Citat:
Ursprungligen postat av
AnyOnes
Förstår ärligt talat inte hur folk i väst kan stå på Rysslands sida i konflikten. ett land som gång på gång visat sig opålitlig, där kulturen säger att det inte finns något som heter heder utan starkast roffar åt sig och svaga trycks åt sidan, där meningsmotståndare får för sig att det är jättetrevligt med att öva på svanhopp från sjukhusfönster, och som inte har några problem med att likvidera motståndsmän i andra länder genom att riskera civilas liv genom att använda sig av nervgift som sitter kvar på ytor länge. Att ljuga och förvränga är Rysslands nationalsport.
Vad inom rysk politik har gjort sig förtjänta av tillit av andra än Ryssar som utsatts för propaganda år efter år tills de till slut tror på den? Vad i landet Ryssland är det idag, under nuvarande styre och kultur, som får folk att tänka "Nä alltså, Ryssen är en hyvens kille! Inga problem alls!"?
Bra fråga. Jag tror det finns flera olika grupper här i Sverige som ser världen ur det ryska perspektivet. Inte helt lätt att förstå dem men om jag tar tre huvudgrupper:
En är gänget som är dåligt integrerade i samhället och därför föraktar det, och som aldrig skulle försöka försvara Sverige mot ett ryskt angrepp. De verkar se Ryssland som en befriare och när de tar över Europa ska de välkomnas, så att man försäkrar sig om en bra position i nyordningen. Quislingar helt enkelt.
En annan grupp är gänget som kommer från ryssvänliga förhållanden ex gamla Balkanstater och av kulturella skäl ser Ryssland som något fint och rätt, och gärna återgår till nån slags kidnappningstillstånd där Ryssland dikterar villkoren för Europa. Lite Stockholmssyndrom?
Tredje gruppen jag identifierat lider av lite gudskomplex. De har oerhörda svårigheter med att förstå andras perspektiv och tycker att den Putinryska tolkningen av världen är den enda rätta. Inte sällan sitter de på enorma mängder påståenden, detaljer och lösryckta fakta från olika håll och agiterar för att allt, precis allt i hela universum pekar på att det bara finns en enda lösning på världens alla problem, att Putin får världsherraväldet. Den som inte förstår det är intellektuellt underlägsen och saknar existensberättigande, ungefär. Jag är inte helt säker på om det är ett friskt beteende eller om det är kopplat till någon form av ohälsa.
Nu är jag bara lekman, men ungefär som ovan har jag hunnit tänka ganska många gånger senaste månaderna. Personligen har jag inget emot ryssar men invasionen av Ukraina är fel och behöver slås tillbaka. Är kanske inte överförtjust i den ukrainska regimen heller men skulle ge grodan Kermit stöd om han var ukrainsk president under nuvarande förhållanden. Flygturer från sjukhusfönster kan vi vara utan och utpressningen av Europa via energin är bara att kratta sig igenom, utan att ge efter för Putins nycker. Tar hellre en snorhög elräkning än jag kallar Putin något respektfullt.
Så, ungefär. Och ja, jag är lite äldre och gillar Sverige. Röstar på sedan lång tid etablerade partier, knegar och betalar skatt och tycker jag haft tur som fötts till demokrati och relativt välstånd i rätt land. Dessutom är jag kristen. Måste väl vara nåt fel på mig?
😉