2022-09-01, 20:44
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Inte riktigt samma sak som att dedikera sitt liv åt ett barn som inte är ens eget va?
Inte milslångt ifrån skulle jag tycka. Eller kanske för dom som har många korta relationer såklart.
Sen försökte jag bara locka fram den känslan av att känna sig ifrågasatt och att man måste bevisa sig i en relation.
Citera
2022-09-01, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Äger jag huset, så får jag behålla huset. Personen jag skiljer mig från har rätt till halva värdet. Eftersom de flesta hus är belånade till mer än taxeringsvärdet, så får personen ingenting.

...men om det är ett fullbetalt hus, som du ärvt efter dina föräldrar (för folk födda på 1940-talet och tidigare, var det ju ett livsmål att betala av sitt hus, och efter den sista amorteringen kunna lägga handen mot det och säga: "det är VÅRT!" - då blir det dyrt utan förord.
Citera
2022-09-01, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte ett dugg svårt att göra abort utan att berätta för någon.

Ja, det är nog många som gör abort efter ONS t ex.

Blöder man inte väldigt? Det gjorde jag när jag hade mitt missfall i alla fall. Hade jag aldrig kunnat dölja för min man.
Citera
2022-09-01, 21:15
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Inte milslångt ifrån skulle jag tycka. Eller kanske för dom som har många korta relationer såklart.
Sen försökte jag bara locka fram den känslan av att känna sig ifrågasatt och att man måste bevisa sig i en relation.

Det har inte med dig som kvinna att göra, det har med mannen & barnet att göra. Mannen har rätt att veta om han känner att han vill veta. Gav du inte honom 100% rätt att bestämma om det skulle bli abort eller inte så bör du bara vara tyst i frågan och nicka glatt till ja i min mening.

Du tycker att det är bättre att han ska behöva fundera kring dina baktankar bakom varför du inte vill att han ska veta sanningen? Om han inte misstänkte dig innan så har du precis hissat den största röda flaggan på jorden till vilken nytta utöver att ditt ego inte klarar av att inte göra ett problem av något som inte är med än en ren formalitet?

Om du nu har varit otrogen eller det kan vara någon annan så vill jag påminna om att barnet har rätt till sin biologiska pappa, om det nu inte är den du tror är pappan. Vad du tycker & känner är totalt oviktigt. Barnet & pappans rätt till varandra väger tyngre än ditt ego.

Seriöst bara någon med något att dölja eller ett narcissist av rang skulle bli kränkt av ett faderskapstest. Jag har inte sett ett enda argument i denna tråden som inte baseras på känslor & tillit blablabla.
Citera
2022-09-01, 21:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det har inte med dig som kvinna att göra, det har med mannen & barnet att göra. Mannen har rätt att veta om han känner att han vill veta. Gav du inte honom 100% rätt att bestämma om det skulle bli abort eller inte så bör du bara vara tyst i frågan och nicka glatt till ja i min mening.

Du tycker att det är bättre att han ska behöva fundera kring dina baktankar bakom varför du inte vill att han ska veta sanningen? Om han inte misstänkte dig innan så har du precis hissat den största röda flaggan på jorden till vilken nytta utöver att ditt ego inte klarar av att inte göra ett problem av något som inte är med än en ren formalitet?

Om du nu har varit otrogen eller det kan vara någon annan så vill jag påminna om att barnet har rätt till sin biologiska pappa, om det nu inte är den du tror är pappan. Vad du tycker & känner är totalt oviktigt. Barnet & pappans rätt till varandra väger tyngre än ditt ego.

Seriöst bara någon med något att dölja eller ett narcissist av rang skulle bli kränkt av ett faderskapstest. Jag har inte sett ett enda argument i denna tråden som inte baseras på känslor & tillit blablabla.

