2022-08-30, 17:33
Medlem
Jag hade nog blivit lite tjejsur av att se ett brev/test i brevlådan. Över det faktum att min respektive inte hade sagt det innan.

Om min man hade krävt faderskapstest hade jag inte brytt mig om. Jag har rent mjöl i påsen och behöver således inte bli upprörd.

Tror nog att det kanske hade varit positivt. Mannen är säker. Kvinnan visar att hon är en bra kvinna.
Citera
2022-08-30, 17:37
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
tjejer: ni har fått barn ihop, allt går bra. sen säger killen en dag att han vill göra ett faderskapstest, för han vill ha det svart på vitt.

eller ännu värre: ni hittar ett brev i lådan som ni inte vet vad det är, och det visar sig vara ett pappatest han beställt.

hur reagerar ni? gör ni slut på en gång? eller är ni ok med att han kollar?

killar: skulle ni kunna tänka er att beställa ett test? har ni gjort det, med eller utan tjejens vetskap, för att sova gott om natten?

jag läste en nyhet om barn och pappor som gått hela livet utan att veta att de inte är släkt och har inte riktigt kunnat släppa det. tänk att leva ett helt liv i en lögn. jag är så säker man kan vara på att barnen är mina, men att få se papper på det och bli 100%, det hade känts lika skönt som att ha bundet elpris från förra sommaren. då behöver man aldrig någonsin fundera.

kvinnor vet med 100% säkerhet. barnet har legat i deras mage. killar däremot, vi vet inte. tycker det borde vara obligatoriskt, en rutinkoll som görs vid födseln.

Skulle vara okej för mig som kvinna om han ville göra ett test. Självklart skulle det väckas lite tankar om han inte litar på mig? Men jag gillar själv att ha koll på saker så det skulle nog inte vara en stor grej för mig om han ville ha ett test.
Citera
2022-08-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det finns ju fäder som inte vill vara fäder också, ska de tvingas till ansvar då i och med testet? Det tycker jag hade varit en god idé.
Jo, det är ju tyvärr så. Att ska man hänga in den så måste man veta följderna. Eller så får man bli duktig på finska rycket.
Citera
2022-08-30, 17:43
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, det skulle vara OK - eller ha varit, nu kan jag inte få barn längre. Jag tycker att vi kvinnor måste erkänna den fördel vi har när det gäller detta - att vi alltid kan veta att vi är modern, medan fadern egentligen inte kan veta om han är fadern. (Såvida inte konceptionen ägt rum på en öde ö, där vi var de enda invånarna mellan två veckor före och två veckor efter beräknat konceptionsdatum).

...fast om pappan är lite smart, så topsar han ungen i gommen när mamman inte ser, sedan sig själv, och tar eventuellt någon hårsäck från mammans hårborste (fast det sista är inte strikt nödvändigt), och sedan skickar han in detta till ett privat labb i USA. Med jobbadressen - eller jobb-emailadressen eller en emailadress som barnets mor inte vet existerar - så går svaret dit. ÄR han då fadern, så behöver mamman aldrig ens få veta att testet gjorts. Är han inte det, så kan han utan dåligt samvete nämna sina misstankar, och begära att officiellt test hos Rättsmedicinalverket (genom Familjerätten).

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha nej absolut inte. Vi är ju gifta och jag skulle aldrig vara otrogen. Litar han inte på sin fru så skulle jag bli sjukt besviken, ja faktiskt äcklad. Att han skulle antyda att jag särat på benen för en annan man?! Nu har vi fem barn och han har aldrig tvekat på att han är pappan tack och lov. Dessutom så är bebisar alltid lika sin pappa när de är små så det finns ju ingen tveksamhet.

Det där stämmer naturligtvis inte. Det är en gammal skröna! Hur skulle det kunna bli så, menar du? Det genetiska lotteriet är ju slumpmässigt. Det kan t.ex. slumpa sig så, rent teoretiskt, att alla de utseendegener som barnet får från pappan (d.v.s. 50 procent) är gener som han själv inte har manifest. D.v.s. barnet ärver mammas näsa, farfars mun (medan fadern har sin mors mun, eller mormors), mammas haka, farmors form på ögonen (medan fadern har sin fars form på ögonen, eller farfars), o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2022-08-30 kl. 18:35.
Citera
2022-08-30, 17:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är ju det jag säger. Du anser att alla män ska vara stöpta i samma form och de som inte är det kan skylla sig själva.

