2022-08-30, 18:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Då så, ännu mindre anledning att bry sig då. Den viktiga delen är därmed i princip samma inom ditt kollektiv. (Andra Svenskar i detta teoretiska fall, om något mer avlägset smygit sig in så ser man det, och kan begära test)

Men hur tänker du nu? Vi svenskar är verkligen inte kloner av varandra, allihopa! Det finns hur mycket genetisk variation som helst!

Dessutom måste du fatta, att du inte kan kämpa emot sådant som byggts in i vår hjärna under hela evolutionen. Även djuren slåss ju mot sina artfränder, för att få föra just sina egna gener vidare, och mammorna riskerar sina egna liv för att skydda sina ungar. Lejonhanar m.fl. biter till och med ihjäl ungar, som han misstänker inte är hans egna (om lejoninnan blev del i hans flock för sent för det), och parar sig genast med mamman efteråt. I mer avancerade djursamhällen, kan även ungarnas mormödrar och mostrar hjälpa till att sköta ungarna, för någonstans vet de att deras egna gener också finns där.
Citera
2022-08-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hur tänker du nu? Vi svenskar är verkligen inte kloner av varandra, allihopa! Det finns hur mycket genetisk variation som helst!

Nej men vi är en kollektiv levande organism, och dina gener kommer att blandas med andras snabbt.
Spelar exakt noll roll, om det är dina gener, eller Olle Svenssons några hus längre ner på gatan, som förs vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessutom måste du fatta, att du inte kan kämpa emot sådant som byggts in i vår hjärna under hela evolutionen. Även djuren slåss ju mot sina artfränder, för att få föra just sina egna gener vidare, och mammorna riskerar sina egna liv för att skydda sina ungar. Lejonhanar m.fl. biter till och med ihjäl ungar, som han misstänker inte är hans egna (om lejoninnan blev del i hans flock för sent för det), och parar sig genast med mamman efteråt. I mer avancerade djursamhällen, kan även ungarnas mormödrar och mostrar hjälpa till att sköta ungarna, för någonstans vet de att deras egna gener också finns där.

Visst, det finns sådana aspekter. Men det är inte så kraftfullt som du tänker dig inom alla sammanhang.
Ta tex. driften att föröka sig, mekanismen naturen har använt för fortplantning, har vi nu slagits till 90% ur spel.
Genom p-piller och kondomer mm. Så till den grad att västvärlden kan liknas vid att den i princip gått in i självinducerad apoptos.

Citat:
Apoptos eller programmerad celldöd är ett sätt för celler i organismer att på ett kontrollerat sätt begå självmord utan att skada sin omgivning,
Citera
2022-08-30, 19:12
Medlem
Jag som pappa har precis lila mycket rätt att veta att barnet är mitt, tjejerna får det serverat på ett silverfat och ska inte ha åsikter om en man vill testa.

Nu kom min son ut som en kopia av mig så sparade in den slanten på testet.
Nu väntar nästa och kommer det inte ur en kopia vill jag ha det på papper, kvinnan har inget att säga om det.
Citera
2022-08-30, 19:12
Medlem
Mitt förslag är att ta det ett steg längre och samköra hela PKU-registret retroaktivt och lägga ut offentligt, så slipper allt sådant här göras på individnivå. Många underhållsbidrag som skulle behövas betalas tillbaka och andra betalas ut retroaktivt.
Citera
2022-08-30, 19:27
Bannlyst
Vänd på frågan. Kille, skulle du acceptera att tjejen krävde test? 🧐
Senast redigerad av Jeff567 2022-08-30 kl. 19:41.
Citera
2022-08-30, 19:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det kallas betingad respektive obetingad sannolikhet.
Har man redan fått krona 3ggr är det självklart 50% att få en krona en gång till.

Nej. Det är betydligt större chans att det blir klave fjärde försöket om du fått krona tre gånger. Det är ett klassiskt problem inom spelteori. Du har tre dörrar, du får en chans att välja en dörr, de visar att en av de andra är tom och du får chansen att byta. Du ökar dina chanser att få rätt om du byter.
Citera
2022-08-30, 19:37
Medlem
vore väl nästan värre om kvinnan begär att mannen ska göra faderskapstest trots at man tar på sig ungen
Citera
2022-08-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Det är betydligt större chans att det blir klave fjärde försöket om du fått krona tre gånger. Det är ett klassiskt problem inom spelteori. Du har tre dörrar, du får en chans att välja en dörr, de visar att en av de andra är tom och du får chansen att byta. Du ökar dina chanser att få rätt om du byter.

Du kan nog länka det beviset. Inte dörrarna, myntet.
Om du har en påse med 5 svarta och 5 vita kulor och du läger tillbaka kulan varje gång så är det fortsatt 50% varje gång.

Sorry, eftersom det är fb så är det även 50% att jag pratar med en komplett idiot så pallar inte riktigt
Citera
2022-08-30, 20:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du kan nog länka det beviset. Inte dörrarna, myntet.
Om du har en påse med 5 svarta och 5 vita kulor och du läger tillbaka kulan varje gång så är det fortsatt 50% varje gång.

Sorry, eftersom det är fb så är det även 50% att jag pratar med en komplett idiot så pallar inte riktigt

Du kan googla istället.

Här har du en kalkylator: https://www.calculator.net/probability-calculator.html
Citera
2022-08-30, 20:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det är ju en helt annan sak, du har bara 5 svarta och 5 vita kulor men du har givetvis fel där också eftersom när du tagit ut alla av ena färgen är det 100% sannolikhet att det är den andra färgen. Sluta göra narr av andras intelligens när du inte ens förstår dina egna problemformuleringar.
Citera
2022-08-30, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag fattar att om man är orolig för att det är någon annans barn så kan man begära test.
Fattar inte du hur fel det är att tvinga människor till tester för att några är fega och inte vågar be om en?

Detta är moderna tider, barnets rätt att veta går före att nån vuxen inte vill. Spelar ingen roll om man är orolig eller inte. Verkar ju som många män inte misstänker något, alternativt kör kvinnan med "liiitar du inte på mig är det slut" vilket både lögnhalsar och ärliga kan köra med. De flesta skulle nog ge sig i det läget, man tror väl oftast det bästa om sin partner.

Antar att du tycker att man inte ska faderskapstesta i de fall fadern nekar faderskap också då? Så kallad rättsgenetisk undersökning eftersom det är så fel att tvinga folk.
Citera
2022-08-30, 20:34
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.
1 till 2 procent? Nu var du jävligt rolig... Det är MINST 15% Du har noll aning om vad tjejer är kapabla till innan ägglossning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in