2022-09-03, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Jag visste inte, jag undrade.
Annars förstod jag inte syftet med att du nämner att du köper ättika på dollarstore, det säger ju inget om flaskan på äldreboendet var av glas eller pet.

Jag förstår varför du drog jämförelsen, men jag tycker jämförelsen faller.

OnT: Tror du också att vårdbiträdet är sandneger?

Afghan eller afrikan från land söder om sahara tror jag på
Citera
2022-09-03, 22:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...6e3ed4da9c0d8e

Någon har serverat ättika till en äldre person. Är det ett misstag? En idiot kan se skillnad på ättika i ett kylskåp. Har fanskapet medvetet serverat ättika till den äldre, sedan avled?
Man kan inte ta fel på ättika och vatten. Ättika luktar så skarpt så inte en chans.
Citera
2022-09-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Dör man av lite ättika så spelar man nog på sista sången ändå.

Nej. 24% ättika är frätande. Det är en syra. Du måste till sjukhus direkt. Man ska inte ens andas in ättikssyrans ångor för det fräter på alla andningsorganen.

Är man ekonomiskt lagd köper man 24% och späder ut den när man ska använda den.

Det är jätteviktigt att ättika, tvättmedel, diskmedel och skurmedel (alla dödliga) hålls inlåsta på boenden, sjukhus, skolor och förskolor. På boenden händer det att dementa försöker dricka skurmedel.

Varför den här personalen trodde att ättikan var läsk är en gåta. Det luktar skarpt och ättikan ska inte ha förvarats på samma plats som drickan! Då klarar även IQ 61 av att servera dricka och inte ättika eller tvättmedel..

Risken är stor att fler har gjort fel här.

Man önskade i sådana här fall att det finns anhöriga som blir riktigt arga och polisanmäler.
Senast redigerad av LonelyF18 2022-09-03 kl. 23:24. Anledning: Edit: bubbelvatten/läsk, struntsamma
Citera
2022-09-03, 23:38
Medlem
Hade gamlingen inga smaklökar eller?
Citera
2022-09-03, 23:42
Medlem
På boenden är det fortfarande krav på munskydd för personal i många kommuner. Därav kände väl personalen inte den fräna lukten.
Om vårdtagaren var dement kan detta sätta sig på smaksinnena och smaker kan blandas hej vilt. Därför händer det att dementa dricker rengöringsmedel osv.

Hur personalen lyckats blanda ihop flaskorna är ju svårare att förstå dock.
Citera
2022-09-04, 07:36
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Nej. 24% ättika är frätande. Det är en syra. Du måste till sjukhus direkt. Man ska inte ens andas in ättikssyrans ångor för det fräter på alla andningsorganen.

Äh, man kan nästan dricka en kork 24% utan att må speciellt illa. Det är VINÄGER. Inte salpetersyra precis. Du vet, sånt man lägger in gurka med osv.

Intresseklubben noterar att Clas Ohlson säljer 12% ättiksyra på plastflaska, @Smygeromkring!
Citera
2022-09-04, 08:16
Medlem
Isnatts avatar
Undrar hur många såna här fall som inte upptäcks att vårdgivaren gjort misstag. I detta fallet hade vårdgivaren ju lätt kunnat knipa om det, såvida ingen annan såg vad som hände.
Citera
2022-09-04, 08:35
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Undrar hur många såna här fall som inte upptäcks att vårdgivaren gjort misstag. I detta fallet hade vårdgivaren ju lätt kunnat knipa om det, såvida ingen annan såg vad som hände.

Rimligt undran, 24 dog 1978-1979 på Malmö Östra av att en ung vårdare som gav gamlingarna ytdesinfektionsmedel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Morden...96stra_sjukhus
Citera
2022-09-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...6e3ed4da9c0d8e

Någon har serverat ättika till en äldre person. Är det ett misstag? En idiot kan se skillnad på ättika i ett kylskåp. Har fanskapet medvetet serverat ättika till den äldre, sedan avled?
Man kan låtsas att det är ett misstag för att man inte vill åka dit. Det är dock inget misstag. Skulle gärna vilja se de båda flaskorna och jämföra dem.

"Ättika 24% är starkt frätande. Det innebär en stor risk om man av misstag andas in, råkar svälja eller får ättika i ögonen. Det är mycket viktigt att ättika förvaras oåtkomligt för barn och att man hanterar ättika försiktigt."

"Lösningar och ånga av ättiksyra irriterar ögonen. Starka lösningar orsakar kraftig irritation och frätning. Permanenta ögonskador kan uppstå. Ättiksyra ger kraftig hudirritation och ämnet kan i starka lösningar först orsaka hudrodnad och därefter blåsbildning."

Om man ska dö av ättika måste man vara extra känslig t.ex. sjuk eller mycket gammal.
Citera
2022-09-04, 10:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Man kan låtsas att det är ett misstag för att man inte vill åka dit. Det är dock inget misstag. Skulle gärna vilja se de båda flaskorna och jämföra dem.

Jag vet ju inte hur vårdavdelningens flaskor ser ut. Den finns säkert mineralvattenflaskor som ser ut likvärdigt i formen. Min flaska ättika ut så här: https://www.bildtagg.se/bild/lcxcmx5kglqf7abpmm3w0tny

Det står längst ner i rött "skall inte förtäras outspädd"

Jag tror att sadism finns på sådana arbetsplatser och att äldre utsätts för sådant regelbundet.
Citera
2022-09-04, 10:53
Medlem
WizardPolices avatar
Exakt HUR dog den gamle? Ättika i sig är väl inte livsfarligt, åtminstone inte i små doser som någon enstaka klunk. Fick han/hon det i fel strupe och storknade så den kvävdes till döds eller?
Citera
2022-09-04, 13:42
Medlem
Medveten handling till 100%. Jag kan inte ens fantisera över hur man skulle kunna lyckas att missta ättika för vatten. Det går helt enkelt inte. Sadistiska och empatilösa drag var helt klart inblandade i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in