2022-09-04, 23:05
Medlem
snikvards avatar
Vilka djävla skräckobservationer i tråden
I min by (~20k inv.) har typ tre av ca. sex mackar service i form av tryckluft. Min vanliga har iofs haft lite downtime emellanåt pga. sabotage och service. Fyllde luft där senast härom dagen dock. Min erfarenhet är att dessa "luftminor" eller vad de kallas (såna bärbara tryckluftsbehållare) är så gott som utfasade var jag än hamnat i landet. Att låna luftmunstycke i kassan på macken var också något jag aldrig hört talas om (har inte haft körkort i tio år ens dock )
Citera
2022-09-05, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
De flesta nyare bilar har dessutom en kompressor i bagageutrymmet, om dom inte (mot förmodan) har reservhjul

Haha, va?
Citera
2022-09-05, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Vilka djävla skräckobservationer i tråden
I min by (~20k inv.) har typ tre av ca. sex mackar service i form av tryckluft. Min vanliga har iofs haft lite downtime emellanåt pga. sabotage och service. Fyllde luft där senast härom dagen dock. Min erfarenhet är att dessa "luftminor" eller vad de kallas (såna bärbara tryckluftsbehållare) är så gott som utfasade var jag än hamnat i landet. Att låna luftmunstycke i kassan på macken var också något jag aldrig hört talas om (har inte haft körkort i tio år ens dock )

Det är nog extremt få mackar i landet sett till totalen som inte håller med faciliteter för att kunna fylla luft i däcken. Men de gamla lösa luftklockorna är i princip helt borta sedan rätt länge för de stals ofta och är rätt dyra manicker. Numera är det slangrulle och ofta löst handtag/munstycke med manometer som man snällt får hämta/lämna i kassan.
Citera
2022-09-05, 04:41
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Har märkt samma sak (Södra Stockholm)
För ett halvår sedan körde jag in på valfri OKQ8 mack, tankade och kollade luften.
Nu är det bara trasiga grejer som hänger vid luftpåfyllningen. Varit så det senaste halvåret

Invandrare som pajar allt.
Citera
2022-09-05, 04:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är möjligt att de är indragna på många håll, var ett tag sedan jag sökte någon sådan, hemma pumpas bilarna i garaget, men på resa kan påfyllning också behövas. På automatstationer verkar de ha försvunnit även här (i Umeå), men får undersöka framöver hur tillgången är på bemannade stationer.

Köp minikompressor som kopplas till cigg uttaget. Då har du alltid möjlighet att pumpa.
Citera
2022-09-05, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Köp minikompressor som kopplas till cigg uttaget. Då har du alltid möjlighet att pumpa.
Visst, men rikta dig till ts, jag har det jag behöver!
Citera
2022-09-05, 05:56
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
För ungefär ett år sedan flyttade jag och familjen till en mindre ort i södra Sverige. Där jag bodde förr (också mindre ort) pumpade jag däcken vid behov på närmsta mack. Inga som helst problem! Föga visste jag vilken lyx jag hade...

Förra veckan såg jag att ena däcket på nya bilen sackade lite, så jag drog in till bensinstationen jag brukar tanka på. Ingen luft där. Alright, då körde jag till nästa i byn. Ingen där heller. Då jag körde in till stan jag jobbar i (mellanstor stad, 100k invånare) och körde runt till säkert fem olika bensinstationer utan lycka. Nu i helgen var jag på besök hos släkten i Blekinge och körde till 3-4 olika bensinstationer, även där utan att kunna pumpa däcken.

Vad fan är det som händer egentligen?! Även på större, bemannade bensinstationer saknades det tryckluft. Är det för att det inte finns någon vinst i det som de väljer att inte ha? Riktigt störigt är det.

Justera däcktrycket kan man göra med en billig cykelpump från biltema.
Citera
2022-09-05, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Haha, va?

Punkteringssprayen som följer med bilen pumpas normalt in med en kompressor som du pluggar i 12v uttaget, den brukar gå lika bra att köra utan att tillsätta skummet.

Kan tex se ut såhär:
https://www.vibilagare.se/public/styles/twitter/public/images/2015/08/dackreparationskit.jpg?itok=htNNQ08t
Citera
2022-09-05, 06:35
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En underskattad, förbisedd och bortglömd möjlighet är en vanlig cykelpump av golvmodell med manometer. I ett kick har man pumpat däcket. Folk verkar ha snöat in på att man måste ha mack, däckfirma eller kompressor.

Helt klart, kör alltid med det hemma. Cykeldäck tar flera ggr trycket bildäck tar, har ex 6 bar i mina cykeldäck men 2.8 i bilen.
Citera
2022-09-05, 07:44
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det vanligast förekommande nu är en enkel slang med ventilandapter kopplat via någon form av digital display där du ställer in vilket tryck du vill ha och går och trycker slangen mot din ventil.
Att det inte skulle finnas på mackarna är sannolikt något ts drömt ihop och varit för feg att fråga om.

Jag har det likadant i min omgivning. Var runt på 4 olika ställen och alla hade slutat med luft. När jag frågade personalen sa de att det var på grund av stöld och skadegörelse.
Citera
2022-09-05, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Punkteringssprayen som följer med bilen pumpas normalt in med en kompressor som du pluggar i 12v uttaget, den brukar gå lika bra att köra utan att tillsätta skummet.

Kan tex se ut såhär:
https://www.vibilagare.se/public/styles/twitter/public/images/2015/08/dackreparationskit.jpg?itok=htNNQ08t

Ok ,ska kolla hur det ser ut. Har en XC60 just nu. Förra bilen var en 520 och där vill jag minnas att det bara var en sprayburk. Jättebra om det är en kompressor med ju!
Citera
2022-09-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Förr hängde en så kallad "luftmina" ute vid pumparna, sedan flyttades dessa in i skåp som låstes på nätterna. Nästa steg var en luftslang med manometer i skåpet, men även den togs bort och man fick gå in på macken och hämta den över disk. Nu är det alltså egen kompressor som gäller? Undrar varför det blev så här?

Stölder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in