2022-09-05, 20:43
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, det är tydligt att Ukraina alltså har initiativet. Jag förstår inte hur ditt svar på något vis bemöter min fråga om ditt påstående om att Ryssland har "övertaget"?
Men om du inte följer kriget med en uppsjö av källor och gör direkta egna observationer, så kanske du inte ska dra slutsatser baserat på, tja jag vet inte vad?
Vadå "hört"? Följer du kriget via hörsägen eller? Ja, Ryssland försöker hela tiden fylla på med nya soldater. Dvs knappast något som tyder på framgång. Lite som "jag fortsätter ösa in pengar i en dödfött projekt" inte är en indikator på att projektet går bra...

Jag frågar igen, var har Ryssland haft framgång?
Vad var det du inte förstod med att framgång inte räknas i "ta små områden" (eller heller nödvändigtvis i ömsesidiga förluster)?

Sluta blanda ihop "vi" med "jag själv". Om du inte följer kriget, klart att du inte vet något. Om du inte vet något om konflikter och krig, klart att du inte förstår något. Jag vet hur det är att "veta" saker, jag vet hur man läser och förstår källor, hur man upptäcker och ibland utnyttjar bias och tendens och jag är inte beroende av "vad Ukraina säger".

Det finns liksom ingen logik eller väg i "allt Ukraina säger kan vara BS"->"offensiven går dåligt". Vem/vad är "Ukraina"? Menar du deras dagliga rapporter? Eller de de tusentals personer som på egen hand postar tusentals bilder, filmsnuttar, tweet, påståenden, telegram-meddelanden, osv? Eller vad allehanda experter och "experter" säger om Ukrainas och Rysslands intentioner?

Det är då förbaskat att folk hela tiden ska anta att den man diskuterar med bara "fått något" från en enda källa och antingen "tror" eller "inte tror" på det, och helt saknar egen kompetens, analysförmåga och kunskaper och kan syntetisera uppgifter från myriader källor som innehåller fel, biaser, tendenser, lögner, överdrifter, ärliga misstag eller vag information.

Det är inte därför att "Ukraina säger det" som jag kan säga att offensiven uppenbarligen går som tänkt, utan det är därför att jag har förstånd och konsumerar kolossala mängder källor och söker efter s.k. kongurens i källor. Jag vet vad jag sysslar med, och jag vet också att ifrågasätta och utmana min egna uppfattning och hyser tvivel.

Visst, jag konsumerar uppgifter om enskilda befriade, återtagna eller förlorade byar precis som alla andra. Men dessa uppgifter ensamt är inget jag gör någon stor affär av. Det är också därför jag skriver förhållandevis sällan i tråden. Jag vill, för egen skull av intellektuell integritet och hederlighet, att det 1) ska vara en hög sannolikhet för att det jag säger är riktigt och 2) om jag har fel, ska detta kunna pekas ut för mig och jag ska kunna justera min bild i ljuset av ny evidens. Tyvärr verkar 99,99% av andra flashbackare bara "spinna på uppgifter" och vill tangentbordskriga eller sprida rykten. Samt säga saker som saknar inre motsägelsefrihet.

Så, igen. Jag tror man i nuläget får se befriade eller hypotetiskt förlorade orter som bonusar eller komplikationer då detta inte är en markoffensiv som avser "ta mark". Att därför snöa in sig på byar och/eller säga att "Ukraina påstår" eller "Ryssland påstår" känns inte som att seriöst försöka förstå konflikten. Officiella uppgifter har en förhållandevis diminutiv betydelse här och båda sidors officiella organ får säga vad fan de vill utan att det s.a.s. ska graderas på en endimensionell skala av "sant-propaganda-falskt".

