Citat:
Ursprungligen postat av
TageBanan
Även om det vore skarpt läge så skulle jag inte vara så orolig ändå. Iomed den otroliga inkompetens ryssen visat så skulle det inte förvåna mig om dom inte har grejer att lokalisera varifrån elden kommer heller.
Visst har Ryssland akut brist på artillerilokaliseringssystem, Zoopark är ordentligt utrotningshotad och har så varit ett tag.
Rysslands lösning att sparka generalmajor Popov, som försökte påpeka den akuta bristen, tycks inte ha hjälpt.
Men Archer är så pass värdefullt att Ukraina knappast skulle riskera dem genom något annat uppträdande än "shoot and scoot".
Nu är ju klippet minst sagt häftigt klippt och det är svårt att avgöra hur länge de befinner sig på samma plats, men jag tror likt oskar1987 att inslaget kommer från ett övningsfält.
Det intressanta i klippet är sekvensen från stridsledningscentralen (vad det nu kan tänkas heta på korrekt artilleri-språk). Att i realtid få drönarbild förklarar hur Ukraina kan vara så brutalt effektiva i sin artillerield, och hur viktigt det är med tillgång till internet/Starlink. Här ligger Ryssland långt, långt efter och Sverige har viktiga läxor att lära inför framtiden.