2022-09-01, 18:17
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Hur räknar du då? Jag får det till 1419kr med ett kwh pris på 200öre plus abonnemang och överföring inkl moms på 130öre/kwh blir totalt 330öre/kwh
Jag har bara jämfört med mina tidigare fakturor och höftat lite.

Fick 1300kr inkl överföring och allt för Juli månad
Citera
2022-09-01, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag har byggt något liknande fast lite större och bättre. Följde denna guide på Youtube. Makalöst enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=Vtua8rqCNC0
Menar du allvar eller är du i försök att göra dig lustig ?
Hur lätt som helst att göra egen el ..
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3Dhyau3BOd0yU&ved=2ahUKEwi7rJq1u_T5AhXs_ CoKHfe7AvgQwqsBegQIBRAB&usg=AOvVaw1kyOK2T7bDfaC9ie HOZ6yK
Lite mixtrande med eluttag , plus en inverter så har du ett elverk som går 20 år dag och natt dygnet runt utan att det kostar någonting.
Mycket bättre än solceller , vindkraft
Senast redigerad av Massonite 2022-09-01 kl. 23:03.
Citera
2022-09-02, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3Dhyau3BOd0yU&ved=2ahUKEwi7rJq1u_T5AhXs_ CoKHfe7AvgQwqsBegQIBRAB&usg=AOvVaw1kyOK2T7bDfaC9ie HOZ6yK
Lite mixtrande med eluttag , plus en inverter så har du ett elverk som går 20 år dag och natt dygnet runt utan att det kostar någonting.

Otroligt!
Tänk att någon har kommit på något så enkelt och lagt det på youtube medan en hel forskarvärld sliter sitt hår för att lösa energifrågan!

Kom igen nu! När jag var tillräckligt gammal för att förstå att cykellyset kunde lysa eftersom det kom el från dynamon som satt mot hjulet så ifrågasatte jag varför man inte kunde koppla den elen till en motor som drev cykeln. Med tiden och lite bättre ordförråd så fick man lära sig om termodynamikens första huvudsats: Energi kan inte skapas eller förstöras, endast omvandlas mellan olika former.
Så jag ställer frågan om videon ovan. Var kommer energin som omvanldas till ljuset i lampan ifrån? Och var kommer energin som blir till friktion mellan de rörliga delarna från?
Evighetsmaskiner fungerar inte så gå inte på sådana videor.
Citera
2022-09-02, 09:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det sorgliga är att det är fullt möjligt att du inte trollar. Att du verkligen tror på det du skriver. We are living in the end times. Begrepp som sanning börjar falla sönder på rätt så fasansfullt sätt. Newton liksom, han var ju bara en sån där "expert" som man knappast kan lita på. Teknikens under däremot, det är sånt man kan tro på. Snart koloniserar vi Mars, endast Miljöpartiet står i vägen.
Citera
2022-09-05, 09:15
Medlem
Hur kan elpriset bli så högt att knappt ingen vill eller kan betala så mycket för elen bara för att det råder brist på el? Det är ju inte marknadskrafterna som styr priset utan ren och skär ocker och utpressning från elproducenterna.
Citera
2022-09-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Dom senaste 10 dagarna i Augusti så snittade elpriserna 377öre (zon 3)

vilket är mer än dubbelt så högt som December-21 när jag hade 4.900:- (1.450kWh)

Hur orolig bör man vara.. om inte regeringen sätter ett pristak eller nåt, så kommer
det bli riktig kris och kaos när massa folk får gå från sina hem, och inte minst företagen

Själv stänger jag av elen om jag märker att det drar iväg för mycket

Ja.. jag har bra koll och kan säkert dra ner förbrukingen om det krisar på riktigt, hade nog samma som dig ca dec 21. Men blir det liksom 800 öre i december blir det ju inte roligt. Och då finns det folks om har det värre.. Som tjänar sämre och gör åt mer el..
Citera
2022-09-05, 17:12
Avslutad
Till er som tvivlar
Här är en förhistorisk modell som förklarar hur det fungerar.
https://www.pikist.com/free-photo-srfai/sv

Kraften man får ur generatorn kopplas till att driva elmotorn som driver generatorn.
Det syns inte på bilden naturligtvis , ingen sådan information får ju komma fram till allmänheten..
Då kan ju inte stora el bolag ha sina monopol på elförsäljningen.

