Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Varför skulle inte Bitcoin i Lightning kunna säljas för dollar? Jävlas inte med dig, utan undrar på riktigt.
Klart man skulle kunna sälja LN Bitcoins för dollar, teoretiskt. Men nu görs inte det idag, och är därför inte en parameter i diskussionen.
Men kan du lägga fram rimliga argument för att det skulle öppnas en marknad för detta, så fine. Men då måste du börja övertyga med dessa argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Tror att det i alla fall är teoretiskt möjligt, men att det kanske inte finns en börs (FTX/Coinbase/Crypto.com) som accepterar LN eftersom det är för riskabelt.
Det finns ett par stora börser (bla Binance tror jag) som accepterar insättningar av Bitcoin via LN. Detta är dock inte samma sak som att dom erbjuder en köp och sälj marknad för LN Bitcoins, utan du får onchain Bitcoins på ditt trading konto, snabbt och smidigt. En bra service helt enkelt, som förhoppningvis växer allt mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
MtGox är annorlunda, eftersom ingen kunnat flytta de mynten och handla med dem. Mynt på LN borde ju kunna flyttas mellan olika LN-plånböcker i utbyte mot dollar.
Som sagt, i teorin ja. I praktiken finns ingen sådan marknad idag. Jag kan inte heller hitta på ett troligt scenario varför denna marknad skulle uppstå i någon större utsträckning.
Därför är det inte en invändning till mitt påstående att "ju fler Bitcoin låsta i LN, desto färre av dess Bitcoin i på säljsidan av orderböckerna, ergo påverkas priset positivt enligt enkel tillgång/efterfrågan dynamik".