2022-09-05, 23:57
Medlem
Vadå finns det inga bilder från eran deep space som visar andra satelliter eller rymdskrot som cirkulerar i omloppsbana runt vårt runda klot kallat jorden?

Men det måste ju i alla fall vara HELT OMÖJLIGT så mycket satelliter från så många länder som befinner sig däruppe och snurrar runt TUSENTALS ju...

Visa nån bild då måste finnas överflöd!
Citera
2022-09-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Här kommer något väldigt intressant för er som tyckte tråden börjar bli tråkig. Stjärnor inzoomade med 250x optimal zoom.

https://youtu.be/cLSRYfi5nzU

Så vad är stjärnor egentligen? Att dom är elektromagnetiska eller pulserande på något vis är tydligt men det ser utan tvekan ut som om de är i vätska av något slag också...

Detta är alltså zoom med en vanlig kamera vem som helst kan köpa för ca 10.000 kr

Tror du verkligen - PÅ FULLT ALLVAR - att all kunskap som vetenskapen har kommit fram till under flera hundra år kan kullkastas av att nån tokfan visar bilder på youtube?
Tror du verkligen - PÅ FULLT ALLVAR - att ingen astronom har tittat på himlen med en enkel zoom under de hundratals år som sådana har funnits?

I så fall är du osedvanligt korkad!
Citera
2022-09-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Tror du verkligen - PÅ FULLT ALLVAR - att all kunskap som vetenskapen har kommit fram till under flera hundra år kan kullkastas av att nån tokfan visar bilder på youtube?
Tror du verkligen - PÅ FULLT ALLVAR - att ingen astronom har tittat på himlen med en enkel zoom under de hundratals år som sådana har funnits?

I så fall är du osedvanligt korkad!

Visa nån bild från satelliter där man ser några andra satelliter eller rymdfarkoster uppe i omloppsbanan då om vi har skjutit upp allt dom säger som cirkulerar där.
Citera
2022-09-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej i verkliga livet ser inte stjärnor ut så vilket jag sett med mitt eget teleskop. Vad vi ser på videon måste vara felaktig inställning i kombination med atmosfäriska effekter eller skakningar av kikaren

Ok lägg upp nån bild då från ditt eget teleskop som vi kan få se. Hur RIKTIGA stjärnor ser ut.

Förresten vilket slags teleskop har du? Märke och modell? Hur många x zoom är det?
Citera
2022-09-06, 00:07
Medlem
Korv-Bajss avatar
Somliga säger att jorden är platt som en pannkaka.
Men det tror jag inte ett ögonblick på.
Jorden är mycket plattare.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Bonneville_salt_flats_pilot_peak.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=1xY0R7W3OB0
Citera
2022-09-06, 00:25
Medlem
Var jag dum nu när jag bad om lite riktiga satellitbilder från fake space där man ser alla andra satelliter och farkoster som susar runt i omloppsbanan tillsammans med den stora mängden rymdskrot?

Förlåt jag ska låta er leva vidare i eran fantasivärld... natti natti
Citera
2022-09-06, 00:37
Medlem
Kan lägga upp denna 15 min video som är sevärd och ni kan förstå vilka oerhörda lögnare nasa är och alltid har varit. Det är skrattretande när man förstår faktiskt men gäller att se humorn i vilken lögn dom matar ut åt dumskallarna via tv hjärntvätt.

https://youtu.be/9lJv44-ZyZw
Citera
2022-09-06, 00:50
Medlem
Citat:
Hahaha fan vilken dålig förklaring... det är ingen kikare det är en Nikon p1000 camera med 250x zoom.

Så ser det ut i VERKLIGHETEN jaaaa....

Nej i verkligheten ser stjärnor ut som ljuspunkter i ett teleskop. Om man fotograferar och teleskopet eller kameran inte står helt still hoppar ljuspunkterna runt lite och kan ge en utsmetad bild. Detta blir mer uppenbart ju högre förstoringen är och kan också ske p.g.a. turbulens i luften. En kamera med zoom är i princip en kikare. Så ien Nikon med zoom kan det se ut så men detta visar ingen korrekt bild av hur det är.
Citera
2022-09-06, 00:54
Medlem
Citat:
Nej i verkligheten ser stjärnor ut som ljuspunkter i ett teleskop. Om man fotograferar och teleskopet eller kameran inte står helt still hoppar ljuspunkterna runt lite och kan ge en utsmetad bild. Detta blir mer uppenbart ju högre förstoringen är och kan också ske p.g.a. turbulens i luften. En kamera med zoom är i princip en kikare. Så ien Nikon med zoom kan det se ut så men detta visar ingen korrekt bild av hur det är.

Ok men lägg upp en länk på hur det ser ut inzoomat på riktigt då om du säger att stjärnor INTE ser ut så här med 250x zoom.

Bara att visa lägg upp en länk så man får se då.
Citera
2022-09-06, 00:55
Medlem
Citat:
Ok lägg upp nån bild då från ditt eget teleskop som vi kan få se. Hur RIKTIGA stjärnor ser ut.

Förresten vilket slags teleskop har du? Märke och modell? Hur många x zoom är det?

Jag har ett Vixen 90 mm refraktor teleskop och kan ha förstoringar på 37x 74x 84x 168x
ingen möjlighet att ansluta kamera till det
Citera
2022-09-06, 00:58
Medlem
Citat:
Jag har ett Vixen 90 mm refraktor teleskop och kan ha förstoringar på 37x 74x 84x 168x
ingen möjlighet att ansluta kamera till det

Riktigt dåligt det du har kan man ens kalla det teleskop när det endast är 168x zoom?

Det här var bilder med 250x zoom Nikon p1000 skaplig skillnad kan man säga.
Citera
2022-09-06, 01:45
Medlem
Citat:
Riktigt dåligt det du har kan man ens kalla det teleskop när det endast är 168x zoom?

Det här var bilder med 250x zoom Nikon p1000 skaplig skillnad kan man säga.

Högre förstoring är inte praktiskt användbart. Jag provade ett okular som gav över 200x men det var inte användbart bilden blev för suddig. Storleken på linsen är viktigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in