Ja, egentligen var det inte Gud som glömde sanktionerna, utan media. Och egentligen var det inte sanktioner, utan en en skjut-dig-själv-i-foten-pistol.
Minns ni dessa? Sanktionerna som skulle knäcka ryssen?
Låt se:
Citat:
Importförbud mot råolja och petroleumprodukter från Ryssland, med en utfasningsperiod på 6-8 månader och ett temporärt undantag för olja som levererars via rörledning.
Uteslutande av ytterligare tre ryska banker från betalningsmeddelandetjänsten SWIFT, däribland Rysslands största bank, Sberbank.
Förbud mot att köpa eller importera kol med ursprung i Ryssland från augusti 2022
Ryska medborgare och företag får inte längre delta i offentliga upphandlingar i EU
Förbud mot export av varor eller teknologi inom området järn och stål.
Importförbud avseende järn- och stålprodukter med ursprung i Ryssland eller som exporteras från Ryssland.
Förbud export av varor eller teknologi samt förbud mot investeringar samt försäkring och återförsäkring inom energisektorn.
Källa:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/rysslands-invasion-av-ukraina/sammanstallning-av-sanktioner-mot-ryssland/
Ja, det finns ett helt gäng sanktioner. Som skulle få ryssen på fall. Hur är det nu, är det ryssen eller svensken som får betala för det här? Hur känns det för er andra att vara ett slagträ i ett totalt meningslöst och onödigt krig?
Ska vi vara stolta i Sverige nu. Nu när ryssen snart faller. Tack vare alla dessa sanktioner. Vad gör man inte för att få ryssarna på fall - Bregott för 90 kr eller 25kr/kWh, det gör väl ingenting i sammanhanget? Eller? Svensken? Just ja, glöm inte att du också ska betala för invandringen. Det är värt det. Tro mig, det blir bra det här.
Var sanktionerna egentligen en bra idé, vad säger ni andra? Jag menar, det var givetvis en bra idé, men HUR bra var idén på en skala från 10 till 20? Att det var en dålig idé kan jag inte tänka mig. Glöm inte jobba ordentligt nu så att vi kan täcka upp för det här med hjälp av skatter. Vi får nog höja dem lite grann, men om du jobbar ordentligt behöver vi kanske inte höja så mycket. Det är häftigt att betala skatt!