2022-08-30, 10:21
Medlem
Några bostadsrättsföreningar (nybyggda) här i expansiva Örebro aviserar nu avgiftshöjningar på mellan 30-50%.

Många sitter med miljoner i lån och ökande räntekostnader.

Även vissa äldre föreningar aviserar betydande höjningar här i stan.

Intresset att köpa när någon försöker sälja är svalt. Priserna faller.

Energipriserna får alla priser och kostnader att rusa uppåt.

Det ser inte bra ut.
Citera
2022-08-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nyare bostadsrättsradhus kommer vara de som råkar mest illa ut när räntor och elpriser lyfter.
Får vi en kall vinter så kommer det bli tungt på sina håll i södra halvan av landet.
Folk verkar har problem att förstå centralbankernas hållning gällande inflation. Många trodde att räntorna först inte skulle höjas, sen skulle de höjas lite försiktigt upp till 1 %, nu pratas det om 2,25 % redan i början på nästa år, det finns inget som säger att det stoppar där och att inflationen magiskt faller mycket kraftigt. Tvärtom indikerar statistiken att inflationen kommer bli tvåsiffrig och riskerar att bita sig fast även på vårkanten.
Energikrisen kommer inte gå att lösa på ett enstaka år utan vi kommer att se fortsatt turbulens under flera år.
Samtidigt så kommer inflationsbekämpningen ge oss en lågkonjunktur med sjunkande efterfrågan och stigande arbetslöshet.
Men priserna skall givetvis inte påverkas för folk vill inte sälja för billigt? Vad tror du händer när folk inte vill köpa?

Jag säger ju det, när du tecknar in alla värsta-scenarier kan det säkert bli så. Men det finns ju 100 andra utfall innan det blir ett faktum.
Att räntan ska höjas under hösten har väl varit känt väldigt länge vid detta laget. 1% ? När pratades det om det??
Arbetslösheten är i dagsläget rekordlåg och det finns idag heller inget som talar för något annat framåt. Enligt alla de rapporter och prognoser som finns. Men visst, skiter vi i det och baserar allt, återigen, på ett värsta-scenario, blir säkert utfallet ett annat.
Jag säger inte att du har fel, men det är långt, extremt långt, till dess att folk börjar sälja sina bostäder med en 50% förlust.

När folk inte vill köpa uppstår ett vakuum. Någonstans möts man, och vill man inte sälja gör man helt enkelt inte det. Du såg väl vad jag skrev? I fall med sådana extremförluster säljer man endast om man är extremt jättetvungen. Att sätta sig själv i personlig konkurs med miljonlån utan tillgångar gör man helt enkelt inte om situationen inte kräver det och alla andra möjligheter till att bo kvar är utdömt.

Centralbankerna har sin hållning såklart, i nuläget, vore korkat med något annat, men situationen blir en annan ju mer man höjer räntorna. Det finns redan mängder med ”experter” både nationellt och internationellt som menar att det helt enkelt inte är möjligt att höja räntan hur mycket som helst pga att marknaden till slut raseras. Inte bara bomarknaden. Att centralbankerna skiter i det nu är såklart ett faktum och fullt naturligt. Nu ska man slå på stora trumman. Ju längre tiden går i takt med fler räntehöjningar blir såklart hållningen en annan. Var så säker. Riksbankerna är inte korkade.

Jag säger inte att du har fel.
Men i dagsläget finns det inte tillstymmelse till rimlighet i din värdering av ovanstående heller.
Senast redigerad av M.J.A 2022-08-30 kl. 10:52.
Citera
2022-08-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tittar just nu på villa själv. Finns ingen ekonomi i det även med rätt hyfsad lön. En villa i en lite mindre ort (men trevlig) på pendlingsavstånd som skulle passa vill de ha nästan 4 miljoner för med direktverkande el.

Elpriserna är ju inte tillfälliga. Särskilt inte om det blir en (MP) regering efter valet också. Då kommer vi att gräva ner oss ännu djupare i vindkraftsträsket. Industrin kommer att ta skada för flera decennier frammåt nu. Inget att vara bitter över kanske då det är demokrati men ekonomin kommer att drabbas rejält. Inflationen är nog här för att stanna också. Det enda lågkonjunkturen för med sig är uteblivna löneökningar för de flesta.

Tror att ett villa köp nu kan leda till flera förlorade årslöner i värdenedgång. Vad borde en villa i en lite mindre kommun kosta egentligen? Med Direktverkande el? Under miljonen tror jag om räntorna långsiktigt fastnar kring 4%.

Skulle man vara taktisk skulle man väl hyra ett radhus med presumtionshyra ett par år så att det gick att sälja nuvarande boende men det är ju svårt att vara så taktisk då man i första hand måste trivas med boendet.

