2022-09-04, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Förstår ärligt talat inte hur folk i väst kan stå på Rysslands sida i konflikten. ett land som gång på gång visat sig opålitlig, där kulturen säger att det inte finns något som heter heder utan starkast roffar åt sig och svaga trycks åt sidan, där meningsmotståndare får för sig att det är jättetrevligt med att öva på svanhopp från sjukhusfönster, och som inte har några problem med att likvidera motståndsmän i andra länder genom att riskera civilas liv genom att använda sig av nervgift som sitter kvar på ytor länge. Att ljuga och förvränga är Rysslands nationalsport.

Vad inom rysk politik har gjort sig förtjänta av tillit av andra än Ryssar som utsatts för propaganda år efter år tills de till slut tror på den? Vad i landet Ryssland är det idag, under nuvarande styre och kultur, som får folk att tänka "Nä alltså, Ryssen är en hyvens kille! Inga problem alls!"?

För det första så hoppas jag inte du baserar detta på "alla" som skriver på flashback då 99.9% är ryska bots och troll som bedriver påverkans kampanjer på flashback.
Om det nu finns någon svensk som stöttar islamister och rysktjetjienska muslimer mot patriotiska europér så är det folk med mycket grav psykisk ohälsa, arbetslösa och helt värdelösa människor som tror dom är upplysta.

Men du kan vara lugn, för det finns inga svenskar som stöttar Ryssland.
Citera
2022-09-04, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Personlighetstypen är nog en stark, självständig, kritiskt tänkande individ som inte låtit sig förgiftas av den propaganda som matas honom under hela hans liv i västvärlden.
Nej, det stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Folk som ska tycka tvärtom bara för att. De väljer åsikt utifrån vad andra tycker, och sen anser de att de "tänker själva..."
Helt rätt! Jag kan på förhand peka ut vilken åsikt de har i olika frågor.
Citera
2022-09-04, 04:50
Medlem
Den icke hjärntvättade som förstår att allt väst gjort de senaste snart 100 åren har varit ryssfientlig. För att inte tala om folkmorden i mellanöstern osv.
Citera
2022-09-04, 05:03
Medlem
Christopher.s avatar
Om du menar hur man som etnisk svensk kan stödja Ryssland i kriget mot Ukraina så är det nog få som stödjer Rysslands angrepp på en autonom stat. Sätter man allt i en större kontext så blir svaret någonting helt annat.

Jag fördömer invasionen av Ukraina på samma vis som jag fördömer USA i deras invasion av Irak, Afghanistan, deras understödjande av ISIS i Syrien samt anarkin de skapade i Libyen när de störtade Khadaffi.

2014 genomförde USA en statskupp i Ukraina och dagens krig är ett direkt resultat av amerikansk utrikespolitik. Ryssland anser att detta är ett direkt hot mot deras suveränitet och kriget är ett faktum.

Anser jag att Ryssland gjort fel? Ja självklart. Kan jag förstå Rysslands invasion? Ja utan tvekan.

Står jag på någons sida i konflikten? Alla som drabbas av sviterna av kriget.

Vad vill jag - att kriget tar slut omedelbart.

Jag gillar det ryska folket och Putin har gjort mycket gott för att rensa upp skiten som sovjetunions fall lämnade efter sig. Trots detta så fördömer jag kriget på samma vis som jag fördömer alla krig.
Citera
2022-09-04, 05:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om du menar hur man som etnisk svensk kan stödja Ryssland i kriget mot Ukraina så är det nog få som stödjer Rysslands angrepp på en autonom stat. Sätter man allt i en större kontext så blir svaret någonting helt annat.

Jag fördömer invasionen av Ukraina på samma vis som jag fördömer USA i deras invasion av Irak, Afghanistan, deras understödjande av ISIS i Syrien samt anarkin de skapade i Libyen när de störtade Khadaffi.

2014 genomförde USA en statskupp i Ukraina och dagens krig är ett direkt resultat av amerikansk utrikespolitik. Ryssland anser att detta är ett direkt hot mot deras suveränitet och kriget är ett faktum.