Vi har ju t.ex. sett att rysstrollen kör mycket med en taktik som "vädjar" till att "läsa båda sidor" ungefär som att det vore en skala sant-falskt och att det finns någon sanning "mittemellan". Det är en tragikomiskt naiv syn på källkritik och analys. Den är dessutom historielös, icke-falsifierbar och icke-verifierbar. I själva verket kan man som insatt tämligen omgående veta om en uppgift är rent bluff, en förvridning av verkligheten eller alldeles förträffligt sann. Vidare lär man sig se bakom uppgifter och kan omedelbart veta vad som är sant när man hör en falsk uppgift. Kongurens i källor är också väldigt viktigt. Det är när vi inte har 10 källor som kokar ner till en originalkälla, utan snarare 10 källor som oberoende pekar åt en viss riktning. En rysk lögn om något helt annat, kan t.ex. ibland bekräfta en riktig uppgift från fältet, därför att vi redan har förkunskap om rysk "playbook" när det kommer till vissa händelser.

För att bli lite mer konkret, det är symptomatiskt att "Ukraina" (i betydelsen officiella, stats-källor) är så tysta, för man har redan tidigare påtalat att det kommer att tystna framöver, när offensiven börjar. Detta är totalt trivialt, lättbegripligt och har ingen som helst bäring på förluster eller orter eller något som helst operativt ö.h.t. Nej, tystnaden är helt enkelt s.k. "opsec". Det är "locket på". Att locket fortfarande är på, visar i sig självt att Ukraina fortfarande helt kontrollerar det man avser göra, för det har inte behövts några propaganda-segrar, det har inte behövts någon "skademinimerande" bortförklarings-propaganda, osv, osv.

Men, med exakt samma resonemang och bakgrundskompetens kan man förstå precis allt som Ryssland säger om saken. Vi behöver alltså INTE sitta och fundera på vad rysk propaganda betyder och vad som är sant eller inte, eftersom det är mängden och förekomsten som är signifikant. Detta är alltså inget som man behöver "lära sig nu", utan något man kan veta på förhand. Dvs, långt innan konflikten ens var känd, så hade någon kunnat säga att "i framtiden i ett krig kommer det utannonseras en offensiv, sedan kommer locket på, och samtidigt kommer den andra sidan att öka sina uttalanden markant. Vad betyder det?". Ja, det betyder att offensiven fortlöper utan stora hinder och att den andra sidan börjar få problem. Detta har vi sett i propaganda i alla krig och speciellt när Ryssland eller diktaturer är inblandade, så vet vi vad det betyder.

Så, det är inga jävla "rykten" som man "hört" "från Ukraina" eller "från Ryssland". Om man påstår att offensiven misslyckats/är på väg att misslyckas, osv, så fodrar det positiv evidens. Man kan inte bara anta, och hänvisa till vad man "hört". Offensiven kan, givetvis, fortfarande misslyckas, men då kommer inte locket vara på längre, för det kan inte vara på då. Misslyckande medför läckor. Och återigen, kongurens. Vad säger FIRMS-data? Ja, det säger att rysk offensiv verksamhet i praktiken har avstannat. Kvar finns bara lite okynnesbombardemang och terrorbombningar av civila. Vi vet också att flera broar är förstörda och hur de är förstörda. Vi kan alltså sätta minimum- och maximum-tak över ryska resurser, rysk logistik och extrahera effektivt "operationsrum" ur detta. Varifrån en artilleripjäs avfyras och mot vad, kan säga ganska mycket, och ryskt artilleri förefaller inte kunna nå fronten längre. Det betyder alltså antingen att man okynnesbombar och är desperata, eller att fronten flyttats mer till ukrainsk fördel än vad som sägs.

...så då kan du sitta hela dagen och snacka om "hört" och "kan vara BS" och annat vagt trams, men det påverkar inte verkligheten och det påverkar inte vad vi kan se, om vi verkligen är intresserade av kriget. Jag frågar igen, var någonstans och hur har Ryssland "övertaget"? Är det deras desperata försök att samla ihop folk som är "övertaget"? Är det därför att du "hört" om ryssarnas påstådda dåliga moral (som förment är ukrainsk propaganda) som gör att ryssarna i själva verket har hög moral, gott om manskap och "övertaget"?

