2022-09-06, 10:24
Medlem
Hur går det för Ukraina? Vinst i sikte?
Citera
2022-09-06, 10:25
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror inte att de kan fixa det utan kärnkraft, antingen egen eller importera andras, såsom de gör nu, de importerar gärna också polsk kolkraft.
Varför skulle de inte kunna det? Var ligger hindren menar du? Stora vindkraftsparker är makabert lönsamma även utan subventioner. Problemet har varit i Tyskland, liksom i Sverige att de boende i närområdet sätter sig på tvären. När Tyskland nu snabbt måste bygga ut sin egen energiförsörjning så kommer det finnas en annan acceptans för vindkraft än vad som funnits tidigare.
Citera
2022-09-06, 10:26
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs morgonuppdatering angående läget vid fronterna.

Hela rapporten andas optimism men ändå med en realistisk ton, det kommer inte att bli lätt men det kommer att gå vägen.

Citat:
06.09.2022 och dags för morgonuppdateringen. Låt oss börja i den återerövrade Ozerne. Jag har några gubbar som fick sin basträning i en av mina grupper nu på ort och ställe. Överraskande var att de bara hade att marchera in i samhället, floden och bosättningen försvarades bara av en handfull soldater. Man byggde snabbt upp ett brohuvud och vi har nu tungt materiel och mera är på kommande. Man har byggt upp starka försvarsställningar, mera folk är på väg. Strategin nu, och det vet nog ryssarna är att ta kontroll över vägen till Lyman och Yampil. Vi vet också att ryssarna har sänt förstärkningar mot Ozerne, både från Lyman och Yampil. Lyckas vi hålla detta och utvidga stridslinjerna har vi ett gott utgångsläge inför hösten. Alarmerande för ryssarna är att man inte har resurser till att varkendera övervaka eller försvara en stor del av de ockuperade områdena. Tydligen har de även stor brist på övervakningsdroner, det skall inte vara möjligt att i tre dagar bygga övergångsställen utan att bli upptäckt.
Även i Spirne har vi tryckt ryssen tillbaka på ett område av 4 x 8 km. Detta har troligtvis att göra med vad jag rapporterade för 2 dagar sedan, att ryssarna retirerar frivilligt till bättre försvarspositioner inför hösten och vintern.
Vid Bakhmut försöker nu de våra att trycka ryssarna till andra sidan av väg M-03, strider är pågående men nu är det faktiskt de våra som motattackerar.
Så till den intressanta Kherson fronten. Inatt kom det offentlig information att våra trupper avanserar i en linje från Potomkyne till Petrivka väldigt snabbt. Detta är områden som är milsvis med odlad mark och har i princip inga bosättningar. Eftersom ryssarna hade en garnision i Vysokopillia och ,de befäste den första försvarslinjen, de retirerar så vill vi ha full kontroll av huvudvägarna ned mot Nova Kakhovka längs med Dnipros västra strand. Hur långt ryssarna tänker retirera vet vi ännu inte men den andra försvarslinjen är rätt djupt in. Vi har även avancerat från Sukhy Stavok till Kostromka, obs detta var läget för 3 dagar sedan. Vägen till Beroslav är nog huvudmålet, och igen;detta är miltals öppna landskap . Från de två övriga offensivpunkterna rapporteras ingenting men här har vi både mindre och större samhällen.
Vår pre-offensiv tog ryssarna på sängen, de gjorde väl samma misstag som våra mediaexperter, hade vaggats in i en säkerhet av att inget sker före Lend Lease 1 anländer.
Vi har också börjat utföra nattattacker med HIMARS och övriga tyngre vapen, allt för att ryssarna skall hållas på glöd heta holster. Igen har vi haft stora framgångar med att slå ut både nya och gamla vapendepåer, vår underrättelsetjänst jobbar på högtryck. Även våra motståndsrörelser utför sabotage allt vad de hinner och detta hatar nog ryssarna mest av allt; en osynlig fiende.
Så har jag glädjen att meddela er att enligt Natalia har hennes insamling för combat matpaket genererat 20.000 SEK det första dygnet. TUSEN TACK ALLA NI. Varje matpaket ger energi till att strida med fulltankade kalorier, i motsats till ryssen.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-06, 10:27
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag har sett bedömare hävda att Kadyrov tenderar att göra så här när han vill ha något från Kreml, dvs. att han implicit hotar med att utlösa instabilitet och maktkamp i Tjetjenien om han inte får det ena eller det andra.

Läste via någon länk på Twitter i morse att han ändrat sig nu och "insett att han inte bara kan avgå hur som helst" eller någonting i den stilen. Jag hittar inte länken nu, men det är väl en nyhet som lär spridas lite mer under dagen ifall det stämmer. I så fall fick han väl sitt köttben, vad det än må vara.

Edit: här är en länk där han påstås backa från uttalandet att han överväger att kliva av sin post.

https://twitter.com/UkrainePicture/status/1567045417363185665

Ett tredje Tjetjenien-krig tycks stå för dörren! RyZZland kommer inte att mäkta med det också. Det som återstår av den så kallade federationen faller nu.
Citera
2022-09-06, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är korrekt att Ryssland inte kommer från slut på granater. Du har oftast fel men då du har rätt så är det så. Det spelar ingen roll vilken OSINT-källa eller svensk överste som säger att ryssarna "håller på att få slut".

Ryssland har en proportionerad tillverkningsindustri för detta scenario där inga sanktioner spelar roll då det är en relativt enkel och förfinad industriprocess.

Gjuta/pressa, svarv och fräs.

Även om Ryssland är lite retarded klarar de dra igång produktionslinjer för dumma granater och producera löjliga mängder. Så du har rätt i att detta påstående är en sådan där hoppfull clickbait.

Skälet till att Rysslands artilleri gör mindre och mindre väsen (bokstavligen) är ett helt annat. Det är att Ukraina under ett par månader har varit framgångsrika i att förstöra de frontnära lagren i kombination med att de skapat en svår försörjningssituation. Detta gör att Ryssland inte får fram samma antal som förut till användning.

Ukraina kommer däremot inte vara en rysk provins vid årsskiftet.

Realistiskt:
Kherson kommer att vara återtaget, men övriga fronter kommer att ha blivit ännu mer statiska och solida. I övrigt har man börja förhandla om nedan:

- Ryssen "köper" Krim. (d.v.s de får Krim)
- En liten del av östra Ukraina lika så.
- Ryssland drar sig tillbaka Från Mariupol / Zaporizjzja.
- Ukrainas regering byts inte ut av Ryssland. Zelensky sitter tryggt.
- Ukraina får ha hur stark försvarsmakt de vill men de går inte med i Nato
- Ryssland pröjsar någon form av skadestånd i gas för att sanktionerna ska släppas tidigare.
- Ukraina påbörjar EU medlemskap (som kommer ta tid) och tar tillfället i akt att reformera ytterligare

Detta är ungefär hur det kommer sluta. Jag skrev det i en av mina första poster i tråden.
Ingen stridande part kommer få en total militär seger där de får exakt som de vill.
Min punktlista är den rimligaste kompromissen.

hahaha. finns inget som är rimlgit i din lista,

1. resulution ES - 1/11 ska genomföras.
2. ryssland får en möjlighet att diskutera sanktionslättnader med väst.

vilka motkrav som kommer ställas på ryssland är svårt att svara för, det sträcker sig från enorma krigsskadestånd och nedrustning till en upplösning av ryska federationen.
Citera
2022-09-06, 10:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är korrekt att Ryssland inte kommer från slut på granater. Du har oftast fel men då du har rätt så är det så. Det spelar ingen roll vilken OSINT-källa eller svensk överste som säger att ryssarna "håller på att få slut".

Ryssland har en proportionerad tillverkningsindustri för detta scenario där inga sanktioner spelar roll då det är en relativt enkel och förfinad industriprocess.

Gjuta/pressa, svarv och fräs.

Även om Ryssland är lite retarded klarar de dra igång produktionslinjer för dumma granater och producera löjliga mängder. Så du har rätt i att detta påstående är en sådan där hoppfull clickbait.

Skälet till att Rysslands artilleri gör mindre och mindre väsen (bokstavligen) är ett helt annat. Det är att Ukraina under ett par månader har varit framgångsrika i att förstöra de frontnära lagren i kombination med att de skapat en svår försörjningssituation. Detta gör att Ryssland inte får fram samma antal som förut till användning.

Ukraina kommer däremot inte vara en rysk provins vid årsskiftet.

Realistiskt:
Kherson kommer att vara återtaget, men övriga fronter kommer att ha blivit ännu mer statiska och solida. I övrigt har man börja förhandla om nedan:

- Ryssen "köper" Krim. (d.v.s de får Krim)
- En liten del av östra Ukraina lika så.
- Ryssland drar sig tillbaka Från Mariupol / Zaporizjzja.
- Ukrainas regering byts inte ut av Ryssland. Zelensky sitter tryggt.
- Ukraina får ha hur stark försvarsmakt de vill men de går inte med i Nato
- Ryssland pröjsar någon form av skadestånd i gas för att sanktionerna ska släppas tidigare.
- Ukraina påbörjar EU medlemskap (som kommer ta tid) och tar tillfället i akt att reformera ytterligare

Detta är ungefär hur det kommer sluta. Jag skrev det i en av mina första poster i tråden.
Ingen stridande part kommer få en total militär seger där de får exakt som de vill.
Min punktlista är den rimligaste kompromissen.

