2022-08-31, 09:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, om vi låtsas som att effekten av "tillgång/efterfrågan" inte också existerar, så kan vi diskutera om Bitcoin priset tappar värde mot USD i ditt scenario..

Dock ser jag det som helt meningslös diskussion med tanke på att "tillgång/efterfrågan" inte bara existerar utan är den enskilt största faktorn som påverkar ett marknadspris.

Det var just detta jag påpekade i första inlägget några inlägg upp, fattar inte varför man skall behöva slösa ytterligare 7 inlägg för att förklara detta för dig.

Det handlar om efterfrågan av varor, inte av pengarna du köper varorna för. Dina pengar blir alltså mindre värda.
2022-08-31, 09:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det handlar om efterfrågan av varor, inte av pengarna du köper varorna för. Dina pengar blir alltså mindre värda.
Så pengar kan inte tappa värde om efterfrågan minskar eller tillgången ökar, är alltså vad du säger...?

Bra, då vet vi och så sätter vi punkt för diskussionen där.
Kom bara inte och hänvisa till denna diskussion och säg att vi var eniga om något, som du tenderar att göra...
2022-08-31, 09:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så pengar kan inte tappa värde om efterfrågan minskar eller tillgången ökar, är alltså vad du säger...?

Bra, då vet vi och så sätter vi punkt för diskussionen där.
Kom bara inte och hänvisa till denna diskussion och säg att vi var eniga om något, som du tenderar att göra...

Vad är det för efterfrågan du pratar om? Varor? Om den minskar drastiskt så kan man hamna i deflation, ja (förutsatt att tillgången är lika). Scenariot du beskriver är dock det motsatta, så du kommer få prisinflation och därmed blir dina bitcoins mindre värda i jämförelse med varorna.

Du vill alltid "sätta punkt" när du blir överbesvisad, sen ligger du lågt en stund och återkommer senare med samma dumheter. Om och om igen.
2022-08-31, 09:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad är det för efterfrågan du pratar om?
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
2022-08-31, 09:15
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Hur kan du påstå att LN inte påverkar värdeförvaring och samtidigt konstatera att 4300 Bitcoin är LÅSTA i Lightning? Ju mer Bitcoin som låses i Lightning, ju färre Bitcoin kan säljas på marknaden.
Kan man inte sälja Bitcoin i Lightning på marknaden? Det är ingen börs som tar Lightning? För Bitcoin som är "låsta" (bakom en Bitcoin-transaktion) borde ju kunna påverka marknaden lika mycket som Bitcoin som handlas på mainkedjan, så länge någon typ av handel bedrivs på LN.
2022-08-31, 09:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

Låter som att du har förstått nu att du hade fel. Ökande omsättning av bitcoins kommer alltså sänka priset på dessa.
2022-08-31, 09:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Kan man inte sälja Bitcoin i Lightning på marknaden? Det är ingen börs som tar Lightning? För Bitcoin som är "låsta" (bakom en Bitcoin-transaktion) borde ju kunna påverka marknaden lika mycket som Bitcoin som handlas på mainkedjan, så länge någon typ av handel bedrivs på LN.
Att du skickar en Bitcoin till mig påverkar inte priset nämnvärt jämfört med om du skickar motsvarande LN transaktion till mig.

Det jag sade, ganska tydligt, är att Bitcoin som är låsta i Lightning är Bitcoins som aldrig kommer kunna säljas för dollar, och på så sätt påverka dollarpriset på Bitcoin.

Jämför med Bitcoin låsta i Mt Gox härvan har haft en positiv prispåverkan, som kommer ha en negativ prispåverka vartefter som dessa släpps ut på marknaden

Eller jämför med alla Ethereum som är upplåsta i staking har haft en positiv påverkan på Ethereum priset och kan ha en negativ påverkan på priset den dagen dom släpps tillbaka i cirkulation.

