Citat:
Ursprungligen postat av
SVT1970
Förklara gärna hur du tänker dig att någon oskyldig skulle råka bli uthängd på Dumpen?
Jag gjorde väl precis det?
1. Jag känner dig. Jag vill förstöra ditt liv. Jag vet att du är aktiv på Tinder.
2. Jag skapar en fejkprofil på Tinder i syfte att matcha med dig.
3. Vi skriver med varandra. Allt går bra ur din synvinkel. Du skickar bilder på dig själv till mig.
4. Samtidigt som jag skriver med dig, så låtsas jag också vara dig och använder dina bilder när jag försöker att komma i kontakt med barn sexuellt. Baktanken med detta är att få en pedofiljägare på kroken.
5. Jag chattar med en pedofiljägare, som tror att det är
du som skriver med den. Jag bestämmer tid och plats att träffas med denne. Samtidigt bestämmer du och jag samma tid och plats att träffas på. Du tror att du ska få träffa en vuxen människa på dejt, eller bara för att knulla, vem bryr sig?
6. När du dyker upp på platsen så konfronteras du direkt av två personer med mobilerna i högsta hugg, som påstår att du är här för att träffa ett barn. Du har aldrig hört talats om Dumpen, och får givetvis panik. Du kör därifrån.
7. Jag raderar dig på Tinder. Våra chattloggar finns inte kvar. Du kan inte bevisa att du var där i syfte att träffa en vuxen person.
8. Det som finns kvar är mina chattloggar, där jag låtsas vara dig. De läggs upp på dumpen tillsammans med en video där du flyr direkt. Du hängs ut som pedofil. Du blir av med ditt jobb, din familj, och dina vänner. Falskt anklagad. Mordhotad. Säkert misshandlad också.
Ser du inte problematiken här? Jag säger inte att det här har hänt, men det är ett möjligt scenario.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pugh
Är övertygad om att dumpen inte har som mål att hänga ut någon oskyldig, och att det därför ifall det ändå skulle ske, går att rätta till genom att de ber om ursäkt och visar att de hade fel, samt ger skadestånd.
Jag är helt klar för dumpen. Dessa pedofiler skall ut i ljuset. Om ni sedan vill se dem som odömda vanliga människor så kan de ju få jobba med er, men jag tänker icke ha med dem asen att göra!
Du tror för mycket om Dumpen. Jag är också för Dumpen som idé, men vissa uthängningar är väldigt tveksamma. Som sagt, så tror jag säkert ändå att alla uthängningar där kan vara helt korrekta. Jag påstår inte att någon är oskyldigt uthängd, men möjligheten finns.
Dumpen blir ju också lurad i mitt scenario. Hur ska man bevisa sin oskuld här? De tror ju att du bara kommer med dumma bortförklaringar. Dessutom tror jag inte att någon med Saras karaktär och bakgrund skulle ha några problem med att offra någon oskyldig i sitt korståg.
Citat:
Ursprungligen postat av
UnitedKingdom
Den som inte förstår vad du menar är oerhört svagbegåvad, helt klart är detta ett problem.
Om nu Dumpen "fångar" 200 gäddor men att en av dessa är en hämndaktion av annan person och inte alls gäddan som chattat så är det en för mkt.
Fatta om någon blir uthängd på dumpen oskyldig, vilken enorm katastrof för honom, för hans familj, för alla runt honom.
Men Sara har kraftiga psykiska störningar, hon är trasig och kan därav inte känna av varken sina egna eller andras känslor, så hon skulle inte tycka det gjorde något, utan säga att vi fångade ju flera hundra gäddor och ett fel får vi leva med.
Japp, tyvärr verkar det finnas väldigt många svagbegåvade personer med avsaknad av kritiskt tänkande i denna tråd. Jag är inte emot Dumpen som idé, men vissa uthängningar känns inte alls särskilt säkra. De är få till antalet. Men precis som du säger: en oskyldig person som får sitt liv förstört är en för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Varför fixerar du dig vid något som aldrig har hänt och som troligtvis aldrig kommer att hända?
Du måste ha en bakomliggande tanke, är det för att du ska kunna skylla på det vid en senare konfrontation eller?
Inte mig du diskuterade med - men du kan väl knappast veta att det aldrig har hänt? Det finns uthängningar som inte alls är uppenbart att de stämmer, även om de är väldigt få till antalet.