2022-09-03, 10:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Inget ska plattas ut. Var fick du det ifrån?
Jag föreslår bara att "platt" kan definieras som parallelt med ditt referensplan.
Om ditt referensplan är krökt motsvarar platt denna krökning.
Havsytan kan då sägas vara platt i förhållande till jordytan.
Vad skulle platt annars vara menar du? Att havsytan avviker från krökningen?

Jag förstår att det är svårt att ta in eftersom vi vanligen inte hanterar så stora platta saker att rumtidskrökningen gör sig gällande.
Men nu handlar det om jordytan.
Havsytan indikerar ju tydligt rumtidens krökning. Vad är plattare än havsytan menar du?
(Tänk bort vågor och vind för exemplets skull).
En kontrollfråga:
Är även månen och de större planeterna i solsystemet platta på samma sätt som jorden?
Citera
2022-09-03, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Gubben, vad är det ens du talar om här? Rekursion har en precis, definierad matematisk mening som jag är övertygad om att du inte begriper med stöd i hur du utrycker dig.

Medans vi funderar över rekursion, kan du eventuellt bemöda dig om att besvara min enkla femstegsenkät avsedd för plattjordingar? Som följer:

1. Hur långt är det mellan Sao Paolo och Kapstaden, som kråkan flyger?

2. Hur förklarar du korrelationen mellan månen och tidvattnet?

3. Varför ser någon i Sydney en helt annan stjärnhimmel än någon i Gävle?

4. Hur kan det komma sig att det är vinter på Falklandsöarna när det är sommar i Danmark?

5. Varför går solen ner?

Jag menade att det är omöjligt att se jorden som platt då du kommer tillbaka till utgångspunkten efter 2000 mils färd i rät linje i villken som helst riktning från utgångspunkten (rekursivt).

Jag argumenterar alltså EMOT att jorden är platt INTE FÖR.

Men visst. Om mitt argument faller då antar jag att platta ytor kan ha den egenskapen då.
Citera
2022-09-03, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag menade att det är omöjligt att se jorden som platt då du kommer tillbaka till utgångspunkten efter 2000 mils färd i rät linje i villken som helst riktning från utgångspunkten (rekursivt).

Jag argumenterar alltså EMOT att jorden är platt INTE FÖR.

Men visst. Om mitt argument faller då antar jag att platta ytor kan ha den egenskapen då.

Då är vi i stort sett överrens. Men försök att inte krångla till det i fortsättningen. De ger bara mer bensin åt plattjordarna.

I en euklidisk geomtri (x, y, z) så ser allting platt ut bara du kommer tillräckligt långt bort. När det gäller Einsteins fyrdimensionella rumtid så verkar det stämma där också, men det finns detaljer som kunniga personer grubblar över.
Citera
2022-09-03, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gason
En kontrollfråga:
Är även månen och de större planeterna i solsystemet platta på samma sätt som jorden?

Det här är en fråga som de lärde inom plattjord ständigt grubblar över. Standardssvaret från dessa vise är väl att planeter inte existerar, utan de är någon sorts ljusfenomen på himlavalvet precis som stjärnorna. Månen brukar tilldelas en särskild roll som ett objekt som på något sätt utstrålar låg temperatur och fungerar som en sorts negativ ficklampa.
Citera
2022-09-03, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Vad i all världen menar du med platt i relation till sig själv ?
Platt borde definieras som att en sådan yta följer euklidisk geometri. Krökning är ju per definition inte platt.

Det går att kvantifiera "platthet" via Gaussisk krökning. Detta mått är oberoende av valet av koordinatsystem samt valet av geometri (under vissa omständigheter).

Om jorden verkligen var platt så skulle en plattjordare med kunnighet om Gaussisk krökning definitivt kunna motbevisa tesen om jordems sfäriskhet i sitt garage (nja, en lite större yta skulle nog vara bra) med relativt billiga instrument. Ingen skulle tvivla på ett sådant bevis.
Senast redigerad av löktårta 2022-09-03 kl. 12:10.
Citera
2022-09-03, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Tror du misstror mig på perspektivet då vi kan se oändligt bort i universum. Jag skall förklara. Detta pga att vi ser inte tillräckligt långt pga atmosfäriska förhållanden, eller hur? Ding

Perspektiv är irrelevant och går att korrigera för inom ramarna för en rimlig modell. En modell som tex. konsensvetenskapens månghundraåriga teori om himlajordarna som bara rönt mer och mer framsteg ju mer vi lärt oss och ju bättre instrument vi lyckas tillverka. Plattjordarna vill vrida tillbaka den teknologiska klockan tusentals år.
Citera
2022-09-03, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om du tror att den teoretiskt platta jorden är en rund bordsskiva med en glödlampa ovanför, absolut. Om du inte tror det, så kanske det är en felaktig modell att använda sig utav?

