2022-09-02, 08:05
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Eftersom du har länkat fejkannonser 3gånger förut och uppenbart skriver i denna tråd för din egen agenda pga du försöker sälja en lägenhet och nu går med förust; så blir man ju lite tveksam när du länkar paywall-artiklar... Det enda man kunde läsa på din länk var:

"Att en vändning på boprisfallet är nära är däremot inte så troligt"

Kan du klistra in resten för oss som inte betalar för DI pga vi är snåla as?

Vänta lite nu. Hur kan jag ha gjort en förlust om jag inte har sålt något? Hur vet du vad jag har betalat och vad jag kommer att få?
Citera
2022-09-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vänta lite nu. Hur kan jag ha gjort en förlust om jag inte har sålt något? Hur vet du vad jag har betalat och vad jag kommer att få?
Skiter i dina privata bostadsaffärer. Citera din artikel eller sluta länka paywall-artiklar.
Citera
2022-09-02, 08:16
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Skiter i dina privata bostadsaffärer. Citera din artikel eller sluta länka paywall-artiklar.

Bara för att du verkar så trevlig så citerar jag

På riksnivå föll både lägenhets- och huspriserna med runt 1 procent i augusti, enligt SBAB och Boolis prisindex HPI.

Som mest backade lägenhetspriserna i mellersta Sverige och i södra Sverige med 2,4 respektive 1,4 procent. I norra Sverige sjönk priserna med 0,9 procent.

Bopriserna fortsatte att sjunka på bred front i augusti – förutom på vissa håll i landet där priserna i stället steg.

Att en vändning på boprisfallet är nära är däremot inte så troligt, enligt SBAB.

I storstäderna såg det däremot annorlunda ut. I Stockholm och i Malmö steg lägenhetspriserna i stället med 2,2 respektive 1,3 procent vardera. Bland storstäderna var det endast i Göteborg som priserna backade, med 0,5 procent.

Huspriserna steg också på vissa håll i landet. I huvudstaden med 0,3 procent, i norra Sverige med 3,1 procent och i mellersta Sverige med 1,2 procent. Priserna backade i Göteborg (-0,1 procent), Malmö (-2,1 procent) och i södra Sverige (-1 procent).

Att bostadspriserna ökade i vissa regioner tros däremot bero på en ”efter semester”-effekt, när aktiviteten på bostadsmarknaden vanligtvis går upp i början på hösten efter att ha varit låg under sommaren.

Därmed är prisökningen i augusti troligen bara en säsongseffekt och det finns mycket som talar för att priserna underliggande inte har gått upp i augusti, enligt SBAB:s chefsekonom Robert Boije.

Det vore därför ett misstag att dra någon slutsats om att botten för boprisfallet är nådd, menar han. SBAB uppskattar att prisfallet kan sluta upp på 20 procent från toppen, innan det vänder uppåt igen.

”Riksbanken väntas höja styrräntan ganska rejält ända fram till vårkanten vilket då kommer att smitta av sig på boräntorna. Det skulle vara otroligt förvånande, när inflationen dessutom är hög, om bostadspriserna inte skulle fortsätta falla”, säger Robert Boije.
Citera
2022-09-02, 08:26
Medlem
foxxis avatar
Enligt Sbabs prognos så ska vi ner 20% från mars 2022 och sedan är det uppåt igen. Nu är vi på runt 18% i Gbg.
Så en mörk höst och vinter och sedan upp till våren?
SBAB har haft spot on prognoser ett bra tag.

Jag tror jag flyttar fram mitt tillträde till våren och säljer då. Om inget drastiskt händer.
Citera
2022-09-02, 08:34
Medlem
Citat:
Enligt Sbabs prognos så ska vi ner 20% från mars 2022 och sedan är det uppåt igen. Nu är vi på runt 18% i Gbg.
Så en mörk höst och vinter och sedan upp till våren?
SBAB har haft spot on prognoser ett bra tag.

Jag tror jag flyttar fram mitt tillträde till våren och säljer då. Om inget drastiskt händer.

Vad är på 18%? Enligt Booli (ägs av Sbab) är GBG lägenheter ner 8.5% från toppen. Så det ska ner mycket mer om deras prognos faller in.
Citera
2022-09-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vad är på 18%? Enligt Booli (ägs av Sbab) är GBG lägenheter ner 8.5% från toppen. Så det ska ner mycket mer om deras prognos faller in.