Samma med mig, märker att det är mer eller mindre "stopp" på marknaden, det sker inga avslut, vissa hus sänker priserna men det får inga bud ändå. Förut var det ungefär samma utgångsbud men då gick nästan alla husen upp ca 1 miljon i budgivningen. Ytterst få har blivit sålda i det området jag tittar på sen i början på sommaren. Förr eller senare kommer köparna eller säljarna få ge med sig, jag tror det blir säljarna, de som verkligen vill sälja.
Citera
2022-08-30, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag säger ju det, när du tecknar in alla värsta-scenarier kan det säkert bli så. Men det finns ju 100 andra utfall innan det blir ett faktum.
Att räntan ska höjas under hösten har väl varit känt väldigt länge vid detta laget. 1% ? När pratades det om det??
Arbetslösheten är i dagsläget rekordlåg och det finns idag heller inget som talar för något annat framåt. Enligt alla de rapporter och prognoser som finns. Men visst, skiter vi i det och baserar allt, återigen, på ett värsta-scenario, blir säkert utfallet ett annat.
Jag säger inte att du har fel, men det är långt, extremt långt, till dess att folk börjar sälja sina bostäder med en 50% förlust.

När folk inte vill köpa uppstår ett vakuum. Någonstans möts man, och vill man inte sälja gör man helt enkelt inte det. Du såg väl vad jag skrev? I fall med sådana extremförluster säljer man endast om man är extremt jättetvungen. Att sätta sig själv i personlig konkurs med miljonlån utan tillgångar gör man helt enkelt inte om situationen inte kräver det och alla andra möjligheter till att bo kvar är utdömt.

Centralbankerna har sin hållning såklart, i nuläget, vore korkat med något annat, men situationen blir en annan ju mer man höjer räntorna. Det finns redan mängder med ”experter” både nationellt och internationellt som menar att det helt enkelt inte är möjligt att höja räntan hur mycket som helst pga att marknaden till slut raseras. Inte bara bomarknaden. Att centralbankerna skiter i det nu är såklart ett faktum och fullt naturligt. Nu ska man slå på stora trumman. Ju längre tiden går i takt med fler räntehöjningar blir såklart hållningen en annan. Var så säker. Riksbankerna är inte korkade.

Men i dagsläget finns det inte tillstymmelse till rimlighet i din värdering av ovanstående heller.

Bostadsmarknaden i Sverige är en marknad som generellt delar ett par röda trådar. I Sverige kontrollerar regeringen, tillsammans med en mängd bygg- och fastighetsföreningar, optiken på bostadsmarknaden. Sanningen är enligt deras och att sälja till oss är i allmänhet baserat på deras egenintressen. Att äga ditt hem har för- och nackdelar och är inte det bästa alternativet för alla.

Med stigande bolåneräntor verkar det som att vi ser ett avgörande ögonblick i bostadssektorn. "Jag borde ha köpt" ersätts med idén "jag är glad att jag inte köpte". Optiken om att vi har bostadsbrist börjar falla sönder, det är troligt att många köpare väntar och ser istället. Fantasiberättelsen om brist håller på att krackelera. De billiga pengarna som kommer från RB har slutat strömma in och har på vissa ställen börjat dra sig tillbaka.

Huruvida detta blir en kortsiktig dipp i priserna eller utvecklas till en situation som varar i åratal är svårt att förutse, men det finns ledtrådar. Bara några av de faktorer som påverkar framtida priser på bostäder inkluderar räntor, fastighetsskatter, försäkringskostnader, underhåll och inkomsterna för människor som bor i bostäderna. Inkomster och räntor är enorma faktorer när det kommer till att ha råd. Det är här det verkliga problemet ligger och bristen på en enkel lösning, som kan generera pengar till de big boys som driver ekonomin.

Det verkar som att vi har nått den höjdpunkten, men det finns billiga bostäder i överflöd, om folk bara är villiga att renovera, men det är dom inte då priserna på renoveringsmaterial går genom taket. Ofta innebär detta att sänka sina förväntningar på vad de anser sig förtjäna. Verkligheten är att alla inte har råd, eller bor inte i ett helt nytt hus.

Men det är en ny utveckling. Bara under de senaste decennierna har unga par och singlar trott att de behöver, eller borde bo i ett flera tusen kvadratmeter stort hus och tre eller fler badrum och sovrum, ett tillhörande garage med mera. Jaha, den genomsnittliga storleken på nya bostäder har växt, men storleken på familjer eller antalet boende i bostäderna har minskat. så utan att låta för bitter så är detta en direkt konsekvens av smörjan som allmänheten matas med nuförtiden. Logiken har valts bort i analyserna. Demografiändringar och hajpen i media har bidragit till den leriga bostadsbilden. Hushåll är avundsjuka på varandra, önskan att leva som "influencers", "Kim Kayyyyh", eller någon annan av dessa aldrig-någonsin-tidigare-skådats-pajasarna, infesterar Hushållen med bilder av "Kändisar", som lever mycket bättre än vad den genomsnittliga Svensken gör.

Oavsett om det är i en reklamfilm, film eller nyhetsblaskan, så får vi sällan se människorna som bor i ett skitigt utedass, som t.ex Upplands Väsby.

Faktumet att människor orsakar de flesta av sina egna problem. Om en person vill ha ett trevligare ställe att bo på finns det något som heter färg och en annan sak som kallas lövblås. Antalet tomma och underutnyttjade hus i äldre stadsdelar står som ett monument över vår regerings misslyckade bostadspolitik.

