2022-07-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Air Superiority??

Detta kriget upplever jag som daterat från början. Ryssarna använder utrustning och taktik som är minst 50 år gammal.

Plus att soldaterna verkar omotiverade och dåligt tränade.

Plus att det krävs en mycket större armé än vad ryssarna använt för att ta ett stort land som Ukraina.

Ryssarna hade nog räknat med att plan A skulle lyckas dvs, att Ukraina skulle böja sig för ryska krav och när det sedan inte blev så då körde ryssarna på plan B vilken jag inte tror de hade räknat med och anföll Ukraina med för dålig plan och för liten som du säger och på alla sätt för dålig armé för att kunna mäkta med ett land som Ukraina.

Ryssarna hade räknat med att få sin vilja igenom utan krig och att trupperna vid Ukrainas gräns mer var tänkt som utpressningsmedel men när den ryska arrogansen och inbillade överlägsenheten kastade tillbaka i ansiktet på de så anföll de med plan att snabbt besegra Ukraina på några dagar och när det visade sig att de helt saknade kapacitet för det så återstod plan C att i fullskaligt krig besegra Ukraina med en armé som inte var tillräcklig, ur egentligen någon aspekt för den uppgiften har det visat sig. Om ryssarna vinner till slut återstår att de men det kommer att vara med extrem möda i så fall ser vi nu.
Citera
2022-07-12, 16:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
När tror ni Ukraina kommer att sätta igång sin motoffensiv på sydfronten? Diverse västerländska källor hävdar att man mobiliserat uppemot 700 000 man på det frontavsnittet. Många med kort utbildning och ingen tidigare militär erfarenhet givetvis. Ryssarna har ju hunnit gräva ner sig men dom kan rimligtvis inte ha mer än runt 100 000 man på det frontavsnittet?

Det kommer att bli en riktig slakt på båda sidor där ryssarna tvingas kriga till sista man eller få en vänskaplig kula i bakhuvudet.
Citera
2022-07-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
När tror ni Ukraina kommer att sätta igång sin motoffensiv på sydfronten? Diverse västerländska källor hävdar att man mobiliserat uppemot 700 000 man på det frontavsnittet. Många med kort utbildning och ingen tidigare militär erfarenhet givetvis. Ryssarna har ju hunnit gräva ner sig men dom kan rimligtvis inte ha mer än runt 100 000 man på det frontavsnittet?

Det kommer att bli en riktig slakt på båda sidor där ryssarna tvingas kriga till sista man eller få en vänskaplig kula i bakhuvudet.
När vädret tillåter. Stora offensiver ska göras med fördelaktiga förutsättningar. Mitt tips är den dag när det ska vara fint väder, typ 04.00 på morgonen, alternativt sen eftermiddag.

Anledningen är att man vill antingen angripa när det är mörkt, eller med solen i ryggen. Svårare att skjuta om man har solen i ögonen och allt det där…
Citera
2022-07-12, 17:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Det behövs ingen jättelång utbildning för att hantera logistiken. Så vi får sedan se hur långa skottvidder med hög precision och specialgranater står sig mot bondskt artilleri från 60-talet. Det är nog detta som ryssarna har sina T-62 till, alltså 115 mm granater utan styrning eller ens zonrör.
Citera
2022-07-12, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Herregud, de ser ju ut att vara nånstans i åldern mellan 60 och 75! Är de en dag under 50 måste de levt ett väldigt hårt och slitsamt liv (vilket väl i och för sig inte är omöjligt...).

Jag är 51. De flesta av de där ser ut ungefär ungefär som min far, som är 75.
Citera
2022-07-12, 17:37
Bannlyst
Citat:

Det vore underbart om ryssarna började skjuta sina befäl, som de gjorde 1917.
Citera
2022-07-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag är 51. De flesta av de där ser ut ungefär ungefär som min far, som är 75.

Ja men man kan gissa att de möjligen är sådär 5-10 år yngre än vad de ser ut att vara.

Sen vet ju ingenting om bilden.

Är det befäl?

Är det mekanikergruppen?

Är bilden ens äkta?

Är det en representativ skara individer?

De kanske är 55 men besitter någon specialkompetens?
Senast redigerad av Macke85 2022-07-12 kl. 19:01.
Citera
2022-07-12, 19:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ryktas att Ryssland flyttar mer trupper till Kherson, men om de också förstärker Melitopol-fronten vet jag inte (Om det är den du menar med sydfronten). https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1546875773243506691

Jag tror Ukraina har 1 miljon man nu totalt i hela landet så de har nog inte 700 000 (!?) på sydfronten?
Citera
2022-07-12, 19:10
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryktas att Ryssland flyttar mer trupper till Kherson, men om de också förstärker Melitopol-fronten vet jag inte (Om det är den du menar med sydfronten). https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1546875773243506691

Jag tror Ukraina har 1 miljon man nu totalt i hela landet så de har nog inte 700 000 (!?) på sydfronten?

Man går ju inte ut i massmedia och annonserar en storoffensiv. Jag är extremt skeptisk till att Ukraina skulle göra ett sådant larvigt misstag. En offensiv ska fienden få vetskap om genom att pansar bryter igenom fronten inte att presidenten annonserar det på tv veckor innan.
Citera
2022-07-12, 20:24
Medlem
Slackoffs avatar
Alkisfettot Patric Lancaster är borta sägs det på Twitter skulle vara festligt om han antingen har blivit beskjuten av ukrainsk artilleri eller blivit mördad av De Kadaroviter han sprang runt hos senast.

Här råkade han dokumentera Kadoroviternas krigsbrott:
https://twitter.com/kargolow/status/1546823953896939520
Citera
2022-07-12, 20:39
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Herregud, de ser ju ut att vara nånstans i åldern mellan 60 och 75! Är de en dag under 50 måste de levt ett väldigt hårt och slitsamt liv (vilket väl i och för sig inte är omöjligt...).
De har svårt att få tag på kanonmat/infanteri. Snart har man tömt hela Luhansk och Donetsk på vapenföra män (med tvång) och det är tunt med unga ryska män som anmäler sig som frivilliga.
Citera
2022-07-12, 21:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Alkisfettot Patric Lancaster är borta sägs det på Twitter skulle vara festligt om han antingen har blivit beskjuten av ukrainsk artilleri eller blivit mördad av De Kadaroviter han sprang runt hos senast.
Här råkade han dokumentera Kadoroviternas krigsbrott:
https://twitter.com/kargolow/status/1546823953896939520

https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1546794540085960704
Hmm, kanske bara har tagit ledigt ett tag. Hans senaste youtube-video var 3e juli så bara 9 dagar sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in