2022-09-05, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, det är en liknelse inte jämförelse. Du kanske inte är bekant med sånt.

Ska ge ett exempel som till och med du kanske förstår.

Om jag har en pistol och skjuter dig för du inte har en pistol så är det ändå mitt fel, inte ditt bara för att du inte hade en pistol.
Din liknelse haltar. Det är ju USA och EU som börjar skjuta, dvs infört sanktioner mot Ryssland. Ja, Ryssland invaderade Ukraina men Ukraina är inte USA eller EU. Valet att sluta upp bakom Ukraina är ett fritt val. EU och USA för ett sanktionskrig mot Ryssland och Ryssland svarar med ett energikrig. Det är bara löjligt att låtsas som att USA och EU är oskyldiga till situationen.
Citera
2022-09-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Din liknelse haltar. Det är ju USA och EU som börjar skjuta, dvs infört sanktioner mot Ryssland. Ja, Ryssland invaderade Ukraina men Ukraina är inte USA eller EU. Valet att sluta upp bakom Ukraina är ett fritt val. EU och USA för ett sanktionskrig mot Ryssland och Ryssland svarar med ett energikrig. Det är bara löjligt att låtsas som att USA och EU är oskyldiga till situationen.
Stämmer, dessutom väljer en regering aktivt och övertänkt hur den vill reagera om någon "provocerar" eller "överträder en regel". Det finns oftast flera möjligheter, och krig eller en bredsida med sanktioner är bara de sista, mest långtgående. Det är inget tvång att ta till dem, särskilt inte när man inte är det direkta offret.

Många här på FB läser hela tiden konflikten mellan Ryssland, NATO och Ukraina enlugt modellen att "om nån säger något ovänligt till dig eller agerar oschysst /motsvarar t ex Rysslands oblodiga övertagande av Krim 2014/ så finns det bara ett val, och det är att genasr slå honom i fejset och bulta ner honom i marken, annars har du vikit ner dig". I internationell politik är det nästan ingen som agerar på det sättet, inte heller Ryssland.
Citera
2022-09-05, 15:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En tredjedel av priset jämfört med södra Sverige, så markant mycket billigare i norra delarna just nu..

Fast priset ska ju ställas mot normala prisläget och då är det cirka 170 % högre. Det är ju sedan tidigare känt att produktionen i SE 3 och 4 är lägre än behovet så den jämförelsen är inte så intressant.

Vad SE1 och 2 kommer att få vidkännas när de nya industrierna kommer igång där är att överskottet förbyts i underskott. Troligen kommer politikerna att vara pigga på att subventionera elen till etableringarna. Facebook i Luleå lär ju ha ett avtal om 10 öre /KWh.
Citera
2022-09-05, 15:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det fetmarkerade kan ju direkt riktas mot Tyskland och samarbetet med Ryssland om Nord Stream 1. Sedan är ju EU:s marginalprissättning och den imperfekta elmarknaden bara vapen i Putins arsenal.
Citera
2022-09-05, 15:50
Medlem
Citat:

Toppeninlägg! Jag kan inte ha skrivit bättre själv. Detta är vad man försöker få folk att förstå. EU har själv skapat elkrisen, inte Ryssland.
Citera
2022-09-05, 15:53
Avslutad
Citat:

Förstår inte vad du försöker säga. Har du glömt vad vi pratade om eller blandat ihop mig med någon annan?

Jag pratar om rysk påverkansoperation i Europa som antagligen pågått sen åtminstone 15 år tillbaka om inte mer. Sluta skriv i affekt.
Senast redigerad av priz 2022-09-05 kl. 15:56.
Citera
2022-09-05, 15:55
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/live/ryssland-stanger-ned-gasledning-pa-obestamd-tid-hanvisar-till-lackage/

Nu är det allvar!

Så oväntat va? Och Europa gnäller..
Citera
2022-09-05, 16:34
Medlem
Nu har ju EU fått som dom ville och har sagt i ett halvår.
Det borde ju vara fest på Bryssels gator och torg nu.
Inte kris.
Citera
2022-09-05, 16:53
Medlem
Starbacks avatar
Mikael Dammberg får frågan i Aftonbladet: är det regeringen som drivit upp alla priser som Elisabeth Svantesson påstår?
Nej. Det är inte regeringen - det är kriget.

