2022-03-26, 11:12
Medlem
Swingexpertens avatar
💼 Rapport v12. Stockholmsbörsen hade en tuff vecka, men ligger man med rätt fonder går det bra ändå.

Portföljens bästa fonder denna vecka:

Thematica Future Mobility Retail (+10%)
BNP Paribas Brazil Equity (+9,5%)*
JPM Latin America Equity (+8,9%)

Jämför med OMXS30 v12 (-3,4%).
Citera
2022-03-27, 15:38
Avslutad
Jag satte upp en portfölj för några år sedan och har i princip bara låtit den vara..

Undrar om det är något i denna listan som reser röda flaggor, dvs något som blivit dåligt eller bör bytas ut. Eller ser det ok ut fortfarande?

Ska rätta till andelarna någorlunda snart, så kan passa på att byta om det finns något specifikt.

Syftet är långtidssparande.

(Sverige)
Avanza Zero 4%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%
Amf Aktiefond Småbolag 8%

(USA / Global)
Länsförsäkringar Global Indexnära 25%
Spp Aktiefond Usa 17%

(Räntefond - låg risk)
Amf Räntefond Lång 11%

(Asien / tillväxt)
Swedbank Robur Access Asien 12%
Länsförsäkringar Tillväxtmarkn Indexnära 8%
Citera
2022-04-02, 13:24
Medlem
Swingexpertens avatar
💼 Rapport v13. ATH i portföljen! Så länge kriget pågår kommer börsen att stiga. Jag ökar i svenska aktiefonder 🇸🇪

Thematica Future Mobility Retail (+4,0%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (+3,8%)
AMF Aktiefond Småbolag (+3,6%)

Jämför med OMXS30 v13 (+0,7%).
Citera
2022-04-06, 09:47
Medlem
porrmaffians avatar
Den fond som har gått sämst för mig under -22 är naturligtvis East Capital Rysslandsfond. Rena katastrofen. Men å andra sidan har jag haft den sedan den introducerades sent 1990-tal så den har troligen ändå gått 10x upp. Men vem fan kunde tro att ryssjäveln skulle börja kriga på gamla dagar.
Citera
2022-04-09, 08:51
Medlem
Jag kör väldigt basic:

80% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% SEB Sverige Indexnära

Inte för mycket home bias, men ändå exponerad på samma marknad som jag får lön och i övrigt lever och frodas. Går att göra mer avancerad genom att byta lite Sverige mot småbolag och investmentbolag.
Citera
2022-04-09, 13:25
Medlem
Swingexpertens avatar
💼 Rapport v14. Rädslan är borta och börsen stiger.

JPM Global Healthcare A - USD (+3,4%)
Threadneedle Enhanced Cmdts (+2,8%)*
BGF World Gold A2 - USD (+2,0%)

Jämför med OMXS30 v14 (+0,6%).
Citera
2022-04-13, 20:09
Medlem
LF global indexnära
Spiltan investmentbolag
Spiltan aktiefond stabil
Amf småbolag

Kan ev skippa någon, inte orkat ”analysera” mina fonder nämnvärt.
Kom gärna och tyck till
Citera
2022-04-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
LF global indexnära
Spiltan investmentbolag
Spiltan aktiefond stabil
Amf småbolag

Kan ev skippa någon, inte orkat ”analysera” mina fonder nämnvärt.
Kom gärna och tyck till

Om du inte har någon vidare lust att sätta dig in i det, fungerar det antagligen alldeles utmärkt att bara ha en globalfond också, för enkelhetensskull 😊 skulle ta bort Spiltan Aktiefond stabil om det var jag pga hög avgift.
Citera
2022-04-14, 05:55
Medlem
Är väl ganska intresserad, men inte av att ha 7-10 st fonder, vill ha det lätt & överskådligt dvs max tre-fyra st.

Fick förslag om att byta stabil mot PLUS alla bolag sverige, dels pga avgiften men känns som om den skulle vara överflödig då amf & spiltan investmentbolag redan exponerar mot Sverige..

Förstod inte riktigt anledningen till att ha PLUS utöver..
Citera
2022-04-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Om du inte har någon vidare lust att sätta dig in i det, fungerar det antagligen alldeles utmärkt att bara ha en globalfond också, för enkelhetensskull 😊 skulle ta bort Spiltan Aktiefond stabil om det var jag pga hög avgift.

Är väl ganska intresserad, men inte av att ha 7-10 st fonder, vill ha det lätt & överskådligt dvs max tre-fyra st.

Fick förslag om att byta stabil mot PLUS alla bolag sverige, dels pga avgiften men känns som om den skulle vara överflödig då amf & spiltan investmentbolag redan exponerar mot Sverige..

Citera
2022-04-14, 17:09
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet

Att ha mer än 2 fonder med inriktning på Sverige är totalt meningslöst eftersom du då får extremt mycket överlappning. Vill du ha exponering mot Sverige och vill ha det enkelt kan du med fördel ha PLUS Allabolag Sverige och PLUS Mikrobolag Sverige vilket ger en bred indexfond mot hela börsen samt en med inriktning mot de minsta bolagen vilket ger en hög potentiell tillväxt. Ovanpå detta kan du ha en global indexfond och därefter någon annan fond efter tycke och smak.
Citera
2022-04-15, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Att ha mer än 2 fonder med inriktning på Sverige är totalt meningslöst eftersom du då får extremt mycket överlappning. Vill du ha exponering mot Sverige och vill ha det enkelt kan du med fördel ha PLUS Allabolag Sverige och PLUS Mikrobolag Sverige vilket ger en bred indexfond mot hela börsen samt en med inriktning mot de minsta bolagen vilket ger en hög potentiell tillväxt. Ovanpå detta kan du ha en global indexfond och därefter någon annan fond efter tycke och smak.

Jo det har även jag insett att jag har. Spiltan investmentbolag vill jag gärna dock ha kvar, dock väger jag för och emot om man ska byta ut amf mot plus alla bolag. Plus är billigare men amf är aktivt förvaltad till blygsam avgift och har tuffat på ganska fint. Du får gärna motivera fördelen med plus allabolag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in