Positiva evidens för vad du påstår. Det räcker inte med att avfärda vad du "hört". Vi VET att rysk stridsmoral är urusel, för vi har kolossala mängder av oberoende källor, historiekunskaper, kännedom om demografi och rysk operationskonst att falla tillbaka på. Vi behöver inte "hört" eller "X påstår".

Lugn nu, först destabiliserar man sedan sättet man in stöten. Det är sedan gammalt 😉
Citera
2022-09-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
...
(fortsättning, från ovan)

Det är inte meningen att du ska se mitt inlägg som något generalangrepp på dig, utan mycket av det jag skriver gäller rent allmänt. Jag riktar mig alltså minst lika mycket till "tråden" i allmänhet, samt alla osynliga rysstroll som ibland poppar fram.

En bra övning är denna: föreställ dig att något är på annat vis. Låt oss anta att rysk stridsmoral i själva verket är hög. Att soldaterna är motiverade, och vältränade. Hur skulle propagandan från båda sidor se ut? Hur skulle det speglas i bildmaterialet vi ser? Låt oss anta att Ukraina vill dölja denna ryska stridsmoral. Vilken generell bild av kriget skulle vi få, från alla källor om så vore? Stämmer det med vad vi ser? Nej, inte på långa vägar. Alltså är rysk stridsmoral usel. Dessa typer av kontrafaktiska övningar är nyttiga och jag gör denna "mentala gymnastik" varje dag. Jag "låtsas" att det går bra för Ryssland, att moralen är hög, att man bara angriper militära mål, osv, och försöker emulera vad olika källor skulle säga och hur man skulle kunna se igenom den förment ukrainska och västliga "propagandan". Jag kommer inte till samma resultat som rysstrollen...
Citera
2022-09-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Lugn nu, först destabiliserar man sedan sättet man in stöten. Det är sedan gammalt 😉
Visst ja, det hade jag glömt! Och med slask-trupperna först!
Citera
2022-09-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Enligt den dagliga Ukrainska rapporten så försöker Ryssland flytta fram på massor med fronter. För det mesta så lyckas det inte men det är tydligt vem som har initiativet.

Nix. Har inte hört det. Ukraina är tysta och Ryssland hävdar att Ukraina har blivit mosade.

Vi har hör om usel moral bland ryska soldater från dag ett. Ändå fortsätter Ryssland att fylla på med nya soldater. Jag tar dessa påståenden med en stor nypa salt.

Faktum är. Vi kan see att Ukraina har tagit några ganska små områden i söder. De tog överraskande ett noterbart område när Izium också. Det säger förstås inget om hur stora förluster som sidorna lidit.

Eftersom vi inte vet hur Ukraina har tänkt så kan vi inte avgöra om det går enligt plan. Alla dessa källor är hårt kontrollerad propaganda. Bara för att du vill tro på vad ukraina säger så kan vad de säger fortfarande vara fullständig BS.

Ukrainas plan är rätt tydlig. De vill inte kasta ut Ryssland med ett stort och kostsamt slag. De skär istället av och försvagar ryssen kring Kherson.
BBC har en artikel där de skriver en del om det:
https://www.bbc.com/news/world-europe-62730439

Dessutom en artikel om eventuella motanfall på östfronten:
https://www.bbc.com/news/world-europe-62738160
Inte så mycket konkret av förståeliga skäl men intressant läsning. Där beskrivs även de ryska försöken att attackera som du nämner:
His unit saw its hardest fighting in July in nearby Lyschansk and Sivierodonetsk, where they were heavily outnumbered.

Citat:
The fighting here is different. "They are not coming in such big numbers," Svarog says. "They no longer advance in battalion groups - they advance in a platoon, a detachment." One unit commander had explained that in the field they have one man for every three of the enemy. In Sivierodontesk it was one to seven.
Citera
2022-09-05, 21:23
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Vilken flopp?