Som sagt, enkel tillgång/efterfrågan dynamik.
2022-08-31, 09:28
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Att du skickar en Bitcoin till mig påverkar inte priset mer än om du skickar motsvarande LN transaktion till mig.

Det jag sade, ganska tydligt, är att Bitcoin som är låsta i Lightning är Bitcoins som aldrig kommer kunna säljas för dollar, och på så sätt påverka dollarpriset på Bitcoin.

Jämför med Bitcoin låsta i Mt Gox härvan har haft en positiv prispåverkan, som kommer ha en negativ prispåverka vartefter som dessa släpps ut på marknaden

Eller jämför med alla Ethereum som är upplåsta i staking har haft en positiv påverkan på Ethereum priset och kan ha en negativ påverkan på priset den dagen dom släpps tillbaka i cirkulation.

Varför skulle inte Bitcoin i Lightning kunna säljas för dollar? Jävlas inte med dig, utan undrar på riktigt. Tror att det i alla fall är teoretiskt möjligt, men att det kanske inte finns en börs (FTX/Coinbase/Crypto.com) som accepterar LN eftersom det är för riskabelt. Om det är så att inte en enda börs tar LN är det förödande, eftersom LN är tänkt att vara ett betalningsnätverk snarare än en högst oklar stakingtjänst, men jag är inte säker på det är så.

MtGox är annorlunda, eftersom ingen kunnat flytta de mynten och handla med dem. Mynt på LN borde ju kunna flyttas mellan olika LN-plånböcker i utbyte mot dollar.
2022-08-31, 09:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Att du skickar en Bitcoin till mig påverkar inte priset nämnvärt jämfört med om du skickar motsvarande LN transaktion till mig.

Vad sägs om att alla ägare av bitcoins kommer överens om att helt enkelt låsa sina bitcoins kollektivt? Då borde väl priset gå upp till oändligheten direkt.
2022-08-31, 09:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Varför skulle inte Bitcoin i Lightning kunna säljas för dollar? Jävlas inte med dig, utan undrar på riktigt.
Klart man skulle kunna sälja LN Bitcoins för dollar, teoretiskt. Men nu görs inte det idag, och är därför inte en parameter i diskussionen.
Men kan du lägga fram rimliga argument för att det skulle öppnas en marknad för detta, så fine. Men då måste du börja övertyga med dessa argument.

Citat:
Tror att det i alla fall är teoretiskt möjligt, men att det kanske inte finns en börs (FTX/Coinbase/Crypto.com) som accepterar LN eftersom det är för riskabelt.
Det finns ett par stora börser (bla Binance tror jag) som accepterar insättningar av Bitcoin via LN. Detta är dock inte samma sak som att dom erbjuder en köp och sälj marknad för LN Bitcoins, utan du får onchain Bitcoins på ditt trading konto, snabbt och smidigt. En bra service helt enkelt, som förhoppningvis växer allt mer.

Citat:
MtGox är annorlunda, eftersom ingen kunnat flytta de mynten och handla med dem. Mynt på LN borde ju kunna flyttas mellan olika LN-plånböcker i utbyte mot dollar.
Som sagt, i teorin ja. I praktiken finns ingen sådan marknad idag. Jag kan inte heller hitta på ett troligt scenario varför denna marknad skulle uppstå i någon större utsträckning.
Därför är det inte en invändning till mitt påstående att "ju fler Bitcoin låsta i LN, desto färre av dess Bitcoin i på säljsidan av orderböckerna, ergo påverkas priset positivt enligt enkel tillgång/efterfrågan dynamik".
2022-08-31, 09:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad sägs om att alla ägare av bitcoins kommer överens om att helt enkelt låsa sina bitcoins kollektivt? Då borde väl priset gå upp till oändligheten direkt.
Wow...
No further questions, your honor.
2022-08-31, 09:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Wow...
No further questions, your honor.

Jag bara fortsätter på dina resonemang

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera