2022-09-05, 17:30
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Din liknelse haltar. Det är ju USA och EU som börjar skjuta, dvs infört sanktioner mot Ryssland. Ja, Ryssland invaderade Ukraina men Ukraina är inte USA eller EU. Valet att sluta upp bakom Ukraina är ett fritt val. EU och USA för ett sanktionskrig mot Ryssland och Ryssland svarar med ett energikrig. Det är bara löjligt att låtsas som att USA och EU är oskyldiga till situationen.
Allting är iscensatt av Ryzzland och det är Ryzzhelvetet som förklarat krig. Vi har rätt att försvara oss och det kostar vad det kosta vill.
Vi ska krossa ryzzäcklen.
Citera
2022-09-05, 17:30
Medlem
Är den helt avstängd nu eller är den på? Tyckte media svamla om att den var igång igen dagen efter den stängdes av?
Citera
2022-09-05, 18:03
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte nämt Biden i denna fråga.

Du tycker alltså att det ryska systemet är ”lika illa” som det svenska? I så fall är du extremt dåligt insatt i vad demokrati, yttrandefrihet, mötesfrihet, pressfrihet, rättssäkerhet osv innebär.

Eller så gillar du helt enkelt totalitära fascistsystem där man kan få mångåriga fängelsestraff bara för att man använder vissa ord som inte staten vill att man använder?

Uppenbarligen är du extremt svensk och naiv. Du kommer vara lurad ända tills din dotter blir våldtagen av en Arab och du ska försöka få rättvisa. Då kommer du förstå. Kanske.
Citera
2022-09-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är den helt avstängd nu eller är den på? Tyckte media svamla om att den var igång igen dagen efter den stängdes av?
Den är helt avstängd.
0 bar i ledningen.
Citera
2022-09-05, 18:08
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Den okunskap du besitter om mig och min ekonomiska ställning gör att du är helt ointressant att diskutera med.
Jag vill HA högre bränslepriser (mindre köer) och dessutom TJÄNAR jag på högre elpriser. Jobbigt va?

Den som tjänar på att all industri i Sverige avvecklas och flyttar utomlands är nog ganska få.
Citera
2022-09-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Allting är iscensatt av Ryzzland och det är Ryzzhelvetet som förklarat krig. Vi har rätt att försvara oss och det kostar vad det kosta vill.
Vi ska krossa ryzzäcklen.
Kriget är iscensatt av ryssland.
Dagens smartaste kommentar.
Citera
2022-09-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Mikael Dammberg får frågan i Aftonbladet: är det regeringen som drivit upp alla priser som Elisabeth Svantesson påstår?
Nej. Det är inte regeringen - det är kriget.

Detta får vi oss itrummat i debatt efter debatt. Men det är inte sant. Rätt svar är att det är EU.s reaktion på kriget som satt oss i skiten. EU svarade utan eftertanke med en krigsförklaring mot Ryssland. Det är konsekvenserna av denna krigsförklaring vi nu försmäktar under.

Detta vill inte EU erkänna. Inte regeringen heller. Man hoppar över EU:s fulla ansvar när man ska förklara ty man skäms för att EU svikit sitt ansvar mot sina undersåtar. Det vill man inte höra talas om.

Detta tycker jag är det sämsta med EU just nu. Att man gömmer sig bakom kriget och nämner inte ett ord om sin egen reaktion på det. En reaktion som inte underställdes demokratisk beredning eller diskussion utan som trummades igenom med hjälp av rent hat och russofobi.

Det är sanktionerna mot Ryssland och vapengåvorna till ena sidan stridande som vi nu skördar konsekvenserna av. Det tror jag ingen i EU-ledningen bryr sej om eftersom de allesammans har råd många gånger om att betala sina egna elräkningarna med sin kraftigt tilltagna löner.

Vore jag ryss skulle jag göra precis som Putin gör fast jag hatar honom. Vrida åt gaskranarna till Europa några extra varv - hårt. "Det allsmäktiga Europa" vet varken ut eller in. För att kompensera de medlemmar som förlorade mest energi när gasflödet täpptes till får vi andra som aldrig skrev nåt gaskontrakt med ryssen dela med oss av vår ynka förbrukning.