Anser jag att Ryssland gjort fel? Ja självklart. Kan jag förstå Rysslands invasion? Ja utan tvekan.

Står jag på någons sida i konflikten? Alla som drabbas av sviterna av kriget.

Vad vill jag - att kriget tar slut omedelbart.

Jag gillar det ryska folket och Putin har gjort mycket gott för att rensa upp skiten som sovjetunions fall lämnade efter sig. Trots detta så fördömer jag kriget på samma vis som jag fördömer alla krig.

Ah, väl formulerat! Skriver under på det. Bilden är som sagt inte svart och vit som globalistmedia vill få det till.

Vad det gäller personlighetstypen som stöder Ryssland har jag inga direkta åsikter om, däremot tycker jag en intressantare frågeställning är vad det är för personlighetstyp som stöder de Ukrainska nazisterna och dess kukpianospelande komiker och Vogue-posör till president. Han framstår som lika seriös, trovärdig och kompetent som Biden, alltså måste han vara gjuten positionen som globalistlakej.
Senast redigerad av RobRoys 2022-09-04 kl. 05:25.
Citera
2022-09-04, 05:45
Medlem
Citat:
Förstår ärligt talat inte hur folk i väst kan stå på Rysslands sida i konflikten. ett land som gång på gång visat sig opålitlig, där kulturen säger att det inte finns något som heter heder utan starkast roffar åt sig och svaga trycks åt sidan, där meningsmotståndare får för sig att det är jättetrevligt med att öva på svanhopp från sjukhusfönster, och som inte har några problem med att likvidera motståndsmän i andra länder genom att riskera civilas liv genom att använda sig av nervgift som sitter kvar på ytor länge. Att ljuga och förvränga är Rysslands nationalsport.

Vad inom rysk politik har gjort sig förtjänta av tillit av andra än Ryssar som utsatts för propaganda år efter år tills de till slut tror på den? Vad i landet Ryssland är det idag, under nuvarande styre och kultur, som får folk att tänka "Nä alltså, Ryssen är en hyvens kille! Inga problem alls!"?

Bra fråga. Jag tror det finns flera olika grupper här i Sverige som ser världen ur det ryska perspektivet. Inte helt lätt att förstå dem men om jag tar tre huvudgrupper:

En är gänget som är dåligt integrerade i samhället och därför föraktar det, och som aldrig skulle försöka försvara Sverige mot ett ryskt angrepp. De verkar se Ryssland som en befriare och när de tar över Europa ska de välkomnas, så att man försäkrar sig om en bra position i nyordningen. Quislingar helt enkelt.

En annan grupp är gänget som kommer från ryssvänliga förhållanden ex gamla Balkanstater och av kulturella skäl ser Ryssland som något fint och rätt, och gärna återgår till nån slags kidnappningstillstånd där Ryssland dikterar villkoren för Europa. Lite Stockholmssyndrom?

Tredje gruppen jag identifierat lider av lite gudskomplex. De har oerhörda svårigheter med att förstå andras perspektiv och tycker att den Putinryska tolkningen av världen är den enda rätta. Inte sällan sitter de på enorma mängder påståenden, detaljer och lösryckta fakta från olika håll och agiterar för att allt, precis allt i hela universum pekar på att det bara finns en enda lösning på världens alla problem, att Putin får världsherraväldet. Den som inte förstår det är intellektuellt underlägsen och saknar existensberättigande, ungefär. Jag är inte helt säker på om det är ett friskt beteende eller om det är kopplat till någon form av ohälsa.

Nu är jag bara lekman, men ungefär som ovan har jag hunnit tänka ganska många gånger senaste månaderna. Personligen har jag inget emot ryssar men invasionen av Ukraina är fel och behöver slås tillbaka. Är kanske inte överförtjust i den ukrainska regimen heller men skulle ge grodan Kermit stöd om han var ukrainsk president under nuvarande förhållanden. Flygturer från sjukhusfönster kan vi vara utan och utpressningen av Europa via energin är bara att kratta sig igenom, utan att ge efter för Putins nycker. Tar hellre en snorhög elräkning än jag kallar Putin något respektfullt.