Foxxi använder 1 dags data för Göteborg (44051) från toppen 52973. Augusti stängde på 48631, så verkar stämma med omkring 8-9 % ned från topp.
Citera
2022-09-02, 09:13
Medlem
foxxis avatar
Toppen hade vi i mars på 56k.
Citera
2022-09-02, 09:19
Medlem
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-huvudsta-solna-kommun-wiboms-vag-15,-2tr-3055725328711654382

Västra Skogen, Solna kommun

Slutpris: 3 350 000 (38 728 SEK/m2)

Lägsta kvm-priset sedan januari 2014 (33,33K) för samma storlek. Då har det ändå sålts 6 st åren 2018-19. Senast sålda i samma storlek var förra september för 4 350 000 (50 289SEK/m2).
Senast redigerad av LTO 2022-09-02 kl. 09:22.
Citera
2022-09-02, 09:26
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-huvudsta-solna-kommun-wiboms-vag-15,-2tr-3055725328711654382

Västra Skogen, Solna kommun

Slutpris: 3 350 000 (38 728 SEK/m2)

Lägsta kvm-priset sedan januari 2014 (33,33K) för samma storlek. Då har det ändå sålts 6 st åren 2018-19. Senast sålda i samma storlek var förra september för 4 350 000 (50 289SEK/m2).
Slemhog-pris! Vilken deal!
Citera
2022-09-02, 09:37
Medlem
Citat:
Toppen hade vi i mars på 56k.

Det måste slutas att jämföra enskilda dagar på husmask. Inte nog med att de bara är brus med så lite data, det finns inte heller någon kvalitetsjustering.

Robert Boije pratar givetvis om nedgång i deras index som de uppdaterade igår. Att på något sätt tro att han hävdar att priserna snart är på botten tyder ju på väldigt svag läsförståelse.

Om du faktiskt inte är ett troll och litar på SBAB så borde du ju sälja nu. Med nuvarande nedgångstakt är ju botten någon gång under våren.
Senast redigerad av trickget 2022-09-02 kl. 09:41.
Citera
2022-09-02, 09:53
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det måste slutas att jämföra enskilda dagar på husmask. Inte nog med att de bara är brus med så lite data, det finns inte heller någon kvalitetjustering.

Robert Boije pratar givetvis om nedgång i deras index som de uppdaterade igår. Att på något sätt tro att han hävdar att priserna snart är på botten tyder ju på väldigt svag läsförståelse.

Om du faktiskt inte är ett troll och litar på SBAB så borde du ju sälja nu. Med nuvarande nedgångstakt är ju botten någon gång under våren.

Då hade det stått ytterligare.
Citera
2022-09-02, 10:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det finns en logik i att bara billiga objekt säljer just nu, men det är ändå lite svårt att förstå sig på utvecklingen.

Mälarhöjden skambudas sönder:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-malarhojden-stockholms-kommun-lillsvangen-53-18960099

Mälarhöjden är ett av de bättre white flight-alternativen för den som vill bo gediget i hus utan att flytta ut i skogen. Rör vi oss längre norrut mot staden finns nämligen så extremt litet utbud om du vill äga hus och mark.

Man tycker alltså att det borde finnas tillräckligt med intressenter i mälarhöjden för att undvika att högsta bud är så långt under utgångspriset. Stannar det här är det väl uppskattningsvis ett prisfall på 30-35% jämfört med för ett halvår sedan.
Ändå rätt kul att jämföra med min villa, som var äkta funkis, högst uppe på toppen med sjöutsikt från stor balkong, samma storlek, den kostade 3.8mkr när jag sålde 2002.

Mälarhöjden är fint och bara 5 Tbanehållplatser till city. Men 10Mkr? Det huset kostar max 2.5 att bygga så tomten kostar 7.5Mkr. Det är sjukt vad människor är lurade att betala. Två vuxna med hög lön kan aldrig betala av 10Mkr under hela sitt liv. De kommer att ha en skuld till banken när de pensioneras.

När räntorna är normalhöga igen 4-6% så kommer denna villa att kosta under 5Mkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in