företag!

Elhandelskostnad för den el du förbrukar. Här ingår elpris, energiskatt och moms samt ofta fast årsavgift. I elpriset ingår elcertifikatsavgift (stöd för förnyelsebar elproduktion), som ibland redovisas separat. Elhandlare. väljer du själv.

https://www.hemhyra.se/tips-rad/lar-dig-att-tolka-elrakningen/

Som kund kan du köpa el från någon av över hundra elhandelsföretag. Elhandelsföretagen köper vanligen in el på en elbörs och säljer sedan den vidare till kunderna. Sedan 1 juli 2020 har tre företag möjlighet att verka i Sverige: Nord Pool (eg. EMCO), Nasdaq och EPEX SPOT. På börspriset läggs kostnader för elcertifikat som tillsammans utgör en del av det totala pris som konsumenter betalar.

Sedan 2014 sker prisberäkningen gemensamt med andra elbörser i Europa. Baserat på alla bud som kommit in till alla börser i Europa, och den överföringskapacitet mellan alla elområden som tilldelats av de europeiska systemoperatörerna (i Sverige Svenska kraftnät), beräknas simultant jämviktspris i varje elområde i Europa och kraftflöden mellan elområdena.

https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/
Citera
2022-09-07, 08:36
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är ett jävla daltande med företag och bolag i det här landet! Om de ska åberopa force majeure så kan väl konsumenterna det också? ”Oj detta blev dyrare än jag räknade med, jag kan tyvärr inte fullfölja ingånget avtal”. Så är det med bundna avtal, båda parter tar en risk men vinner eventuellt något på det. Lika för alla. Ska någon ta mer ansvar än andra är det företag.

Om det ingångna avtalet innehåller en force majeure-klausul så är det väl inget orättvist i att den åberopas?
Citera
2022-09-07, 08:37
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är ett jävla daltande med företag och bolag i det här landet! Om de ska åberopa force majeure så kan väl konsumenterna det också? ”Oj detta blev dyrare än jag räknade med, jag kan tyvärr inte fullfölja ingånget avtal”. Så är det med bundna avtal, båda parter tar en risk men vinner eventuellt något på det. Lika för alla. Ska någon ta mer ansvar än andra är det företag.
Inga problem, det går säkert bra att säga upp ditt bundna avtal i förtid
Citera
2022-09-07, 08:38
Medlem
TheKhurgans avatar
Jävla kommunister.
Om vi slutar exportera el kan jag ta det som ett hållbart argument. Men så länge vi gör det kan de dra åt helvete.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Lite synd att en såpass intressant juridisk fråga postas i nationalekonomiforumet istället för i juridikforumet (där man rimligtvis kan få svar baserade på... juridisk grund), men lite kul att se definitionen för FM är det ju ändå. Rimligtvis gäller FM dock för mer direkta krig än att "det sker ett krig i något annat land som sen påverkar oss indirekt" men ändå lite kul att röra om i grytan:

Citat:
Force majeure är en juridisk term som används för att beskriva under vilka onormala eller oförutsedda händelser som en avtalspart inte är bunden av sina förpliktelser enligt avtalet. Naturkatastrofer, statliga ingripanden, krig, arbetskonflikt och liknande benämns ofta force majeure.

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla-till-samhallsviktig-verksamhet/krisberedskapsaspekter-i-offentliga-kontrakt/force-majeure--att-reglera-oforutsebara-handelser/

Citat:
Händelser som vanligtvis omfattas av force majeure-klausuler är starkt ingripande och svårförutsedda händelser som till exempel naturkatastrofer, eldsvådor, krig, ny lagstiftning, statliga ingripanden och arbetskonflikter. Det finns dock ingen allmängiltig definition av force majeure. För att avgöra vilka extraordinära händelser som omfattas av en force majeure-klausul måste man därför göra en bedömning av skrivningen av klausulen i varje enskilt fall. Man behöver då tänka på att ansvarsbefriande klausuler vanligen ges en snäv och restriktiv tolkning.

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/corona-force-majeure
Citera
Medlem
shaktas avatar
Finns inte en chans att de kan lyckas med det. Att binda ett avtal är som en försäkring, du betalar lite mer men är garanterad en stabil utgift ifall något ökar i pris.

Få se hur elbolagen lyckas trassla ur sig det här.

Jag har rörligt och önska nu att jag hade bundet men tyckte då att betala mer när det i medel ofta var lägre priser med ett par toppar var dumt .
Citera
2022-09-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Viss skadeglädje skulle detta förstås medföra.