Så, ungefär. Och ja, jag är lite äldre och gillar Sverige. Röstar på sedan lång tid etablerade partier, knegar och betalar skatt och tycker jag haft tur som fötts till demokrati och relativt välstånd i rätt land. Dessutom är jag kristen. Måste väl vara nåt fel på mig?
😉
Citera
2022-09-04, 07:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bittra människor som känner sig missnöjda med livet och väljer att skylla det på samhället. Dom saknar samhöre och grupptillhörighet i livet och söker sig till den lilla gruppen med outcasts som alltid vänder sig emot allt för att få känna sig speciella. Innan kriget var dom vaccinmotståndare.
Citera
2022-09-04, 07:18
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Miljoner barn i ryssland föds med mindre hjärnor på grund av gravt alkoholmissbruk av föräldrarna, moderns är värst.
Det är väl en förklaring till alla rysstroll

Folk i Europa som stöttar putin är särlingar,
ofta konspirationsteoretiker, bittra , frånskilda

Men du, föds en och annan crack unge i väst med. Eller av de hundratusen tals WT morsorna i förorten där du bor.
Att vara nyancerad är inte att stödja Putin. Att sitta här och skälla på alla som tycker att denna konflikt är större och mer komplex än du förstår är däremot incel och outbildat.
Citera
2022-09-04, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bitter man.
Serb.
Förvirrad vänstermänniska som hatar USA.
Dåliga internettroll.

Byt mot högerextrem - finns både SD-människor och nazister. Ryssland är höger - lever du kvar i 1900-talet?

Det finns en viss typ av vänster som inte direkt hejar på Ryssland - de fördömer kriget - men de vill fördela en del av skulden till "USA-imperialismen", "NATO-utvidgning" och betonar förhandling men verkar glömma att det inte går att förhandla ensidigt.

Tror inte detta är så vanligt i Sverige där de allra flesta fördömer Ryssland ensidigt fast de är mot NATO-medlemsskap för Sverige.

Vissa i USA verkar fortfarande tro att Ryssland är vänster. Men de flesta på vänstra halvan i USA är pro Ukraina, men det finns vissa vänsterintellektuella som förespråkar "antiimperialism" men verkar glömma att det är Ryssland är imperialisten i detta fall. (Några undrar man om de är på Putins/RT:s lönelista). På den högra kanten i USA finnsju också pro-ryska sentiment, kanske för att gillar auktoritära ledare och bakåtsträvande.
Senast redigerad av TigerKid2 2022-09-04 kl. 08:36.
Citera
2022-09-04, 08:27
Medlem
Skadans avatar
Citat:

Dom som sympatiserar med Ryssland är samma skara människor som hamnar långt till vänster på Dunning-Kruger-skalan.

Dessa personer har enligt dom själva tagit röda pillret och sett igenom alla lögner för att ha sett det enda riktiga sanningen. All media är fake förutom den som bekräftar deras världsbild.

Några exempel på personer dessa ser upp till: Putler, Hitler, Jordan Peterson och Andrew Tate. Kvinnor ska förtryckas och en medborgarlön för att sitta i mammas källare och skriva på flashback skall omgående införas.
Citera
2022-09-04, 09:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Den icke hjärntvättade som förstår att allt väst gjort de senaste snart 100 åren har varit ryssfientlig. För att inte tala om folkmorden i mellanöstern osv.
Det är snarare att allt som Ryssland gjort de senaste 100 åren har gjort människor ryssfientliga.

Men du ser inte skillnaden.
Citera
2022-09-04, 09:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Det är samhällets förlorare och utstötta som något långsökt ser Putin som frälsare för att straffa det de anser vara ett dekadent och korrupt väst.

Jag tänker direkt på en QAnon-incelman som är redo att tjäna den som är beredd att förstöra det samhälle som har marginaliserad dem.
Det är ett svammelsurium av oövervinnerliga judar, böglobby, obstinat USA-hat och tydligen nazism också så det är inte lätt att hänga med i en västputinists tankegångar men på något sätt tror de att
krig i Ukraina kommer att ta oss tillbaka till den gamla goda tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in