Förlora på vad? Att veta att den som är deras far verkligen är deras far? Nu börjar du bli virrig, Micro.
Då får dessa få undantag lösas på annat vis. Det är en helt annan pilsner som inte resten av samhället ska behöva lida för.

Hur är det en förlust? Hur fan klarar du att deklarera på heder och samvete? Eller anmäla VAB? Du vill hålla dörren öppen för att det ska gå att lura på män felaktiga faderskap. Det är hela saken. Får ni inte det så är det kränkning. Ta mig fan hur dumt som helst.

Då kanske det är bättre att inte ha en stat som tar hand om de svaga? Total anarki, med andra ord.
Förklara istället varför det skall angå mig och min man att du är för feg för att väcka frågan med mamman till ditt eventuella barn.

Och ja - är du för feg så får du faktiskt skylla dig själv. Dra inte in andra i det som skyddskappor för din feghet.
Citera
2022-08-30, 17:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men sluta för fan, jag har pluggat biologi och du har inte det. Du vet inte mer än mig om det här, sluta läxa upp mig. Vissa saker kan påverka på olika sätt. Ex. kan rökning och alkohol påverka fostrets utveckling men det är bara mannens alkohol och rökning som kan påverka fostrets arvsanlag. Kvinnans rökning och alkoholvanor kan påverka fostrets utveckling på annat sätt.

Jag vet inte vad det är du försöker komma till.
Du ger ett mycket okunnigt intryck när det gäller biologi - så jag håller med, släpp ämnet.

Citat:
Ett tips. Håll dig borta från spel och dobbel för sannolikhetslära verkar inte vara din grej.
Förklara istället - varför sannolikheten för en hand minska i en ny giv ... brukar du gömma kort?
Citera
2022-08-30, 17:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det skulle vara OK - eller ha varit, nu kan jag inte få barn längre. Jag tycker att vi kvinnor måste erkänna den fördel vi har när det gäller detta - att vi alltid kan veta att vi är modern, medan fadern egentligen inte kan veta det. (Såvida inte konceptionen ägt rum på en öde ö, där vi var de enda invånarna mellan två veckor före och två veckor efter beräknat konceptionsdatum).

...fast om pappan är lite smart, så topsar han ungen i gommen när mamman inte ser, sedan sig själv, och tar eventuellt någon hårsäck från mammans hårborste (fast det sista är inte strikt nödvändigt), och sedan skickar han in detta till ett privat labb i USA. Med jobbadressen - eller jobb-emailadressen eller en emailadress som barnets mor inte vet existerar - så går svaret dit. ÄR han då fadern, så behöver mamman aldrig ens få veta att testet gjorts. Är han inte det, så kan han utan dåligt samvete nämna sina misstankar, och begära att officiellt test hos Rättsmedicinalverket (genom Familjerätten).
Eller så agerar han som en vuxen och tar upp frågan - helst redan under graviditeten - och sen tar de prov. För det kan göras oavsett vad mamman vill i frågan.

Citat:
Det där stämmer naturligtvis inte. Det är en gammal skröna! Hur skulle det kunna bli så, menar du? Det genetiska lotteriet är ju slumpmässigt. Det kan t.ex. slumpa sig så, rent teoretiskt, att alla de utseendegener som barnet får från pappan (d.v.s. 50 procent) är gener som han själv inte har manifest. D.v.s. barnet ärver mammas näsa, farfars mun (medan fadern har sin mors mun, eller mormors), mammas haka, farmors form på ögonen (medan fadern har sin fars form på ögonen, eller farfars), o.s.v..
Jag tror Hamster enbart pratar om sina barn.
Citera
2022-08-30, 18:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Förklara istället - varför sannolikheten för en hand minska i en ny giv ... brukar du gömma kort?