Jag personligen tror inte att den teoretiskt platta jorden jag bor på är en bordsskiva med en glödlampa ovanför, därför skulle jag inte acceptera ditt förslag till modell att jämföra med för att ta reda på svar på frågor gällandes den här teoretiskt platta jorden jag bor på.

Vilka frågor tycker du man kan få svar på genom att titta på en bordsskiva med en glödlampa ovanför, gällandes en teoretiskt platt jord?

Här börjar vi närma oss pudelns kärna. Grundproblemet är att plattjord, pga. felaktiga antaganden, aldrig kan bli en fungerande modell av verkligheten. När man tvingas göra avkall på såpass grundläggande saker som data från astronomi, gravitation, navigation etc., så blir ens "teori" därefter. Plattjordarna har aldrig lyckats presentera en teori som dels alla plattjordarna håller med om, samt dels har empiri på sin sida. Vilket är helt och hållet förväntat. På samma sätt som det är svårt att bygga en fungerande, enkel samt verifierbar aritmetik om man antar att två plus två är fem. Som förfäktare av konsensusvetenskap vill jag påtala detta. De enda plattjordarna har är konspirationsteorier som bäst botas med Haldol.
Senast redigerad av löktårta 2022-09-03 kl. 12:08.
Citera
2022-09-03, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Mattesnorunge:

Förklara hur månen inte kan rotera en endaste grad per år i någon annan riktning, än så att vi endast ser en sida år ut och år in.

Förklara sedan varför man ser dykare med filmkamera i visiret på en astronaut i spacewalk.

Om jorden är som den blivit presenterad, så skulle man inte behöva filma i en pool.

Något stämmer inte.

"Hur kan månen visa samma sida hela tiden?" En googling hade gett dig svaret på en gång. Fenomenet kallas för "bunden rotation" och det finns modeller och ekvationer som ger dig perfekta svar på den gåtan. https://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking

"Varför ser man dykare med filmkamera i visiret på en astronaut?" För att man är övertygad om en idiotisk teori som helt saknar empiri och istället tvingas fokusera på irrelevanta detaljer som svar på en artillerield av frågor. https://theness.com/neurologicablog/index.php/anomaly-hunting/

Det som inte stämmer är din implicita modell som är handikappad av falska premisser (tex. att jorden skulle vara platt).
Senast redigerad av löktårta 2022-09-03 kl. 12:02.
Citera
2022-09-03, 12:18
Avslutad
Återigen:

1. Hur långt är det mellan Sao Paolo och Kapstaden, som kråkan flyger?

2. Hur förklarar du korrelationen mellan månen och tidvattnet?

3. Varför ser någon i Sydney en helt annan stjärnhimmel än någon i Gävle?

4. Hur kan det komma sig att det är vinter på Falklandsöarna när det är sommar i Danmark?

5. Varför går solen ner?

Bonusfråga: Varför befinner sig denna tråd ens i konspirationsforumet? Om det vore grundläggande fysik eller geometri så hade vi väl diskuterat i mer relevanta forum?

Mummel, mummel Dunning Kruger, mummel mummel motvalls tänkande.
Citera
2022-09-03, 15:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Platt kan inte vara rekursivt i alla riktningar.

Intuitivt ja.
Osäker om det gäller i fyrdimensionell rumtid.
Citera
2022-09-03, 15:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Men att en rät linje är rekursiv, det har du inga invändningar emot?
"Platt" är ju ytans motsvarighet till linjens "rät".
Du bekräftade min tes, hehe.

Sen kan man ju säga att du faktiskt aldrig kommer tillbaka till samma punkt eftersom du rör dig i fyrdimensionell rumtid. Start och mål är olika punkter i rumtiden.
Citera
2022-09-03, 15:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
En kontrollfråga:

Ja. Det är relativt huruvida de är krökta eller platta. Samma med planetbanorna. Krökt och rätlinjigt är ju ekvivalent för en kropp i konstant rörelse och får sin mening först i relation till referenspunkter. (På samma sätt som att rörelse är relativ)
Du kan kalla Jorden sfärisk eller platt, det kvittar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in