Citat:
Ursprungligen postat av
vatten2013
Det är tvärtom, LN gör bitcoin mer tillgängligt i kannaler, därför kan anses som en ökning av penningmängden.
Ok, då tror inte jag vi nog menar samma. Vet inte vad du menar med "penningmängden", för jag pratar om Bitcoinmängden. Om du menar att en låst Bitcoin i LN, dubblar "penningmängden" så håller jag inte med, då Bitcoinen fortfarande är låst, även om du genererat "LN Bitcoins" från ingenstans.
Vi är eniga om att priset på Bitcoin borde stiga ju fler Bitcoins som finns i upplåst i LN kanaler, istället för att potentiellt finnas i säljböckerna på marknaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
vatten2013
Med bara onchain tx, om du vill betala någon annan, du måste vänta minst 30 minuter för att få en bekräftelse, även 1 timme är rekommenderad. Bitcoin är låst i väntan för confirmation i dessa tider. Om du vill göra andra köp inom en timme, då måste du skaffa mer bitcoin. Men med LN, du får en bekräftelse direkt och samman pengar blir omedelbar tillgänglia för andra transaktioner efter några sekunder
Att låsa Bitcoin i LN är att göra en onchain tx. Och att släppa dom från LN är att göra en till.
I praktiken, i en bitcoiniserad framtid, kan det mycket väl bli så att folk inte ens vet att dom har Bitcoin. Det enda dom behöver veta är att dom har X antal credits att köpa och sälja saker för. Hur det sker i bakgrunden är egalt för dem precis som att folk inte vet hur VISA och MasterCard funkar idag (det finns inga pengar på dessa kort, pengarna ligger på ett långsamt bankkonto)
Citat:
Ursprungligen postat av
vatten2013
MV = PQ, om V (hastigheten av pengar flödet) har ökat många gånger, för samman aktiviteten, M är samman, Q är samman, då måste P ökar motsvarande gånger, vilket betyder varor priset i bitcoin ökar mångar gånger, d.v.s. bitcoin priset kraschar
Det är tur att det finns bara 4300 coin i LN, om vi har de flesta bitcoin i cirkulation i LN, det betyder pengar flödet ökar med 360x (10 sekund mot 3600 sekund), och det behövs bara 1/360 antal bitcoin för att klara dagens värde volym, då kommer bitcoin pris krascha till 1/360 av dagens kurs. I praktiken kanske är det inte så drastiskt men trenden är samman
??
Fattar inte hur du får det till att velociteten skulle påverka priset per Bitcoin negativt.
Ju mer Bitcoin används, desto högre torde ju priset bli enligt simpel tillgång/efterfrågan-dynamik?