Plötsligt när vår energiåtgång passerar EU:s elmätare så blev vår ynka förbrukning skyhög med åtföljande skyhög kostnad. Hur kan en ynka elförbrukning som vår bli så hög? Jo - Vi betalar för Tysklands och Frankrikes el också. Känns det bra?

Borde inte EU betala Tyskland och exempelvis Frankrike ur nån annan kassa i stället för att pungslå sina undersåtar utan en ärlig förklaring ens.. Som nån djävla nödskatt när EU själv har skapat nöden. Betalar vi Ukrainas elkostnader också? Det skulle inte förvåna mej. Fy fan vad förbannad jag är.
Mycket bra analys får jag säga.
Citera
2022-09-05, 18:16
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Varför skulle ryssland sälja gas till någon som bevisligen skickar bomber mot dom?
Hahahaha!!! Ryzzsvinen i Ukraina säljer ju vapen till ukrainare. Det är ett folk utan moralisk kompass.
Citera
2022-09-05, 18:29
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Den som tjänar på att all industri i Sverige avvecklas och flyttar utomlands är nog ganska få.

Ingen tjänar på att industrin flyttar ut långsiktigt. Men så kommer inte att ske heller. Europa kommer att få några hundår och sen kommer vi vara på banan igen. Till skillnad mot Ryssland som kommer behöva 30 år på sig för att komma in i värmen igen.
Citera
2022-09-05, 18:38
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Toppeninlägg! Jag kan inte ha skrivit bättre själv. Detta är vad man försöker få folk att förstå. EU har själv skapat elkrisen, inte Ryssland.

Så är det. EU’s politiker är naiva och har, i sin övertro att Ryssland är ett seriöst land med normala värderingar, satt sig i Putins knä.
Men den tiden är nu förbi som tur är.
Citera
2022-09-05, 18:40
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Det är sanktionerna mot Ryssland och vapengåvorna till ena sidan stridande som vi nu skördar konsekvenserna av. Det tror jag ingen i EU-ledningen bryr sej om eftersom de allesammans har råd många gånger om att betala sina egna elräkningarna med sin kraftigt tilltagna löner.

Vore jag ryss skulle jag göra precis som Putin gör fast jag hatar honom. Vrida åt gaskranarna till Europa några extra varv - hårt. "Det allsmäktiga Europa" vet varken ut eller in. För att kompensera de medlemmar som förlorade mest energi när gasflödet täpptes till får vi andra som aldrig skrev nåt gaskontrakt med ryssen dela med oss av vår ynka förbrukning.
Om EU fortsätter skicka mer vapen till Ukraina- kommer Putin att skruva gaskranerna helt åt. Det ju dumt att sälja gas till länder som hjälper Ukraina döda ryska soldater.

Citat:
Plötsligt när vår energiåtgång passerar EU:s elmätare så blev vår ynka förbrukning skyhög med åtföljande skyhög kostnad. Hur kan en ynka elförbrukning som vår bli så hög? Jo - Vi betalar för Tysklands och Frankrikes el också. Känns det bra?

Borde inte EU betala Tyskland och exempelvis Frankrike ur nån annan kassa i stället för att pungslå sina undersåtar utan en ärlig förklaring ens.. Som nån djävla nödskatt när EU själv har skapat nöden. Betalar vi Ukrainas elkostnader också? Det skulle inte förvåna mej. Fy fan vad förbannad jag är.
Ja, både USA och EU betalar samtliga ukrainska kostnader. Ukraina är bankrutt sedan lände och har inte råd att varken betala pensioner och lön till sina statliga anställda. USA även säljer sin gammal vapenarsenal till Ukraina och vi européer betalar eftersom EU lovade Ukraina EUmedlemskap. Smart, va?
Citera
2022-09-05, 18:41
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Ingen tjänar på att industrin flyttar ut långsiktigt. Men så kommer inte att ske heller. Europa kommer att få några hundår och sen kommer vi vara på banan igen. Till skillnad mot Ryssland som kommer behöva 30 år på sig för att komma in i värmen igen.

Om Ryssland helt bryter med nuvarande regim och en ny västorienterad modern ledare kommer till makten så kan det gå snabbt. Titta på Tyskland och Japan, det tog bara några år efter WWII att helt normalisera förbindelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in