2022-08-29, 18:22
Medlem
Ximos avatar
Hej! Jag är relativ ny när det kommer till fonder. Planerar att spara för min pension, 20+ år.

Länsförsäkringar Global Indexnära (0,23)
Storebrand Global Plus A SEK (0,42)
Storebrand USA A SEK (0,21)
Swedbank Robur Access Global A (0,26)

Vad tycks?
Citera
2022-08-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ximo
Hej! Jag är relativ ny när det kommer till fonder. Planerar att spara för min pension, 20+ år.

Länsförsäkringar Global Indexnära (0,23)
Storebrand Global Plus A SEK (0,42)
Storebrand USA A SEK (0,21)
Swedbank Robur Access Global A (0,26)

Vad tycks?

Varför har du tre globalfonder och dessutom en USA-fond? I Länsförsäkringar Global Indexnära så finns mer eller mindre alla bolag som inkluderas i de tre andra fonderna. Du uppnår ingenting genom att inkludera dyrare fonder med samma bolag i. Din portfölj hade uppnått mer diversifiering genom att endast ha Länsförsäkringar Global Indexnära än de fyra fonderna tillsammans, och dessutom till en lägre avgift.

Det du saknar är tillväxtmarknader, eftersom de globala fonderna endast täcker in utvecklade länder. Avanza Emerging Markets (ifall du har Avanza) eller Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (ifall du inte har Avanza) är bra val här. Det behöver inte utgöra någon större del av portföljen, exempelvis 10-20%.
Citera
2022-08-29, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
AMF Aktiefond Småbolag är sannolikt den bästa svenska småbolagsfonden på marknaden, just till följd av de relativt låga avgifterna. Problemet med att inte ha en heltäckande svensk indexfond, och istället massa olika svenska fonder, är att du får en väldigt fragmenterad del av den svenska marknaden.

Ifall du, av oklar anledning, verkligen insisterar på att ha kvar Spiltan så skulle det nog sannolikt vara bäst att fortfarande ha en heltäckande svensk indexfond (som PLUS Allabolag Sverige Index). Det kommer att orsaka en stor övervikt mot de investmentbolag som ingår i Spiltans fond, men det är ju uppenbarligen något som du önskar.

Att sälja av Ny Teknik nu är ju inga problem, eftersom pengarna ändå bara skall överföras till en annan fond. Du kommer sälja den för ett "lågt" pris, men du kommer ju också köpa den andra fonden till ett "lågt" pris.

Tack för feedbacken, men du menar att det är forfarande värt att behålla AMF fonden även fast det inte är en indexfond?

Så optimalast skulle vara AMF Aktiefondsmåbolag, Länsförsäkringar gobal, Avanxa Emerging markets och Plus Alla bolag Sverige index?
Citera
2022-08-30, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Tack för feedbacken, men du menar att det är forfarande värt att behålla AMF fonden även fast det inte är en indexfond?

Så optimalast skulle vara AMF Aktiefondsmåbolag, Länsförsäkringar gobal, Avanxa Emerging markets och Plus Alla bolag Sverige index?

I min mening så skulle det optimala vara Länsförsäkringar Global Indexnära och Avanza Emerging Markets, och ifall du vill ha extra exponering mot Sverige så är PLUS Allabolag Sverige Index det bästa valet eftersom det täcker hela den svenska marknaden. AMF Aktiefond Småbolag har inte en plats i denna portföljen, nej.
Citera
2022-08-30, 18:41
Medlem
unknownxs avatar
40% - AMF Aktiefond Nordamerika
30% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag

10% - LMM - Kavaljer Investmentbolagsfond
10% - Aktiespararna Direktavkastning A

5% - Öhman Global Growth
5% - AMF Aktiefond Småbolag

(Spyr på alla "rikatillsammans"-fonder)
Citera
2022-08-30, 20:19
Medlem
Ändrat om i Fondportföljen blir så här:

Amf Aktiefond småbolag 10%

Spiltan Aktiefond investment bolag 10%

Länsförsäkringar Tillväxmrkd index nära A 15%

Avanza Global 65%

Vad tycks?
Citera
2022-08-30, 23:47
Medlem
Citat:

Avanza Global 65%

Vad tycks?