Detta får vi oss itrummat i debatt efter debatt. Men det är inte sant. Rätt svar är att det är EU.s reaktion på kriget som satt oss i skiten. EU svarade utan eftertanke med en krigsförklaring mot Ryssland. Det är konsekvenserna av denna krigsförklaring vi nu försmäktar under.

Detta vill inte EU erkänna. Inte regeringen heller. Man hoppar över EU:s fulla ansvar när man ska förklara ty man skäms för att EU svikit sitt ansvar mot sina undersåtar. Det vill man inte höra talas om.

Detta tycker jag är det sämsta med EU just nu. Att man gömmer sig bakom kriget och nämner inte ett ord om sin egen reaktion på det. En reaktion som inte underställdes demokratisk beredning eller diskussion utan som trummades igenom med hjälp av rent hat och russofobi.

Det är sanktionerna mot Ryssland och vapengåvorna till ena sidan stridande som vi nu skördar konsekvenserna av. Det tror jag ingen i EU-ledningen bryr sej om eftersom de allesammans har råd många gånger om att betala sina egna elräkningarna med sin kraftigt tilltagna löner.

Vore jag ryss skulle jag göra precis som Putin gör fast jag hatar honom. Vrida åt gaskranarna till Europa några extra varv - hårt. "Det allsmäktiga Europa" vet varken ut eller in. För att kompensera de medlemmar som förlorade mest energi när gasflödet täpptes till får vi andra som aldrig skrev nåt gaskontrakt med ryssen dela med oss av vår ynka förbrukning.

Plötsligt när vår energiåtgång passerar EU:s elmätare så blev vår ynka förbrukning skyhög med åtföljande skyhög kostnad. Hur kan en ynka elförbrukning som vår bli så hög? Jo - Vi betalar för Tysklands och Frankrikes el också. Känns det bra?

Borde inte EU betala Tyskland och exempelvis Frankrike ur nån annan kassa i stället för att pungslå sina undersåtar utan en ärlig förklaring ens.. Som nån djävla nödskatt när EU själv har skapat nöden. Betalar vi Ukrainas elkostnader också? Det skulle inte förvåna mej. Fy fan vad förbannad jag är.
Senast redigerad av Starback 2022-09-05 kl. 17:14.
Citera
2022-09-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast priset ska ju ställas mot normala prisläget och då är det cirka 170 % högre. Det är ju sedan tidigare känt att produktionen i SE 3 och 4 är lägre än behovet så den jämförelsen är inte så intressant.

Vad SE1 och 2 kommer att få vidkännas när de nya industrierna kommer igång där är att överskottet förbyts i underskott. Troligen kommer politikerna att vara pigga på att subventionera elen till etableringarna. Facebook i Luleå lär ju ha ett avtal om 10 öre /KWh.
Vad jag vet om prissättningen i elområdena är produktionen inom området inte det avgörande, vi har inte direkt mindre produktion i SE4 nu än förra året, ändå är priserna många gånger högre. SE4 matas med el från SE3 som motsvarar behovet många gånger om, men sen flödar en stor del av detta ut från SE4 till grannländerna som därmed bestämmer priset så länge vi inte når maximal överföringskapacitet och har mer energi i SE4 än det går förbruka och exportera. Det är väl huvudsakligen frågan om hur mycket kapacitet det finns i ledningarna ut från området som avgör i dagsläget.

Vad de gäller de andra håller jag med dig, börjar alla dessa projekt som är på gång i norra delarna att köra igång kommer energin som produceras i SE1 och 2 knappt räcka för att behoven i områdena, och särskilt inte för att skicka ner till grannländerna via SE4..
Citera
2022-09-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.di.se/live/ryssland-stanger-ned-gasledning-pa-obestamd-tid-hanvisar-till-lackage/

Nu är det allvar!

HAHAHAHA

Jag tycker vi ska rösta på Miljöpartiet nu på söndag!!

Så vi får ordning på det här landet
Citera
2022-09-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ja jag förstår ingenting. EU vill ju inte ha rysk gas. Nu slipper de rysk gas. Det borde ju vara firande på gatorna i Berlin och Bryssel? Istället är det ett jävla gnäll. Nästan så man kan tro att de inte förstod vilka konsekvenser ett nej tack till rysk gas skulle få.
Eller nej tack till kärnkraft och och helst inte kol.
EU/Tyskland vill fylla östersjön med havsbaserad vindkraft och bestämma hur Sverige och Finland ska sköta sin skog så den kan optimeras som Co2 sänka. Sverige och Finland har 30 % av EU:s skogsareal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in