Men varför skadeglädje? Och varför har du inte låst själv? Det är inte så att det är en svår sak för en exklusiv klubb att fixa utan låsningen är ett samtal bort för gemene man liksom. Jag låste min el för några veckor sedan och priset är ju därefter, alltså över 2 kr kilowattimmen tyvärr. Hade ett mycket förmånligare låst avtal innan men detta bryts dessvärre nu så var tvungen att teckna nytt. Men för mig känns det tryggare att ha låst på ett högre pris än att ligga på osäkert rörligt. Det beror ju på var i landet du bor, men häromkring är priserna nu över 3,6 kr kilowattimme. Du får räkna på det men troligtvis är det fortfarande värt att teckna fast elavtal? Sedan är det ju en klar fördel att ha lite framförhållning nästa gång…
Citera
2022-09-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Bra! Jag kan tala för precis alla med rörliga avtal! och det är MÅNGA

Bra Detta gynnar oss alla, mycket bra. Heja använd force majeure för rikets säkerhet så inte ekonomin stannar upp när medelklassen riskerar försvinna, alla skall med och alla skall gemensamt dra sitt strå till stacken.

Detta gynnar alla om de rivs upp. Varför: jo för de med bundna ”glider bara med på räkmackan” och detta TVINGAR upp priset ännu värre för de med rörliga, de bidrar aktivt till att försämra det onödigt mycket för de med rörliga, jag gör ett exempel:
Om vi har ett land med annars 4 hus. Två med bundna elavtal och två med rörliga.
Bundna kostar 0,50:- och rörliga kostar 1:- kWh. Alla dessa bostäder använder exakt lika mkt el (enklare att räkna och illustrera) dvs 10 kWh vardera.

Elbolaget som säljer elen ökar export och vill ha in 2,5kr för varje kWh! Men fasen också några har ju bundet till lägre pris… aja… då får elbolaget lägga högre avgift på de med rörligt! Så de får då flera hundra procent extra (0,5 minus, 2,5 = 2kr fattas att kunna få in från brukaren av elen dvs den med bundet, då hamnar resterande summa elbolaget behöver kräva in på de med rörligt dvs 2,5 + 2 = 4,5kr) taskigt va och fel
Så bundna 4,5kr
Och rörliga 0,5kr

Bör vara mer solidariskt, inte så att två grannar ska behöva skilja tiotusentals kronor i räkningar.
Rörliga och bundna kanske fungerar i normal värld men detta är extraordinärt läge när regeringen går in med stödbidrag och människor kommer riskera frysa ihjäl. Främmande makter använder nu första steget energi/el som vapen mot EU.

(Detta: Sen är det de fakto flest infödda svenskar som bor i villor och har rörliga avtal så om vi alla hjälps åt så hjälper vi varandra om det får er att ”må bättre” )
Ok, alla ska betala för att du är dum i huvudet?
Citera
2022-09-07, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Bra! Jag kan tala för precis alla med rörliga avtal! och det är MÅNGA

Bra Detta gynnar oss alla, mycket bra. Heja använd force majeure för rikets säkerhet så inte ekonomin stannar upp när medelklassen riskerar försvinna, alla skall med och alla skall gemensamt dra sitt strå till stacken.

Detta gynnar alla om de rivs upp. Varför: jo för de med bundna ”glider bara med på räkmackan” och detta TVINGAR upp priset ännu värre för de med rörliga, de bidrar aktivt till att försämra det onödigt mycket för de med rörliga, jag gör ett exempel:
Om vi har ett land med annars 4 hus. Två med bundna elavtal och två med rörliga.
Bundna kostar 0,50:- och rörliga kostar 1:- kWh. Alla dessa bostäder använder exakt lika mkt el (enklare att räkna och illustrera) dvs 10 kWh vardera.

Elbolaget som säljer elen ökar export och vill ha in 2,5kr för varje kWh! Men fasen också några har ju bundet till lägre pris… aja… då får elbolaget lägga högre avgift på de med rörligt! Så de får då flera hundra procent extra (0,5 minus, 2,5 = 2kr fattas att kunna få in från brukaren av elen dvs den med bundet, då hamnar resterande summa elbolaget behöver kräva in på de med rörligt dvs 2,5 + 2 = 4,5kr) taskigt va och fel
Så bundna 4,5kr
Och rörliga 0,5kr

Bör vara mer solidariskt, inte så att två grannar ska behöva skilja tiotusentals kronor i räkningar.
Rörliga och bundna kanske fungerar i normal värld men detta är extraordinärt läge när regeringen går in med stödbidrag och människor kommer riskera frysa ihjäl. Främmande makter använder nu första steget energi/el som vapen mot EU.

(Detta: Sen är det de fakto flest infödda svenskar som bor i villor och har rörliga avtal så om vi alla hjälps åt så hjälper vi varandra om det får er att ”må bättre” )
De här var nog de dummaste jag läst.. de rörliga priset för varje månad baseras på nordpool spot för den gångna månaden och har 0 och inget att göra med hur många eller vilka som sitter med ett fastpris hos vilket elbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in