2022-09-07, 07:53
Moderator
Siegfrids avatar
Väntar med spänning på den dag då Kherson återtagits och Rysslands vänner tävlar i att förklara att ockupationen bara varit frågan om en avledningsmanöver
Citera
2022-09-07, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, hur kan det komma sig att man är så ”besatt av denna bro”?

En anledning kan vara att Ryssland har 10 000-tals soldster norr om floden som skall försörjas dagligen med mat, sjukvård och framförallt ammunition. Dessutom lär man vilja få dit förstärkningar och rotera förband.

Då är det minst sagt problematiskt att man måste använda pråm-färjor för att korsa den 500 m breda floden vid Kherson, eller hur tänker du?
Geolokaliserade bilder på lastbilar som väntar och lastas på färja vid järnvägsbron öster om Kherson:
https://twitter.com/nlwartracker/status/1566560115964231681?s=21&t=HYj7-W327bXiX4BPC7AhXQ

Jag har redan tidigare skrivit att jag tror att Ryssland kommer att retirera från N Kherson Oblast, inte i huvudsak pga anfallen från Ukraina utan för att försörjningsläget kommer att bli ohållbart. Det tror jag fortfarande.
Det tro inte jag iofs.

Ryssarna har alternativa försörjningsleder helt enkelt. Antonovsky bridge har aldrig varit avgörande i strategisk betydelse för ryssarna även om en fungerande bro naturligtvis underlättar.
Citera
2022-09-07, 07:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är egentligen inget problem. Låt saker ha sin gång. Just nu är det en special militär operatu

Om det ändras till krig krävs krigsförklaring

Inte ens Ukraina har krigsförklarat vad jag vet
Man behöver inte förklara något land krig om man försvarar sitt egna land. Ukraina har redan massmobiliserat och uttryckt att nationen är under anfall.

Ryssland kan inte massmobilisera då man inte har moralen med sig hos sin befolkning. Det är ingen som anfaller Ryssland. Alla de ryska soldaterna i Ukraina är betalda. Annars skulle de aldrig vara där.
Citera
2022-09-07, 07:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nu har det rapporterats från flera håll även från USA:s underrättelsetjänst att Ryssland samlar trupper vid gränsen i massor. Så att någon är på gång och det är uppenbart för de flesta tror jag.

Här är en video visserligen på Telegram men jag hinner inte leta fram andra alternativ:

https://t.me/intelslava/36512
Du "hinner" inte leta upp något annat. Vet du vad du gör hela dagarna?

Ryssland har samlat trupper för att anfalla i 7 månader nu. Hela tiden har det låtit "Vänta bara tills Ryssland sätter in sina riktiga soldater och vapen".

Ok..?
Citera
2022-09-07, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det ukrainska flyget hamrar på:
De blir nedskjutna ganska snart.

You fly, you die!

Så nej, de har inget funktionellt flygunderstöd eller artilleri för att genomföra en attack på den skalan som krävs för att återta betydande territorium någonstans.
Citera
2022-09-07, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad säger LaVerdadTodo om detta? Bron är inte längre funktionsduglig för annat än motorcyklar och gångtrafikanter.
Har redan svarat på det. Den har bara haft en avgörande strategisk betydelse i västmedia.
Citera
2022-09-07, 08:02
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Mitt svar är att Kreml inte har lämnat någon tidsplan någonsin.

Så enkelt är det.

Ja, officiellt har nog Ryssland inte gett någon tidsplan men inofficiellt och uppenbart var planen att ta Kiev på tre dagar. Om man som du bara får i Kremls fålla kanske det inte är lika uppenbart.
Citera
2022-09-07, 08:03
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Har redan svarat på det. Den har bara haft en avgörande strategisk betydelse i västmedia.

Ok så nu teleporterar ryssar sig över floden eller vad då 🤔 "ingen strategisk betydelse " största bron i hela regionen är lite som att Normandie inte heller hade någon strategisk betydelse i andra Världskriget
Citera
2022-09-07, 08:06
Medlem
donald12s avatar
Orchernas förluster var stora senaste dygnet.

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 07.09 were approximately:

of personnel / personnel - about 50610 (+460) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2097 (+20) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4520 (+36) units,
artillery systems – 1194 (+15) units,
RSZV / MLRS – 300 (+4) units,
anti-aircraft warfare systems - 156 (+0) units,
aircraft – 237 (+1) units,
helicopters – 208 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 880 (+4),
cruise missiles - 214 (+5),
ships / boats / warships / boats - 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3320 (+15) units,
special equipment - 109 (+0).

The enemy suffered the greatest losses in the Donetsk direction.
Citera
2022-09-07, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du "hinner" inte leta upp något annat. Vet du vad du gör hela dagarna?

Ryssland har samlat trupper för att anfalla i 7 månader nu. Hela tiden har det låtit "Vänta bara tills Ryssland sätter in sina riktiga soldater och vapen".

Ok..?
Du borde skaffa dig en karta och framförallt lära dig att tyda skalan på den. Med en begränsad styrka har man nu hela Luhansk och stora delar av Donetsk under kontroll och en hel del annat.

Och fortfarande är man i numerärt underläge. Det som är kvar av ukrainska armén inklusive reserver och allt beräknas vara upp till 300.000 soldater.

Och nej, det slår mig att vilken tid man än dyker in här så får man svar av samma postare hela tiden.

Ut i solen med er!

Iaf där jag bor är det ett underbart sensommarväder som ska avnjutas!
Citera
2022-09-07, 08:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det tro inte jag iofs.

Ryssarna har alternativa försörjningsleder helt enkelt. Antonovsky bridge har aldrig varit avgörande i strategisk betydelse för ryssarna även om en fungerande bro naturligtvis underlättar.
Ja, den alternativa försörjningsleden är en pråm som lastar 9 lastbilar åt gången och sedan skall åka ca 1 km ut genom en kanal och över floden. Det krävs ingen större kunskap om logistik för att förstå att detta försämrar försörjningsituationen för de 10 000-tals trupperna norr om floden. Som referens kan man ta att en enda haubits kan skjuta upp ett lastbilslass på en dag.

Men du verkar leva i fullständig förnekelse om att det är ett problem med en >500 m bred flod utan fungerande broar. Tidigare hävdade du att man slagit pontonbroar över, men då är det märkligt att det finns satellitbilder från slutet av augusti som visar en färja vid platsen för järnvägsbron, tycker du inte?

Vad vi andra ser är en person som ständigt flyttar målstolpar och tar nya positioner när påståenden visat sig inte stämma. Hur var det med de ukrainska amfibiattackerna mot kärnkraftverket som du påstått hänt upprepade gånger? Kan du nu medge att det var en propagandalögn?
Citera
2022-09-07, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, officiellt har nog Ryssland inte gett någon tidsplan men inofficiellt och uppenbart var planen att ta Kiev på tre dagar. Om man som du bara får i Kremls fålla kanske det inte är lika uppenbart.
Det existerar bara i OSINT-familjens fantasi. Någon sådan har aldrig publicerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in