Ni som är intresserade förstår hur jag menar ..
Bilden i länken är i själva verket en generator plus en elmotor.
Citera
2022-09-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Hur kan elpriset bli så högt att knappt ingen vill eller kan betala så mycket för elen bara för att det råder brist på el? Det är ju inte marknadskrafterna som styr priset utan ren och skär ocker och utpressning från elproducenterna.

Har tänkt samma sak om just ocker:

"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Jag tycker elmarknaden gör sig skyldig till ocker gentemot kunderna.
Citera
2022-09-08, 06:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag räknar med mellan 2000-2500 inkl allt för mina 430kwh (zon3) 223öre
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Hur räknar du då? Jag får det till 1419kr med ett kwh pris på 200öre plus abonnemang och överföring inkl moms på 130öre/kwh blir totalt 330öre/kwh
Blev 2.087kr inkl nät och allt för min förbrukning på 438 kWh
Citera
2022-09-08, 07:06
Medlem
Ghastens avatar
Priserna är som sagt galet höga.
Annars så har villaägare alltid skrivit om frihet och skulle aldrig ha hyreslägenhet. Men nu är det bistrare min. Värst är det väl för alla som köpt senaste året till överpriser och nu ska betala dyra lån och el.
Läste även om äldre med stora hus som har svårt att klara allt med sin pension.
Citera
2022-09-08, 12:10
Medlem
Citat:
Till er som tvivlar
Här är en förhistorisk modell som förklarar hur det fungerar.
https://www.pikist.com/free-photo-srfai/sv

Kraften man får ur generatorn kopplas till att driva elmotorn som driver generatorn.
Det syns inte på bilden naturligtvis , ingen sådan information får ju komma fram till allmänheten..
Då kan ju inte stora el bolag ha sina monopol på elförsäljningen.

Ni som är intresserade förstår hur jag menar ..
Bilden i länken är i själva verket en generator plus en elmotor.

Ja det är ju klart att det inte står beskrivet hur det fungerar om den är från förhistorisk tid Märkligt med så avancerad maskin innan man ens kunde skriva.
Sedan så hoppas jag du skojar om att det skulle fungera. Men om så är fallet så sluta med det eftersom att det finns alldeles för många som är allt för korkade och går på allt dem läser som låter rimligt utan att dem tänker efter själva först.
Är du en av dem jag beskriver ovan och faktiskt tror på det så behöver du nog repetera lite högstadiefysik. Evighetsmaskiner fungerar inte eftersom det inte går att framställa energi ur ingenting. Teoretiskt, utan förluster pga värme, friktion etc, så skulle en optimal motor kunna driva och drivas av en optimal generator. Men så fort man börjar plocka ut energi, tex att omvandla energin till ljus i en lampa, så går systemet back och stannar av sig självt.
Citera
2022-09-08, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbrorsan1
Ja det är ju klart att det inte står beskrivet hur det fungerar om den är från förhistorisk tid Märkligt med så avancerad maskin innan man ens kunde skriva.
Sedan så hoppas jag du skojar om att det skulle fungera. Men om så är fallet så sluta med det eftersom att det finns alldeles för många som är allt för korkade och går på allt dem läser som låter rimligt utan att dem tänker efter själva först.
Är du en av dem jag beskriver ovan och faktiskt tror på det så behöver du nog repetera lite högstadiefysik. Evighetsmaskiner fungerar inte eftersom det inte går att framställa energi ur ingenting. Teoretiskt, utan förluster pga värme, friktion etc, så skulle en optimal motor kunna driva och drivas av en optimal generator. Men så fort man börjar plocka ut energi, tex att omvandla energin till ljus i en lampa, så går systemet back och stannar av sig självt.
Du måste ha en eller flera capacitor inkopplade , i u båtar används denna tekniken för att ladda batterierna i u läge..
Du har ett rätt , så länge capacitorn är hel fungerar det - en capacitor har en livslängd på ca 20 år.
Alltså ingen evighetsmaskin .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in