2022-09-01, 14:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var för luddigt. Jag skulle inte lita på den studien. Dessutom vill man ju veta, varför samhället har registrerat just de här familjernas (hela familjernas!) blodgrupper. Känns som att det finns någon bias där. Och varför skulle alla de andra undersökningarna, som fått mycket högre procent med fel far, vara felaktiga?

Att antalet med fel far skulle ha varit högre på 1930-talet, då folket fortfarande hölls i schack av helvetespredikningar, skam, anständighet, rädslan för fattigdom och utstötthet om man blev ensam mor, uppfattningen att fina flickor ska vara jungfrur när de gifter sig o.s.v. - än från 1970-talet och framåt med alla tillfälliga förbindelser och otroheter - är ju också helt omöjligt.

Det skulle ju kunna bero på preventivmedel och aborträtt, om siffrorna stämmer.
Citera
2022-09-01, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det skulle ju kunna bero på preventivmedel och aborträtt, om siffrorna stämmer.

Man gör abort om man är osäker på vem fadern är? Dock svårt att göra utan att maken vet om det, när man bor under samma tak. Men de kanske skyller på någon annan orsak.
Citera
2022-09-01, 14:40
Medlem
R5As avatar
Nej, det ska vara lika vanligt som att begära äktenskapsförord, vilket många simpar skäms för.
Citera
2022-09-01, 14:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Nej, det ska vara lika vanligt som att begära äktenskapsförord, vilket många simpar skäms för.

Kvinnor idag får lära sig att inte gå med på äktenskapsförord. Efter skilsmässan sitter dom och tjuter hos familjejuristen; "Jag trodde jag skulle få min del!".
Citera
2022-09-01, 15:03
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Man gör abort om man är osäker på vem fadern är? Dock svårt att göra utan att maken vet om det, när man bor under samma tak. Men de kanske skyller på någon annan orsak.

Enligt familjeliv så förekommer det, men vad vet jag, dessa människor lever i en annan verklighet jämfört med mig. Det kanske är ännu vanligare om man precis startat en relation eller precis bytt partner?

En medicinsk abort kan ju göras väldigt tidigt och mestadels hemma, och behöver inte bli så mycket mer dramatiskt än att svälja ett par tabletter gå hem och få en jobbig mens, rent fysiskt.
Citera
2022-09-01, 15:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det är inte ett dugg svårt att göra abort utan att berätta för någon.

Ja, det är nog många som gör abort efter ONS t ex.
Citera
2022-09-01, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kvinnor idag får lära sig att inte gå med på äktenskapsförord. Efter skilsmässan sitter dom och tjuter hos familjejuristen; "Jag trodde jag skulle få min del!".
Om det saknas äktenskapsförord så får de ju sin del ... så vad menar du?

Detta med äktenskapsförord hos gemene man är dessutom en modern företeelse. För förekom det hos rika - men hos allmogen ansåg man äktenskapet innebar att allt blev gemensamt, det är liksom poängen med att gifta sig.
Citera
2022-09-01, 18:12
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Detta med äktenskapsförord hos gemene man är dessutom en modern företeelse. För förekom det hos rika - men hos allmogen ansåg man äktenskapet innebar att allt blev gemensamt, det är liksom poängen med att gifta sig.

Ja de gemensamt fram tills att man går till nån annan. Du vill veta om att dina hårt besparade slantar innan äktenskapet går till brudens nästa kille?
Citera
2022-09-01, 19:18
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
På vilket sätt har mamman ens något att göra med om pappan vill ha ett faderskapstest eller inte?

Faderskapstestet handlar om pappans relation med barnet, inte om pappans och mammans relation. Allt ska visst handla om kvinnor.

Snacka om att kvinnorna vill upprätthålla könsmaktstrukturerna i matriarkatet.

Exakt! Om jag vore småbarnsförälder idag och hade minsta misstanke om att hustrun hade vänstrat så skulle jag låta testa mig själv och barnet. Det är ju väldigt lätt gjort idag med DNA-test från exempelvis MyHeritage. Det är ju inget man ens behöver informera hustrun om. Varför betala för en gökunges uppväxt om man inte valt det själv.
Citera
2022-09-01, 20:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Nej, det är inte säkert. Om ena parten t ex har med sig bilar, mark och fastigheter in i äktenskapet, så är det inget som den andra parten automatiskt får del av vid skilsmässa.
Citera
2022-09-01, 20:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nej, det är inte säkert. Om ena parten t ex har med sig bilar, mark och fastigheter in i äktenskapet, så är det inget som den andra parten automatiskt får del av vid skilsmässa.
Jo, om det inte finns något skrivet så ingår allt.
Citera
2022-09-01, 20:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jo, om det inte finns något skrivet så ingår allt.

Äger jag huset, så får jag behålla huset. Personen jag skiljer mig från har rätt till halva värdet. Eftersom de flesta hus är belånade till mer än taxeringsvärdet, så får personen ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in