Ryssland kan överta Ukraina på en vecka om det vill.
Så varför gör de inte det då? Varför har de förlorat många tiotusentals soldater, tusentals stridsvagnar, pansarfordon, artilleripjäser, flygplan, helikoptrar, fartyg och till och med flaggskepp? För att de inte vill vinna? För att de tycker det är genuint roligt att få sitt manskap och materiel slaktade?
Citera
2022-09-05, 21:35
Moderator
vfs avatar
Ryssland har förstört 4 Bradley stridsfordon, oklart hur dock då Ukraina inte fått några Bradleys.
De har förstört några HOMARS också (vad det nu är) dessutom har de skjutit ner mer flygplan än
vad Ukraina har, fantastiskt.

https://eng.mil.ru/en/special_operation/news/more.htm?id=12436882@egNews

Citat:
För att Putin är en snäll man som inte vill förstöra sin granne. Han använder endast få procent av Russlands millitära förmåga i Ukraina.

Nej det gör han inte, han använder runt 20% av sitt manskap och 30-40% av sina operativa stridsfordon/stridsvagnar. Flygvapnet används iofs inte så mycket, inte över Ukraina iaf.
Citera
2022-09-05, 21:35
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
För att Putin är en snäll man som inte vill förstöra sin granne. Han använder endast få procent av Russlands millitära förmåga i Ukraina.

Snälla säg att detta är satir?
Citera
2022-09-05, 22:34
Medlem
Citat:
Precis därför att han är snäll.

Inte mitt fel du ingenting vet.

Mot vem är han snäll? Sitt manskap som han låter blir slaktade? Mer ön tusen stridsvagnar osv osv?
Rysslands militär är skräp. Riktigr värdelöst. O du hyllat detta? Det är patetiskt.
Citera
2022-09-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ryssland har även moderna stridsvapen (flygvapen etc.) som man inte använder mot grannen Ukraina.

Putin är jättesnäll mot folket i Ukraina. Hur många där är döda tills nu?

Jag hyllar absolut ingenting men orkar inte lyssna på alla era dumheter.

Vad har Ryssland för modernt flygvapen?
Citera
2022-09-06, 02:39
Medlem
Såg ett inslag där de intervjuar ryska fångar. Dessa förhörsledare berättade att 1 av 700 fångar är från Moskva. Resten är från mongoliet, dagestan, Tuva, Sibirien. Dvs bönder som knappt kan läsa som vittnar att de bara har ett hål i marken som toalett och därför deras fascination att stjäla toaletter. Det är status.

Förhörsledarna är oerhört profisonnella, deras mål är att prata med krigsfångarna som de tilltalar en ny vän. De är intresserade av deras familjer, jobb, religion mm. - På så sätt får de ut mest info på sikt.

Situationen är som i Sverige där staten placerar alla araber i ghetton bland mindre bemedlade svenskar och inte bland skolor och områden i centrala Stockholm så de inte skall märka av massinvandringen.
Citera
2022-09-06, 06:38
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Frågesport: Vad är detta?

1) Zigenar-läger
2) Somalitown
3) VDV-position
Citera
2022-09-06, 07:44
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Frågesport: Vad är detta?

1) Zigenar-läger
2) Somalitown
3) VDV-position

Får man säga ”zigenarläger” längre? Är det inte ”tillfällig bosättning för EU-migranter” som är den korrekta termen?

Att det är lite stökigt i det tagna anfallsmålet är ju helt naturligt givet stridens natur. Det jag fortfarande slås av är att ryssen verkar vara så otroligt dålig på fältarbeten. Har nån sett en rysk ställning i detta krig där man använder maskering? Att bygga ett värn med staplade trälådor fyllda med jord i kanten av ett fält är ju för fan att likställa med en stor jävla måltavla mitt i bröstet. Dom skulle ju lika gärna kunna måla den med falurödfärg.

Att ryssen inte lägger någon tid på att organisera sina ställningar tyder dels på extremt dålig disciplin men också på att dom helt enkelt inte förstår bättre. Den enskilda gruppen kan ju tycka vad den vill om politiken men har ju normalt sett alla incitament i världen att gräva djupt och maskera väl bara för att överleva. Gör man inte det så måste det bero på att ingen har lärt dom ens denna mest grundläggande soldatfärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in