2022-08-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Detta. Det här diskuteras för lite. December 2022 kan komma att snitta på 10 kr/kwh, utan möjligheter till priser under kronan nattetid. Vad får det för effekter? Det här kommer behöva lösas snabbt. Det finns inte tid till tre månaders regeringsbildning efter valet. Läste någonstans att en generator levererar el till 5kr/kwh om dieseln kostar 25 kr litern. Att var och envar införskaffar en dylik är knappast en lösning.

Effekten är att man får förbruka mindre el främst genom att värma upp mindre och värma upp mindre ytor.

Har man 4 rum och 4 barn kan de under vintern bo 2 barn i varje rum osv. Man kan äta kallskuret och rawfood. Man kan även dusch kallt (obehagligt men inte farligt) eller bara duscha ner sällan eller kortare tider.

Denna energikris är bra för den tvingar människan att tänka kreativt, ingen kommer dö men folk kommer uppleva nya sidor av sig själva
Citera
2022-08-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Alternativ 1 är att ha en buffert
Alternativ 2 är att låna pengar om man varit vårdslös med sin ekonomi
Alternativ 3 är att sänka värmen till den absolut lägsta rekommenderade temp för att inte riskera renoveringskostnader längre fram
Alternativ 4 är att börja lipa och förvänta sig att staten ska rädda dig(igen) och företagen, med insikten att alla sorts bidragspengar som betalas ut kommer krävas tillbaka i annan form med högre belopp och bestående sådant

Alt 4 kan du vara säker på att det kommer oavsett om man lipar eller inte.

Alt 5 kan vara att installera kamin (veden är fortfarande billig men lär öka i pris fram mot höst/vinter)

Alt 6 kan vara att installera solceller (även om det såklart går på sparlåga på vintern, samt är långa levtider just nu)
Citera
2022-08-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Dom senaste 10 dagarna i Augusti så snittade elpriserna 377öre (zon 3)

vilket är mer än dubbelt så högt som December-21 när jag hade 4.900:- (1.450kWh)

Hur orolig bör man vara.. om inte regeringen sätter ett pristak eller nåt, så kommer
det bli riktig kris och kaos när massa folk får gå från sina hem, och inte minst företagen

Själv stänger jag av elen om jag märker att det drar iväg för mycket

Pristak lär ju inte fungera alls. Det lär väl istället leda till att elen helt enkelt stängs av? Det höga priset beror ju på att vi har för lite planerbar kraft och för mycket sol- och vindkraft. Ser man till partiernas klimatpolitik så tänker de sig ju att förvärra situationen så mycket som möjligt så snabbt det bara går. Man får vad man röstar på. I detta fallet ett bronsålderssamhälle. Demokrati kallas det visst...
Citera
2022-08-31, 13:52
Medlem
JustZlatans avatar
Vad kostar det att ha på en stationär dator i en timme om det kostar 100 öre/kWh?
Citera
2022-08-31, 14:06
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Alternativ 1 är att ha en buffert
Alternativ 2 är att låna pengar om man varit vårdslös med sin ekonomi
Alternativ 3 är att sänka värmen till den absolut lägsta rekommenderade temp för att inte riskera renoveringskostnader längre fram
Alternativ 4 är att börja lipa och förvänta sig att staten ska rädda dig(igen) och företagen, med insikten att alla sorts bidragspengar som betalas ut kommer krävas tillbaka i annan form med högre belopp och bestående sådant
Jag har en buffert på 270.000, stor centralt placerad kamin med värmelagring (skorsten genom 2 sovrum)
och 1år gammal luftvärmepump i villan, samt ett fritidshus som är nybyggt och offgrid så jag tror att jag förberett
mig mer än många. Villan är renoverad och jag har fått ner elförbrukningen till under 10.000kWh/år (7rum)

Nu är jag sjukpensionerad så jag har mycket tid att elda, och liten egen skog med ved tills jag dör

Men jag lipar ändå för bufferten är för låg.. men OM jag är tvungen så kan jag ta in en hyresgäst

Är även skuldfri på bostäderna så visst.. kanske inte skall klaga, men det gör jag ändå

Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Vad landar er räkning på för augusti?
För mig i SE4 ca 3100kr
Min faktura brukar bli klar runt 4-6e, men jag räknar med mellan 2000-2500 inkl allt för mina 430kwh (zon3) 223öre
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-08-31 kl. 14:31.
Citera
2022-08-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad kostar det att ha på en stationär dator i en timme om det kostar 100 öre/kWh?