Jag tror inte jag kan förklara på annat sätt än det jag gjort. Om du kör krona klave har du 50-50 att få krona på första omgången. Du har 50-50 att få krona på andra omgången också och tredje och fjärde. Men du har inte 50-50 att få krona på alla fyra. Om du tror det så föreslår jag att du testar några gånger och omvärderar din verklighetsuppfattning innan du öppnar ett spelkonto.
Citera
2022-08-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Förklara istället varför det skall angå mig och min man att du är för feg för att väcka frågan med mamman till ditt eventuella barn.

Och ja - är du för feg så får du faktiskt skylla dig själv. Dra inte in andra i det som skyddskappor för din feghet.
Det ska angå dig och din man såtillvida att vi lever i en (nåja) demokrati och om folket bestämmer sig för någonting så är det det som gäller. Du får köpa de lagar som finns eller leva utanför lagen eller flytta.

Jag personligen vill inte ha sådana som dig som bara säger sköt dig själv, skit i andra och skyll dig själv för att du saknar förmåga i mitt samhälle. Men nu är det som det är och jag får också köpa läget. Om ts inte vågar testa sig eller berätta det så ska han inte lämnas åt sig själv med det beslutet. Det ska redan vara fattat av samhället. Självklart. Att det inte är det i dag är en stor jävla skam.

Jag tror att jag har de flesta på min sida. Åtminstone mer än nittio procent av männen och garanterat mer än tjugo procent av kvinnorna. Sedan får framtiden utvisa hur det blir. Bara för just din skull hoppas jag att det blir retroaktivt, så de kommer hem till dig med en bunt topsar.
Citera
2022-08-30, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte jag kan förklara på annat sätt än det jag gjort. Om du kör krona klave har du 50-50 att få krona på första omgången. Du har 50-50 att få krona på andra omgången också och tredje och fjärde. Men du har inte 50-50 att få krona på alla fyra. Om du tror det så föreslår jag att du testar några gånger och omvärderar din verklighetsuppfattning innan du öppnar ett spelkonto.
Nej, förklara du.
Vad händer med myntet den fjärde omgången?
Vad skulle förändras?
Vilka fler möjliga utfall uppstår och hur?
Citera
2022-08-30, 18:09
Medlem
Det kallas betingad respektive obetingad sannolikhet.
Har man redan fått krona 3ggr är det självklart 50% att få en krona en gång till.
Citera
2022-08-30, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det ska angå dig och din man såtillvida att vi lever i en (nåja) demokrati och om folket bestämmer sig för någonting så är det det som gäller. Du får köpa de lagar som finns eller leva utanför lagen eller flytta.
Fast det där gäller ju i så fall dig - inte mig.
Lagen säger att man väljer själv och att mannen kan begära test om han vill.
Det är inget tvång -- så det är alltså du som får flytta om du vill ha tvång.

Citat:
Jag personligen vill inte ha sådana som dig som bara säger sköt dig själv, skit i andra och skyll dig själv för att du saknar förmåga i mitt samhälle. Men nu är det som det är och jag får också köpa läget. Om ts inte vågar testa sig eller berätta det så ska han inte lämnas åt sig själv med det beslutet. Det ska redan vara fattat av samhället. Självklart. Att det inte är det i dag är en stor jävla skam.
Exakt du får köpa att jag inte är intresserad av om du vågar be din kvinna om test eller inte.
Det där får du sköta själv utan att dra in andra.

Och just -- det är ju det lagen säger också, så passar det inte får du flytta.

Citat:
Jag tror att jag har de flesta på min sida. Åtminstone mer än nittio procent av männen och garanterat mer än tjugo procent av kvinnorna. Sedan får framtiden utvisa hur det blir. Bara för just din skull hoppas jag att det blir retroaktivt, så de kommer hem till dig med en bunt topsar.
Nej, du har inte de flesta med dig - hade du det så hade förslaget gått igenom.

Jag tror dessutom de flesta känner att de vill och kan klara av de där frågorna själv -- samt att väldigt många är negativa till att hamna i DNA register överhuvudtaget.

Nåja, lagen är ju som den är ... så du får flytta helt enkelt (det var väl så du sa att man får göra om man är missnöjd )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in