2022-09-06, 12:11
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Det är inte gas som är problemet.

Hur ofta ska man behöva säga det uppenbara?

En rysk varg lär ha bitit ihjäl von der Leyens ena ponny Dolly. Du tror väl att den är Ryssland som har tränat den vargen?

Om inte gas är problemet så redogör då för vad som är problemet - 100 gånger tack. Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så lär det så småningom bli en "sanning". Lycka till.
Citera
2022-09-06, 12:18
Medlem
Citronitas avatar
Nu säger Gazprom att så fort Siemens reparerat skadad utrustning kommer gasen igång igen. Undrar om det pågår en maktstrid mellan Kreml och det ryska näringslivet?
Hur som helst måste det vara hopplöst att vara rysstroll och veta vad man ska säga här i tråden.
Citera
2022-09-06, 12:27
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Nu säger Gazprom att så fort Siemens reparerat skadad utrustning kommer gasen igång igen. Undrar om det pågår en maktstrid mellan Kreml och det ryska näringslivet?
Hur som helst måste det vara hopplöst att vara rysstroll och veta vad man ska säga här i tråden.
Vad ska man säga? Försöka duger att påstå att gasen släppes på.
Citera
2022-09-06, 12:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Så vi kan kanske räkna med samma reaktioner från Europa vid USAs nästa anfallskrig(bombades det inte i Syrien häromdagen) menar du?

En ny inställning helt enkelt. Låter fantastiskt.

Urusla fördömer premiärministerns uttalande och EU ingår sanktioner mot israeliska produkter tills israeliska styrkor lämnar Golanhöjderna

När kommer detta inträffa tror du?
Varför frågar du mig detta? Det är helt off topic. Jag ser gärna att Israel går tillbaka till åtminstone 1967 års gränser. Det har dock ingenting att göra med huruvida det är rätt eller fel att sanktionera Ryssland nu.

Ryssland är dessutom ett större hot mot Europa än Israel, så det är inte förvånande att intresset för Rysslands ageranden är större för oss. Men visst ockuperar Israel och mark olovligen. Men det har ju ingen relevans för just denna tråd. Rysslands annektering av Krim däremot, skulle kunna vara ett ämne för denna forumdel. Liksom invasionen av Ukraina, som föranlett sanktioner som denna tråd också handlar om då det är dessa som föranlett till det ryska gasstoppet, till skillnad från Israels ockupation eller USAs invasion av Irak för 20 år sedan eller deras krig mot Vietnam för 50 år sedan.

Jag kan inte begripa hur detta kan vara svårt att förstå.
Citera
2022-09-06, 12:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Så du menar på fullaste allvar att Europas moraliska kompass helt plötsligt svängt? Som jag tidigare skrivit, du är antingen väldigt naiv eller bara dum på riktigt. Ditt resonemang är typiskt sosse-vänster, man kan ju inte vara selektiv när man agerar i konflikter, varför infördes inga sanktioner mot Turkiet och Azerbaijan när man attackerade Artsakh, svara nu på min fråga istället. Europa dansar som vanligt efter USA's pipa och de som får betala priset är den europeiska civilbefolkningen. Svårare än så är det inte.
Jag hänvisar till mitt inlägg som du citerade i ditt svar här.
Citera
2022-09-06, 15:03
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Det finns ingen maktstrid. Gazprom har sagd hela tiden att den sista Siemens turbin läcker. Och Siemens håller inte avtalet om underhåll av sin utrustning. NordStream 1 använder tyska turbiner, NordStream 2 - ryska turbiner. Allt underhåll och reparationer är under sanktioner, så EU får skylla sig själv och sluta babbla om Putins energikrig.
Citera
2022-09-06, 15:06
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det finns ingen maktstrid. Gazprom har sagd hela tiden att den sista Siemens turbin läcker. Och Siemens håller inte avtalet om underhåll av sin utrustning. NordStream 1 använder tyska turbiner, NordStream 2 - ryska turbiner. Allt underhåll och reparationer är under sanktioner, så EU får skylla sig själv och sluta babbla om Putins energikrig.

Samtidigt som Siemens varken fått förfrågan från Gazprom och även säger att den turbin som skulle vara defekt inte alls är kritisk. Som sagt, måste vara jobbigt att vara rysstroll idag.
Citera
2022-09-06, 15:51
Bannlyst
Putin tror Europa kommer frysa på vintern utan hans gas. Låt mig påminna om globala uppvärmningen gör vintrarna varma, och exakt på mitten och på höga breddgrader. Fördelarna med global uppvärmning är enorma, och vi kommer att se det i vinter.
Citera
2022-09-06, 15:58
Bannlyst
Russia's fossil fuel revenues exceed war costs
The estimated war costs of the Russian invasion, at a 100 billion euros, are well below Russia's revenues from fossil energy exports. According to an analysis, these amount to 158 billion euros. Germany is the second largest buyer worldwide.
https://www.welt.de/politik/ausland/article240886961/Ukraine-Krieg-Russlands-Einnahmen-aus-fossiler-Energie-uebersteigen-Kriegskosten.html
Citera
2022-09-06, 16:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quokka
Putin tror Europa kommer frysa på vintern utan hans gas. Låt mig påminna om globala uppvärmningen gör vintrarna varma, och exakt på mitten och på höga breddgrader. Fördelarna med global uppvärmning är enorma, och vi kommer att se det i vinter.

Sverige är långt och det finns ingen global uppvärmning i norra Sverige. Det är vinter som vanligt som det alltid varit och -10 är vardagsmat ofta kallare. EU:s prismodell och Tysklands samarbete med Ryssland har gett Putin påtryckningsmedel som biter.
Citera
2022-09-06, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sverige är långt och det finns ingen global uppvärmning i norra Sverige. Det är vinter som vanligt som det alltid varit och -10 är vardagsmat ofta kallare. EU:s prismodell och Tysklands samarbete med Ryssland har gett Putin påtryckningsmedel som biter.
EU-medborgare ser hur SP1-turbinen stängs av:
https://imgur.com/qAfagaV
Citera
2022-09-06, 16:16
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Samtidigt som Siemens varken fått förfrågan från Gazprom och även säger att den turbin som skulle vara defekt inte alls är kritisk. .
Och vad hände med den turbinen som Scholz kramades med inför tv? Har den blivit skickat till Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in