https://www.calculat.org/se/energi-br%C3%A4nsle/elf%C3%B6rbrukning.html

Räkna med 150w till 500w beroende på om du surfar, eller spelar och har ett stort grafikkort. Blir dyrt om du spelar så mycket att rummet blir varmt av fläkten.
Citera
2022-08-31, 15:47
Medlem
Vild börsspekulation med elpriset tvingar elbolagen att spela högt

https://svenska.yle.fi/a/7-10020112

Elpriset bestäms långt på elbörsen Nasdaq Commodities och här säljs el redan för år 2032.
Citera
2022-09-01, 11:43
Medlem
Jag läste en intervju med någon forskare nyligen som presenterade den absolut snabbaste lösningen på elpriset (energikrisen i hela europa) och stigande matpriset.
Det handlar om att ALLA MÅSTE ställa in sig på att det faktiskt är en kris. Som nämnt ovan så sänker man värmen. Vi köper mindre mat etc. Vi accepterar helt enkelt en lägre livsstandard tills vidare. Då räcker elen bättre till samtliga så priset blir lägre. Efterfrågan på maten sjunker så priserna hålls nere. På det sättet kan vi rida ut stormen tillsammans och den kommer gå över snabbare.
Det blir nästan som en klimatkris i miniatyr. Om hela jordens befolkning och företag skulle skärpa sig och inse problematiken i hur vi lever så skulle mycket vara räddat. Men i detta fallet kan vi inte säga att det inte är upp till oss att sänka koldioxidutsläppen när inte Kina och USA gör det. I detta fallet med elpriserna kommer vi betydligt längre bara vi själva accepterar situationen och anpassar oss med en aningen lägre standard. Då kan staten hitta lösningar som hjälper till ytterligare, tex höjda priser för elen vi måste exportera till EU.
Nog är väl alla på att lösa det solidariskt på det sättet? (förutom vi i övre norrland då som har överflöd på el)
Citera
2022-09-01, 11:49
Medlem
Satan vad skatt staten kommer få in i vinter..Damberg måste va skälaglad över detta..
Citera
2022-09-01, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Satan vad skatt staten kommer få in i vinter..Damberg måste va skälaglad över detta..
Hehehe , han får inte en spänn av mig kan jag garantera , staten kommer misslyckas med sina ivriga försök att skinna människor på elkostnaden.
Här hemma - bygger vi generatorer av en viss sorts Ac motor - den unika fysiken gör det möjligt genom att använda sig av neodym magneter.
Mellan 5000 watt till 7000 watt och 230 volt i ett slutet litet elverk med en elmotor.

Kretsen blir att elmotorn driver generatorn som uvecklar ström , till antingen tv plus dammsugare och micro samtidigt..
eller en ordentlig värmekälla som går på ström .. plus tv .. och kokplatta.

Man kan koppla till en batteriladdare och ladda bilbatterier till motorn som driver generatorn ..
Att få gratis el är inte svårt.

Låt er inte bli manipulerade av de som vill sälja el ... haha .. el ... gör man själv om man är händig.

Elsparkcyklar har bra elmotorer också , färdiga att användas som dom är för att bygga elverk 25 volt dc , lägg till en inverter från 12 - 24 volt dc - 220 volt ac så klarar ni er riktigt riktigt fint i vinter.. här behövs en Capacitor endast kopplas in och ett tungt svänghjul.
Senast redigerad av Massonite 2022-09-01 kl. 15:16.
Citera
2022-09-01, 15:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hehehe , han får inte en spänn av mig kan jag garantera , staten kommer misslyckas med sina ivriga försök att skinna människor på elkostnaden.
Här hemma - bygger vi generatorer av en viss sorts Ac motor - den unika fysiken gör det möjligt genom att använda sig av neodym magneter.
Mellan 5000 watt till 7000 watt och 230 volt i ett slutet litet elverk med en elmotor.

Kretsen blir att elmotorn driver generatorn som uvecklar ström
Jag har byggt något liknande fast lite större och bättre. Följde denna guide på Youtube. Makalöst enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=Vtua8rqCNC0
Citera
2022-09-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har en buffert på 270.000, stor centralt placerad kamin med värmelagring (skorsten genom 2 sovrum)
och 1år gammal luftvärmepump i villan, samt ett fritidshus som är nybyggt och offgrid så jag tror att jag förberett
mig mer än många. Villan är renoverad och jag har fått ner elförbrukningen till under 10.000kWh/år (7rum)

Nu är jag sjukpensionerad så jag har mycket tid att elda, och liten egen skog med ved tills jag dör

Men jag lipar ändå för bufferten är för låg.. men OM jag är tvungen så kan jag ta in en hyresgäst

Är även skuldfri på bostäderna så visst.. kanske inte skall klaga, men det gör jag ändå

Min faktura brukar bli klar runt 4-6e, men jag räknar med mellan 2000-2500 inkl allt för mina 430kwh (zon3) 223öre

Hur räknar du då? Jag får det till 1419kr med ett kwh pris på 200öre plus abonnemang och överföring inkl moms på 130öre/kwh blir totalt 330öre/kwh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in