2022-09-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Detta du skriver är helt fel alltså! Såklart latituder fungerar på en FEM. John Gleason-map tex.
Finns massor på nätet om man är nyfiken!

Vet inte varför du skriver på detta sättet om du nu är insatt i detta?

Ta och skriv ut en FE-map och använd en konkav lins så kan väl folk se själva tycker du inte det?
Nope, det är du som är fel ute. Alla fartyg och flygplan som navigerar vet att breddgraderna minskar i diameter söder om ekvatorn. Hur skulle de annars hitta rätt?
Citera
2022-09-01, 22:20
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nope, det är du som är fel ute. Alla fartyg och flygplan som navigerar vet att breddgraderna minskar i diameter söder om ekvatorn. Hur skulle de annars hitta rätt?

Jag sa ju detta tidigare! Oavsett bredd på latituden så böjer sig strecken inåt var du än befinner dig söder om ekvatorlinjen! Detta gäller väldigt mycket också norr om ekvatorlinjen mot polstjärnan till.

Det bildas ett tunnelseende åt både nord och syd!

Och anledningen att man inte ser ända till polstjärnan från Australien är pga perspektivet!

Samma givetvis från Holland mot octantisstjärnan till! Perspektivet räcker helt enkelt inte till.
Citera
2022-09-01, 22:37
Medlem
Citat:
Jag sa ju detta tidigare! Oavsett bredd på latituden så böjer sig strecken inåt var du än befinner dig söder om ekvatorlinjen! Detta gäller väldigt mycket också norr om ekvatorlinjen mot polstjärnan till.

Det bildas ett tunnelseende åt både nord och syd!

Och anledningen att man inte ser ända till polstjärnan från Australien är pga perspektivet!

Samma givetvis från Holland mot octantisstjärnan till! Perspektivet räcker helt enkelt inte till.
Nej, det var inte det du skrev. Dra inte upp perspektiv, det har vi hört till leda och flrstår man inte varför det fallerar så är du en top leftie. Lycka till i livet.
Citera
2022-09-01, 22:47
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Nej, det var inte det du skrev. Dra inte upp perspektiv, det har vi hört till leda och flrstår man inte varför det fallerar så är du en top leftie. Lycka till i livet.

Tror du misstror mig på perspektivet då vi kan se oändligt bort i universum. Jag skall förklara. Detta pga att vi ser inte tillräckligt långt pga atmosfäriska förhållanden, eller hur? Ding
Citera
2022-09-01, 22:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tror du misstror mig på perspektivet då vi kan se oändligt bort i universum. Jag skall förklara. Detta pga att vi ser inte tillräckligt långt pga atmosfäriska förhållanden, eller hur? Ding
På Gleason så blir ju breddgraderna längre och längre desto längre söderut du kommer. Detta stämmer inte med den verkliga jorden. Perspektiv kan inte förändra hur lång breddgraderna är så du kan inte få jorden att bli platt genom att hänvisa till perspektiv och atmosfäriska linser.
Citera
2022-09-01, 22:57
Medlem
Citat:
Breddgraderna blir kortare söder om ekvatorn. Fartyg och flygplan hittar dit de ska. Mer än så behöver inte sägas, ändå drar du perspektiv ur stolgången, varför?
Citera
2022-09-01, 23:10
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På Gleason så blir ju breddgraderna längre och längre desto längre söderut du kommer. Detta stämmer inte med den verkliga jorden. Perspektiv kan inte förändra hur lång breddgraderna är så du kan inte få jorden att bli platt genom att hänvisa till perspektiv och atmosfäriska linser.

Såklart från din synvinkel så är det så! Men om du tänker dig FE -tänk så skulle det också fungera med det jag beskrivit!

Alltså både den sfäriska modellen fungerar lika bra som den platta.
Citera
2022-09-01, 23:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Såklart från din synvinkel så är det så! Men om du tänker dig FE -tänk så skulle det också fungera med det jag beskrivit!

Alltså både den sfäriska modellen fungerar lika bra som den platta.
Nej breddgradernas längd visar tydligt att jorden inte är platt. Detta är ett faktum som inte har någonting med vilken synvinkel man har. Den den platta modellen funkar inte alls.
Citera
2022-09-01, 23:15
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Breddgraderna blir kortare söder om ekvatorn. Fartyg och flygplan hittar dit de ska. Mer än så behöver inte sägas, ändå drar du perspektiv ur stolgången, varför?

Du tänker fel! Breddgraderna blir bredare söderut! Men det har ingen betydelse i egentlig mening. Klart det hittar dit det ska med givna referensramar.

Förstår inte din tankegång riktigt!
Citera
2022-09-01, 23:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Detta rapar du upp utan vidare evidens!

Ska sova nu så tänk igenom vad du sagt!
Finns extremt mycket evidents för att breddgraderna blir kortare söder om ekvatorn vilken inte funkar på en platt jord. Var är evidensen för dina påståenden om att södra korsets position skulle bero på perspektiv och atmosfärslinser?
Citat:
Du tänker fel! Breddgraderna blir bredare söderut! Men det har ingen betydelse i egentlig mening. Klart det hittar dit det ska med givna referensramar.

Förstår inte din tankegång riktigt!
Nej breddgraderna blir inte bredare längre söderut när du kommer söder om ekvatorn. Har absolut noll med referensramar att göra. Man hittar ju givetvis inte rätt om man navigerar efter egenpåhittade referensramar som inte stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-09-01 kl. 23:23.
Citera
2022-09-01, 23:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vem försvarar du med att vara portväktare här dagarna i ända! Har du familj?

Stackars dem isåfall!
Du får inte bort fakta som breddgradernas längd genom att kalla folk för portväktare. Breddgraderna har fortfarande längder som inte fungerar på en skiva.
Förrresten är väl "portväktare" sådant ni plattisar till när dom riktiga argumenten tryter?
Citera
2022-09-02, 00:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det som är platt följer euklidisk geometri vilket rumtiden gör bara vid frånvaro av massa som kröker den.

Här på Jorden är rumtiden krökt dock så här gäller icke-euklidisk geometri.
Det märks inte på små vardagsföremål som linjaler och bordsskivor naturligtvis, så den ofullständiga euklidiska geometrin funkar utmärkt som en aproximation.

Men om jag vill kan jag, som jag ser det, utan att bryta mot någon regel hävda att Jordens yta är platt eftersom den bara följer rumtidskrökningen.

Om en bordsyta var 100% platt skulle den också följa rumtidens icke-euklidiska geometri, precis som havsytan gör. Vågrät kommer av det. Hur definierar du vågrät annars?

Som sagt, den enda anledningen till att vi inte tänker på en vågrät linje som en kurvatur eller geodet är för att vardagsföremålen inte är tillräckligt långa för att det ska märkas. Till exempel en bräda eller en linje på ett papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in