Tror Putin-Lavrov-Medvedev måste bort innan ovanstående kan gå i lås. Ingen litar på dem
Citera
2022-09-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I mars sa man att Ryssland skulle ha slut i april, i september säger man vid årsskiftet. Vid årsskiftet är antagligen Ukraina en rysk provins.

Vid årsskiftet är antagligen Ryssland en likgiltig oönskad provins.
Citera
2022-09-06, 10:35
Medlem
Taggads avatar
Kan någon få stopp på den ondsinta Vladimir Putin?
Citat:
Den Oscarsnominerade ukrainske dokumentärfilmaren Evgenyj Afineevskyj varnar för att den ryska invasionen kan leda till ett tredje världskrig.
– Ukraina är inte sist, och vi kan inte svika Ukraina genom att låta det här hända dem, säger Afineevskyj, och tillägger att Putin öppet hotar Europa.
https://omni.se/t/filmfestivalen-i-venedig/ddc848ed-2ae6-4502-8fce-0993a19b9e9d
Trailern:
https://deadline.com/video/freedom-on-fire-ukraines-fight-for-freedom-first-trailer-venice/
Senast redigerad av Taggad 2022-09-06 kl. 10:38.
Citera
2022-09-06, 10:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Tror Putin-Lavrov-Medvedev måste bort innan ovanstående kan gå i lås. Ingen litar på dem

Jag ska tillägga att det är mitt drömscenario men eftersom det är ryssen i största allmänhet som tycker att kriga i Ukraina för levnadsrum är en bra grej så sitter de ju lite mer stabilt än vad vi alla önskar.

Problemet med pissryssland är att om vi säger att Putin har 65% stöd för sin politik så betyder det inte att 45% är för fred och samförstånd. Av dessa 45% är hälften ännu mer radikala och är mot Putin för att han "gör för lite".

Ryssland kommer INTE få som de vill. Men Rysslands upplösande är för mig fortfarande bara en dröm. De blir full Nordkorea retards i så fall om det är alternativet.
Citera
2022-09-06, 10:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Precis. I och med att Putin konstant ljuger och hotar västländerna, så finns det ingen möjlighet för honom att förhandla. Och om Putin är borta så kan en ny rysk regering avveckla hela kriget och göra det till Putins havererade projekt. Jag tror att Ukraina kan ta sig ur detta och få tillbaka sina landområden från ockupanterna.
Citera
2022-09-06, 10:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Så här:

Röda armén tog sig över Dnierp under WWII trots tyskt luftvapen. Jag tror inte att dagens ryska armé har några problem att korsa några vattendrag. Det är något man övar på hela tiden.

Det finns redan tillräckliga resurser att ta sig över Dnierp vad jag förstår. Det är därför märkligt att man är så besatt i
denna bro.
Ja, hur kan det komma sig att man är så ”besatt av denna bro”?

En anledning kan vara att Ryssland har 10 000-tals soldster norr om floden som skall försörjas dagligen med mat, sjukvård och framförallt ammunition. Dessutom lär man vilja få dit förstärkningar och rotera förband.

Då är det minst sagt problematiskt att man måste använda pråm-färjor för att korsa den 500 m breda floden vid Kherson, eller hur tänker du?
Geolokaliserade bilder på lastbilar som väntar och lastas på färja vid järnvägsbron öster om Kherson:
https://twitter.com/nlwartracker/status/1566560115964231681?s=21&t=HYj7-W327bXiX4BPC7AhXQ

Jag har redan tidigare skrivit att jag tror att Ryssland kommer att retirera från N Kherson Oblast, inte i huvudsak pga anfallen från Ukraina utan för att försörjningsläget kommer att bli ohållbart. Det tror jag fortfarande.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-06 kl. 11:20.
Citera
2022-09-06, 10:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs morgonuppdatering angående läget vid fronterna.

Hela rapporten andas optimism men ändå med en realistisk ton, det kommer inte att bli lätt men det kommer att gå vägen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Intressant läsning. För rysk vidkommande undrar man varför landet inte börjar att mobilisera om de har avsikt att vinna kriget. Deras styrkor är uppenbarligen för små och eller har för dålig utrustning att hålla och slå tillbaka återtagningsförsök av erövrad terräng. Om Ryssland tappar Khersonområdet så som jag kan se det, är det endast taktiska kärnvapen som kan hindra Ukraina från vidare offensiv. Visst kan jag ha fel i den gissningen, men det verkar som Ryssland uppenbarligen har mycket stora problem med sin personalförsörjning till de väpnade styrkorna.

Det skulle kunna handla om taktik, att låta ukrainarna avancera för att förlora kontakten med sina försörjningslinjer och sedan omringa dem. Men detta tror jag inte är fallet. Terrängen här är väldigt öppen och Ukraina har spiondrönare och information från amerikanska satelliter som övervakar truppförflyttningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in