Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Dagen "firas" ju i Polen (celebrate i engelska källor).
Ja det är synd det inte finns något ord i svenskan för att högtidlighålla sorgliga dagar.
Vi är liksom inte i Polen nu, vi är i Sverige, och då måste man förhålla sig till vad Svenskar tolkar orden som, och hur pass ihågkomst-traditionen är känd ibland svenskar. Eftersom han adresserar brevet till flera avdelningar inom SDs riksdagspersonel, så kan man få intrycket att alla i SD-toppen är polacker.
Om man inte kan förstå detta, då är man så aningslös att man inte hör hemma i landets ledande skikt. Det är verkligen så enkelt.
Sammy Almedal, kanslichef på Sverigedemokraternas riksdagskansli, bekräftar för Aftonbladet:
- Jag har sett det [Mailet] och jag har meddelat medarbetaren att det var totalt olämpligt /../, säger Sammy Almedal.
Kan sätta mitt arsle i pant på att knappt en käft här kände till den traditionen innan dom läste det i denna tråden. Och då inser man plötsligt att man kan använda denna nyss vunna kunskapen, för att spela Allan, låtsas att man själv hela tiden känt till traditionen, smacka det i ansiktet på 'alla andra', och t.o.m. kalla alla andra för konspiratörer och okunniga kulturbarbarer. Fiffigt va?
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Du som är så bra på ord, vilket ord skulle han använt sist i mejlet, i stället för "fira"?
Nåt i stil med det här hade jag kanske skrivit:
"Partikamrater. Jag vill välkomna alla som önskar, till en enklare minnesstund av vår Polska tradition att erinras Andra Världskrigets utbrott, som utbröt i- och mot Polen denna dag 1 september 1939. Denna tradition är något Polen och delar av norra Europa uppvaktar varje år. Vi har därför anordnat bjudning med fika med gott om kaffebröd (men den jävel som tar med negerbollar eller fuckin' dadlar åker ut!!), i lunchsalen kl 14:30 på Torsdag eftermiddag. Varmt välkomna!"
Men dom som har mångdubbelt min månadslön, i SD, ansåg nog att detta var bättre och lämpligare:
"Med anledning av 83-årsdagen av Nazitysklands anfall mot Polen, då tidigt om morgonen slagskeppet Scheswig-Holstein öppnade eld med sina maffiga kanoner mot den symboliska polska garnisonen på halvön Westerplatte i Gdansk, samtidigt som tyska trupper anföll det polska posthuset i samma stad, och tyska flygvapnet terrorbombade den lilla staden Wielun, varpå Storbritannien och Frankrike två dagar senare förklarade Nazityskland krig, och andra världskriget, den största konflikt i mänsklighetens historia, därmed inleddes, varder förty härigenom ett minnesfika kungjordt och påbjudet, i dag torsdagen den 1 september Herrens år 2022, klockan 14:30 i lunchrummet på Sexan, med uppmaning till envar att denna högtid med tillbörlig andakt och en mångfald kardemummalängd fira."
Vilket är det bättre? You be the judge.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Men tror du på allvar att någon inom SD öppet skulle skriva att de vill fira när Hitler invaderade Polen? Tror du på allvar att denne man, som själv är halvpolsk, firar att Hitler invaderade Polen?
Absolut, faktiskt. Det finns inte mycket som förvånar mig längre gällande SDs beteende överlag. Skulle en jude, som är anställd av SD, skriva att han respekterar nazisternas gasning av miljoner? Nej, det skulle inte förvåna mig alls. Fullt ärligt. Om det skulle ske bland sossarna, moderaterna eller miljöpartiet, DET skulle förvåna mig.