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
PLUS Allabolag Sverige Index 20%
Avanza Emerging Markets 10%

Är 100% bättre.
Citera
2022-08-31, 07:37
Medlem
Citat:

Avanza Global 65%

Vad tycks?

Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
PLUS Allabolag Sverige Index 20%
Avanza Emerging Markets 10%

Är 100% bättre.

Kan inte göra annat än att hålla med det nämnda förslaget från Harenstorkuk. Man kan diskutera exakt fördelning och huruvida man faktiskt bör ha en svensk indexfond och i sådana fall till vilken grad, men det är en väldigt rimlig portfölj överlag.
Citera
2022-09-04, 10:15
Medlem
Håller på o sätter ihop en fondportfölj just nu . Visst är det överflödigt med en teknikfond som Swedbank robur technology när jag har 50 % av innehavet i Länsförsäkringar global indexnära.
Fonden innehåller redan 24.27 % teknik .
Citera
2022-09-04, 12:43
Medlem
Grievers avatar
Jag kör just nu hälften fonder och hälften utdelningsaktier men vill nog lägga en övervikt på det sistnämnda.

Är det någon som helst mening med att ha till stor del aktier i stora svenska bolag som delar ut varje år OCH OCKSÅ ha 5% vardera i Spiltan Investmentbolag, en svensk småbolagsfond och emerging markets?

Det känns som de svenska fonderna blir redundanta med tanke på så pass mycket i svenska aktier, och 5% i emerging markets kanske gör varken från eller till? Det kanske är lika bra att endast köra typ 30% global indexfond och resten i aktier? Vill som sagt maximera i min utdelningsstrategi, men ändå ha en stabil global bas.
Citera
2022-09-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelicanen
Håller på o sätter ihop en fondportfölj just nu . Visst är det överflödigt med en teknikfond som Swedbank robur technology när jag har 50 % av innehavet i Länsförsäkringar global indexnära.
Fonden innehåller redan 24.27 % teknik .

Det är alltid överflödigt med en teknikfond, i synnerhet aktivt förvaltade sådana. Du har ingen anledning till att tro att teknologi specikt kommer att utprestera resten av marknaden. Utöver det så underpresterar nästan alltid aktivt förvaltade fonder sitt respektive index. Länsförsäkringar Global Indexnära har 24% teknik eftersom det är ungefär så världsmarknaden ser ut.
Citera
2022-09-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Jag kör just nu hälften fonder och hälften utdelningsaktier men vill nog lägga en övervikt på det sistnämnda.

Är det någon som helst mening med att ha till stor del aktier i stora svenska bolag som delar ut varje år OCH OCKSÅ ha 5% vardera i Spiltan Investmentbolag, en svensk småbolagsfond och emerging markets?

Det känns som de svenska fonderna blir redundanta med tanke på så pass mycket i svenska aktier, och 5% i emerging markets kanske gör varken från eller till? Det kanske är lika bra att endast köra typ 30% global indexfond och resten i aktier? Vill som sagt maximera i min utdelningsstrategi, men ändå ha en stabil global bas.

Att ha 5% i olika fonder gör inte mycket skillnad, och slutar bara med att du väljer suboptimala innehav för att fylla ut plats. Om du insisterar på utdelningsaktier så skulle en föreslagen portfölj vara 50% svenska utdelningsaktier (eller vad nu känner för), och sedan placera resten enligt världsmarknaden. Tillväxtmarknader utgör omkring 10-25% av världsmarknaden (beroende på räknemetod), så du hade kunnat ha exempelvis 40% global indexfond och 10% tillväxtmarknadsindexfond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in