Efterfrågan och byggnadsaktivitet i olika områden i Sverige kommer att visa sig vara instabilt på priserna framöver. En av de största faktorerna är fortfarande faktum att hus iallafall kan visa sig vara säkrare än territära tillgångar som de flesta anser vara värdefulla. Och bostadsägande spelar direkt in i landets förmögenhetsoptik, värdet på bostäder påverkar hur människor känner allmänt om ekonomin och har ett enormt inflytande på utgifter.

Alla dessa faktorer ovan påverkar denna viktiga sektor av vår ekonomi och skapar en dyster bild om framtiden för bostäder. i Sverige har vi ett stort antal stora hus och konsolideringen av antalet hushåll kan snabbt minska efterfrågan när människor flyttar ihop.

En sak är väldigt tydlig: Folk borde tänka sig riktigt noga för innan de gör det största köpet i deras liv.
Citera
2022-08-30, 11:42
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2022-08-30/amorteringskravet-ska-ses-over

Några vill undvika krasch 😅
Citera
2022-08-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tittar just nu på villa själv. Finns ingen ekonomi i det även med rätt hyfsad lön. En villa i en lite mindre ort (men trevlig) på pendlingsavstånd som skulle passa vill de ha nästan 4 miljoner för med direktverkande el.

Elpriserna är ju inte tillfälliga. Särskilt inte om det blir en (MP) regering efter valet också. Då kommer vi att gräva ner oss ännu djupare i vindkraftsträsket. Industrin kommer att ta skada för flera decennier frammåt nu. Inget att vara bitter över kanske då det är demokrati men ekonomin kommer att drabbas rejält. Inflationen är nog här för att stanna också. Det enda lågkonjunkturen för med sig är uteblivna löneökningar för de flesta.

Tror att ett villa köp nu kan leda till flera förlorade årslöner i värdenedgång. Vad borde en villa i en lite mindre kommun kosta egentligen? Med Direktverkande el? Under miljonen tror jag om räntorna långsiktigt fastnar kring 4%.

Skulle man vara taktisk skulle man väl hyra ett radhus med presumtionshyra ett par år så att det gick att sälja nuvarande boende men det är ju svårt att vara så taktisk då man i första hand måste trivas med boendet.

Tror inte vi kommer se så stora fall på villor..speciellt inte i Sthlm. Det man slås av när man väl letar är hur otroligt få villor det faktiskt i slutändan finns.

Vill du ha upp mot 200kvm, minst 1000 kvm tomt, bra läge utan insyn och i ett av de bättre områdena inte allt för långt från stan (Täby, Danderyd, Bromma, Lidingö, Enskede) så är utbudet nästan obefintligt även nu. Det lilla som finns går till några procent lägre priser än toppen i vintras.

BRF-radhus byggda med snikmaterial i typ Åkersberga däremot finns det däremot gott om. Liksom hemska 70/80tals radhus
Citera
2022-08-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Hahaha och trådens puckon som skrikit som galningar om att Politiker inte på något sätt kan påverka FI :-D

Precis detta jag sagt hela tiden och jag kommer få rätt återigen.
Citera
2022-08-30, 11:55
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hahaha och trådens puckon som skrikit som galningar om att Politiker inte på något sätt kan påverka FI :-D

Precis detta jag sagt hela tiden och jag kommer få rätt återigen.

”Vi har varit naiva” (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citera
2022-08-30, 12:01
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten

Det vi har skrivit sedan maj. Inget nytt förutom att S är för sent på bollen som vanligt. Sedan FI lyder S är extra kul med
Citera
2022-08-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
”Vi har varit naiva” (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Var givet från dag 1
Citera
2022-08-30, 12:03
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hahaha och trådens puckon som skrikit som galningar om att Politiker inte på något sätt kan påverka FI :-D.

Inväntar kommentar från Domedagsprofeterna..
Citera
2022-08-30, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A

Absoluta merparten av de som behöver eller vill sälja sitt boende åker inte på några rekordförluster, de kommer inte ens förlora pengar. Däremot blir deras vinst lägre än beräknat jmf mars 2022. Jag är rätt säker att vi får en situation lite längre fram där folk säljer för att slippa tappa mer i värde och istället hämta hem vinsten.
Dvs det motsatta som alla kreditkramare och snart vänder upp profeter torgför.

Arbetslösheten kan väldigt snabbt börja att stiga om efterfrågan går ned. Lyckas sossarna och Mp köra industrin i botten så kommer tusentals jobb ryka redan under vintern, sedan tiotusentals jobb bland underleverantör.
Det räcker med att företagen börjar bromsa sina nyanställningar och senarelägger investeringar så slår det mot sysselsättningen.

Macron talade om att överflödets tid är förbi och att det tar 10 år att ordna upp energikrisen.
Frågan är vad som händer om elpriserna biter sig fast under 3-4 år framöver, samtidigt går vi in i en lågkonjunktur?
Vad skall driva priserna uppåt? Fler asylturister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in