2022-09-05, 14:37
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är du. Gas är ett energislag under utbyggnad och du påstår att det ska avvecklas.

Kanske dags att du sätter dig in i diskussionen. EU har en plan att inom en snar framtid helt fasa ut rysk gas (men även olja och kol). Nordstream 1 som redan är kraftigt strypt på flöde kommer fortsätta vara det, och Nordstream 2 kommer aldrig att sättas i bruk.

Bara för dig att acceptera läget.
Citera
2022-09-05, 14:44
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Inte alls. Det beror på att vi har stängt ner vår egen produktion. Att Tyskland mfl har förlitat sig på rysk gas istället för kärnkraft och kolkraft är ju inte Putins fel, det gjorde de helt frivilligt.

Det där är en myt som upprepas ständigt. Ingen vet hur Putin bedömde Ukrainazis kapacitet.

Har du kollat elräkningen och bränslepriserna? Ser det verkligen ut som att det är Putin som är nitad mot väggen? Snarare så är alla all-in och Putin sitter med dubbel-ess medans Europa har 2-7 i olika färg.

Det kommer bli ett bryskt uppvaknande för dig i vinter. Den naivitet som du uppvisar är den exakta anledningen till att Europa nu befinner sig på den förlorande änden i ett energikrig.

Den okunskap du besitter om mig och min ekonomiska ställning gör att du är helt ointressant att diskutera med.
Jag vill HA högre bränslepriser (mindre köer) och dessutom TJÄNAR jag på högre elpriser. Jobbigt va?
Citera
2022-09-05, 14:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Så korrupte Biden är bättre än korrupta Putin.

Nej till sist är det alla vi vanliga som drabbas. Krävs lika mycket förändring av vårat system som Rysslands system.

Sanktioner drabbar bara oss vanliga och sätter guldbyxor på kraftbolagen. Ryska folket lider väsentligt mycket mindre än oss i väst.

Jag har inte nämt Biden i denna fråga.

Du tycker alltså att det ryska systemet är ”lika illa” som det svenska? I så fall är du extremt dåligt insatt i vad demokrati, yttrandefrihet, mötesfrihet, pressfrihet, rättssäkerhet osv innebär.

Eller så gillar du helt enkelt totalitära fascistsystem där man kan få mångåriga fängelsestraff bara för att man använder vissa ord som inte staten vill att man använder?
Citera
2022-09-05, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är alltså inkompetensen och naiviteten hos våra politiker som är orsaken, eller hur?

Njae,

Orsaken är ju Rysslands påverkanskampanjer delvis.

Om en handikappad man får stryk av en rånare tänker jag inte att det är mannens fel för att han är handikappad.
Citera
2022-09-05, 14:51
Avslutad
Citat:
Menar du att det är Rysslands fel att Europas miljömuppar har fått inflytande i Europas parlament och fått förstöra Europas egenproduktion av energi? Är miljörörelsen infiltrerad av Ryssland eller vad snackar du om?

Är Greta rysk agent?

Inte helt men självklart har det varit Rysslands intresse att förstöra sina fienders elproduktion genom påverkanskampanjer och nyttiga idioter

Jag skulle kumna sätta mina barns liv på att många miljöNGOs i Europa har rysk statssponsor om man gräver djupt nog.
Citera
2022-09-05, 14:52
Medlem
texashatts avatar
Såssialdemokratiske energiministern Kaschaschcha Fasharirascha meddelar att regeringen har en lösning på krisen.
- Vi kommer skicka ut en gratis isskrapa för bilen till alla som drabbas av de höga priserna, meddelar han stolt samtidigt som han hugger in på en bit tårta.
Citera
2022-09-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det var precis det här Trump varnade för, då blev han utskrattad.
Inga som skrattar nu dock.

Det här blir inte vackert.

Det är mycket gnäll här. Det var en helt annan sak när min farfar fick vakta gränsen emot Finland under andra världskriget. Då hade vi en moral att värna om att inte vem som helst dikterar våra villkor. Vi fick det kämpigt då, vilket gav oss en bättre framtid idag, vilket vi i vår tur ger våra barnbarn just nu. Hur kämpigt det än blir så har jag svårt å tro att vi får det sämre än vad våra far -och morföräldrar hade det. Möjligt att vi kanske inte kan åka utomlands, äta ute lika ofta osv, men vi ger iaf våra barnbarn en chans till en bättre värld.

Vattenfall med flera är på G att bygga ut bland annat kärnkraften, som i sin tur kommer skapa nya arbetstillfällen. Oroligheterna kommer göra att fler fabriker och detaljhandel kommer flyttas hem till Sverige då vi inte kan förlita oss på tex Kina som sitter i samma båt som Putin. Vi kommer alltså få ännu fler jobb som i sin tur kommer trycka ner vår arbetslöshet. Redan idag så går våra sågverk på högvarv eftersom USA efterfrågar brädor och plank, samtidigt som den svenska kronan sjunkit i värde. Detta gör att vi som land är billigare än tex Finland (Tack alla nejsägare till euro!).
Citera
2022-09-05, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Njae,

Orsaken är ju Rysslands påverkanskampanjer delvis.

Om en handikappad man får stryk av en rånare tänker jag inte att det är mannens fel för att han är handikappad.
Jämför du EU med en handikappad man? Det är EUs tillstånd?
Citera
2022-09-05, 15:04
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Snart är vi elfria

Effektskatt på oljekraftverk när?
Citera
2022-09-05, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kanske dags att du sätter dig in i diskussionen. EU har en plan att inom en snar framtid helt fasa ut rysk gas (men även olja och kol). Nordstream 1 som redan är kraftigt strypt på flöde kommer fortsätta vara det, och Nordstream 2 kommer aldrig att sättas i bruk.

Bara för dig att acceptera läget.
Jag trodde du menade att gas var ett energislag som var under avveckling. Nu preciserade du rysk gas, det är en annan femma.
Citera
2022-09-05, 15:10
Avslutad
Citat:
Jämför du EU med en handikappad man? Det är EUs tillstånd?

Nej, det är en liknelse inte jämförelse. Du kanske inte är bekant med sånt.

Ska ge ett exempel som till och med du kanske förstår.

Om jag har en pistol och skjuter dig för du inte har en pistol så är det ändå mitt fel, inte ditt bara för att du inte hade en pistol.
Senast redigerad av priz 2022-09-05 kl. 15:12.
Citera
2022-09-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Men varför hindrar väst då fredsförhandlingar? I April fanns ett fredsavtal redo där Ryssland var villiga att dra sig tillbaka om Ukraina lovade att inte söka till NATO. Men Boris förhindrade det efter ett besök i Kiev.
https://scheerpost.com/2022/09/01/report-russia-ukraine-tentatively-agreed-on-peace-deal-in-april/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Budapestuppg%C3%B6relsen

Visar hur mycket avtal med Ryssland är värda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in