Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Nej, det här kan knäcka Europa på ett halvår, Putin har mycket mer tid än så. Vi snackar totalt ras av Europas ekonomi utan hopp om återhämtning på decennier.
Naiviteten du uppvisar är skälet till att vi har denna situationen nu. Putin har planerat detta i minst ett årtionde, han väntade till Tyskland stängde 3 av sina 6 reaktorer. Vi har redan förlorat, det är krig med Ryssland eller låta Putin få som han vill som är alternativen.
Är nog benägen att hålla med dig, det här är ytterst utstuderat och jag är väldigt långt ifrån säker på att det kommer drabba Ryssland hårdare. Möjligen hårdare än Sverige beroende på hur vi nu ordnar med energifrågan inhemskt men Europa i stort lär drabbas extremt hårt då de flesta länder (till skillnad från Sverige tack och lov) värmer bostäderna med gas. Vi är väl nästan det enda landet i Europa som inte har en gasledning från Ryssland.
Icke heller att underskatta är förväntningarna på vad samhället ska bistå med och väntas leverera till en rimlig kostnad. I väst har vi de senaste 20-30 åren vant oss vid att ekonomin går framåt, undantaget 2008-09, och låga elpriser och nollräntor. Ryssarna år andra sidan är härdade även om de också hade en del bra år under den perioden.
Vi i väst har så mycket mer att förlora än gemene ryss samtidigt som vi måste tänka på saker som klimatmål och liknande och miljöskatter på drivmedel. I Ryssland pumpar de ut allt de kan och skiter fullkomligen i om Greta får klimatångest eller inte. Överskottet säljer de till Kina och Indien.
Jag förstår ju naturligtvis varför dessa sanktioner införts och jag kan tycka det är en bra principiell markering men samtidigt är det ganska verkningslöst mot ett av världens största länder. De kommer alltid hitta andra vägar att köpa och sälja det de vill. Sure, det blir krångligare men ryssarna kommer överleva detta lätt. Är ju en vårbris om man jämför med under Sovjet.