2022-08-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är absolut en felaktig modell. Men med Jorden som en sfär så fungerar det utmärkt.

Det är den enda plattjordsmodellen som finns. Säger mycket om plattjorden är rimlig.

Man får inga svar, bara bevis på hur omöjlig den platta Jorden är.

Yes, om jorden är platt så är det uppenbart en felaktig modell.

Den enda plattjordsmodellen som finns är en då jorden är en bordsskiva och solen är en glödlampa?

Om du tror att den teoretiskt platta jorden är en bordsskiva och solen är en glödlampa, så håller jag med om att modellen ger dig bevis på hur omöjlig den platta jorden är. Nu tror ju inte jag det, således ger den mig inga sådana bevis.
Citera
2022-08-30, 18:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Den enda plattjordsmodellen som finns är en då jorden är en bordsskiva och solen är en glödlampa?

Om du tror att den teoretiskt platta jorden är en bordsskiva och solen är en glödlampa, så håller jag med om att modellen ger dig bevis på hur omöjlig den platta jorden är. Nu tror ju inte jag det, således ger den mig inga sådana bevis.

Vad tror du då?
Citera
2022-08-30, 18:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Därför är jordens yta ett plan i en krökt rumtid.
Som jag sa.
Nej så kraftig gravitation att man skulle kunna förklara jordens form med bara krökt rumtid är det knappast.
Citera
2022-08-30, 19:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej så kraftig gravitation att man skulle kunna förklara jordens form med bara krökt rumtid är det knappast.

Vad menar du med "kraftig"?
Även vattendroppar blir sfäriska när de befinner sig i jämvikt, dvs när de är i fritt fall. Och då beror de bara på den lilla ytspänningen.

Tror du att det krävs någon extra förklaring utöver gravitationen för att förklara varför himlakroppar tenderar att fördela sin materia i det naturliga jämviktläget som är en sfär?
Citera
2022-08-30, 19:34
Medlem
Citat:

Om du tror att den teoretiskt platta jorden är en bordsskiva och solen är en glödlampa, så håller jag med om att modellen ger dig bevis på hur omöjlig den platta jorden är.

Du förkastar en modell som ingen kan hitta några fel på för att i stället tro på något du inte ens kan förklara eller beskriva.

Citat:
... Nu tror ju inte jag det, således ger den mig inga sådana bevis.

Så vad tror du då på? Vad är solen om inte en ljuskälla (lampa)? Vad är jorden om inte en platt skiva (bordsskiva)?

Inte för att jag tror du kommer svara, du är väl medveten om att i samma sekund du är konkret så är det mycket enkelt att falsifiera din tro.
Citera
2022-08-30, 19:41
Medlem
Citat:
Därför är jordens yta ett plan i en krökt rumtid.
Som jag sa.

Rumtiden är plan vid frånvaro av gravitation. Gravitation och därmed massa kröker rumtiden och bildar således inget plan. Så det kan definitivt inte stämma att Jorden skulle kunna sägas vara platt enligt allmänna relativitetsteorin.
Citera
2022-08-30, 19:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Rumtiden är plan vid frånvaro av gravitation. Gravitation och därmed massa kröker rumtiden och bildar således inget plan. Så det kan definitivt inte stämma att Jorden skulle kunna sägas vara platt enligt allmänna relativitetsteorin.

Ett plan kan vara krökt. Det behöver inte vara ett plant plan.
Planetbanor följer en rät linje enligt samma princip. Vad som är pant eller rät är ju relativt.
Citera
2022-08-30, 20:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad menar du med "kraftig"?
Även vattendroppar blir sfäriska när de befinner sig i jämvikt, dvs när de är i fritt fall. Och då beror de bara på den lilla ytspänningen.

Tror du att det krävs någon extra förklaring utöver gravitationen för att förklara varför himlakroppar tenderar att fördela sin materia i det naturliga jämviktläget som är en sfär?
Att vattendroppar blir sfäriska beror på ytspänning snarare än på gravitation.
Självklart har gravitationen dragit ihop planeterna men att säga att dom är plana i krökt rumtid blir ändå fel. Planeterna är inte alls plana.
Citera
2022-08-30, 20:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att vattendroppar blir sfäriska beror på ytspänning snarare än på gravitation.
Jag skrev ju det! Läser du inte inläggen innan du svarar?

Citat:
Självklart har gravitationen dragit ihop planeterna men att säga att dom är plana i krökt rumtid blir ändå fel. Planeterna är inte alls plana.
Definitionsfråga.
Du sa något om "kraftig" tidigare, men verkar ha bytt spår.
Så till definitionsfrågan då; månen rör sig i en rät linje genom krökt rumtid. Om du köper det så kan du köpa att en planets yta är ett plan i krökt rumtid.
Citera
2022-08-30, 20:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag skrev ju det! Läser du inte inläggen innan du svarar?

Definitionsfråga.
Du sa något om "kraftig" tidigare, men verkar ha bytt spår.
Så till definitionsfrågan då; månen rör sig i en rät linje genom krökt rumtid. Om du köper det så kan du köpa att en planets yta är ett plan i krökt rumtid.
Nej en planets ytan kan knappast anses vara en plan yta i krökt rumtid. Oavsett hur du definierar det så är ytan inte platt.
Citera
2022-08-30, 22:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej en planets ytan kan knappast anses vara en plan yta i krökt rumtid. Oavsett hur du definierar det så är ytan inte platt.

Jo, eftersom allt är relativt. (Utom ljushastigheten)
Havsytan är platt relativt rumtiden. Plattare än så kan det ju inte bli. Vad skulle "platt" annars betyda i relation till den gravitationella krökningen menar du?
Det är därför man säger att en planetbana (eller vilken projektilbana som helst, t ex en boll som du kastar) färdas i en rät linje i krökt rumtid.
Motsätter du dig det?
Citera
2022-08-30, 22:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jo, eftersom allt är relativt. (Utom ljushastigheten)
Havsytan är platt relativt rumtiden. Plattare än så kan det ju inte bli. Vad skulle "platt" annars betyda i relation till den gravitationella krökningen menar du?
Det är därför man säger att en planetbana (eller vilken projektilbana som helst, t ex en boll som du kastar) färdas i en rät linje i krökt rumtid.
Motsätter du dig det?
Jordens yta är rund i vår värld oavsett hur du definierar den. Jorden blir inte platt oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in