Det är ju därför det skulle vara så bra, om det blev en rutinåtgärd på BB redan. För ALLA. För då skulle fadern inte behöva be om det, och utlösa en massa tjafs om tillit o.s.v.. Påminner dock återigen om de privata labben - mamman behöver aldrig veta att pappan gjort testet privat.
Citera
2022-09-01, 21:24
Medlem
Motvindas avatar
Citat:

Så du tycker att argument som baseras på känslor och tillit inte räknas?
Jag förstår att efter hur klimatet ofta ser ut i relationer överlag nuförtiden, så är faderskapstest berättigat. Som skrivit tidigare, så tycker jag det skulle ingå för alla. Men då har jag inte satt mig in i alla konsekvenser som blir av det och den problematiken.
Men om min partner skulle kräva det i våran situation specifikt, så skulle jag ta väldigt illa upp ja. Med min historia och våra personliga erfarenheter så skulle det vara helt absurt. Om jag hade levt som många andra så skulle jag antagligen inte känna likadant.
Citera
2022-09-01, 21:28
Medlem
Motvindas avatar
Citat:

Om hans slutsats är att jag har baktankar och är oärlig pga att jag skulle ta illa vid mig av ett sådant test, då blir jag djupt oroad över varför hans tankar drar åt det hållet. Då är vi inte på samma bana.
Citera
2022-09-01, 21:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Äger jag huset, så får jag behålla huset. Personen jag skiljer mig från har rätt till halva värdet. Eftersom de flesta hus är belånade till mer än taxeringsvärdet, så får personen ingenting.
Nej, om huset inte är enskild egendom på pappret .. dvs via gåva/arv eller genom äktenskapsförord så ingår huset i en bodelning.

Allt du äger är gemensamt - precis som allt den andre äger är gemensamt.

All egendom blir giftorättsgods efter vigseln, även sommarhus, företag, förmögenhet som anskaffats innan äktenskapet, arv och aktier som en av er skaffat före äktenskapet. All egendom likadelas mellan er vid en skilsmässa och vid dödsfall.
https://aatos.app/se/aktenskapsforord/artiklar/skilsmassa-utan-aktenskapsforord/?gclid=CjwKCAjwsMGYBhAEEiwAGUXJabwW76NHKnf4Ebi56lW RLSBYj6LddnznwfdC2HeJ7oEAgeZGOXsjXhoCzusQAvD_BwE

Undantaget är gåva eller arv som getts som enskild egendom - och det finns dokument som styrker det - och om ni har äktenskapsförord.
Citera
2022-09-01, 21:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Blöder man inte väldigt? Det gjorde jag när jag hade mitt missfall i alla fall. Hade jag aldrig kunnat dölja för min man.
Jag tror de flesta män avstår från att kontrollera hur mycket blod det kommer vid mens eller mellanblödning.

De allra flesta kan nog ta sig en dag utan att sekundredovisa för mannen var man är också.

Det blöder ofta som en riklig mens
och gör ont, som menssmärtor. Ibland är det endast en måttlig blödning och lätt smärta. Tiden
som aborten tar varierar, vanligen mellan 2 och 6 timmar. Oftast märker man att det är klart
på att blödningen och smärtan avtar.

https://vardgivarwebb.regionostergotland.se/pages/139111/Info%20hemabort%20ny%20mall.pdf
Citera
2022-09-01, 21:46
Medlem
Det är bättre att göra testet än att gå och fundera hela livet.
Citera
2022-09-01, 21:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det är bättre att göra testet än att gå och fundera hela livet.
Absolut -- men det är inte okej att kräva att alla andra skall göra test för att du inte vill gå och fundera.

De som vill skall självklart ta upp det med mamman och begära test.
Citera
2022-09-02, 06:17
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Absolut -- men det är inte okej att kräva att alla andra skall göra test för att du inte vill gå och fundera.

De som vill skall självklart ta upp det med mamman och begära test.

Nej, alla ska göra testet.

Detta pga att kvinnors egon är så bräckliga att de inte klarar av att män vill ha samma förutsättningar och kunskap som kvinnor. Tilliten blir ju skadad om männen ber om faderskapstest har vi ju märkt här i tråden. Kvinnor vill ha kontrollen över mäns tid och pengar.

Om nu ett barn "blir av" med sin pappa pga ett föräldraskapstest ligger problemet knappast i testet utan grundar sig i mammans oärlighet. Vill man få tag på en pappa så är det bara till att gå till den fega kvinnan som ljugit för både man och myndigheter.

Är du för lagstadgad delad föräldraledighet? Dessa två frågor går hand i hand. I jämlikhetetens och rättvisans namn måste vi ha automatiskt föräldraskapstest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in