2022-08-29, 22:40
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så du menar då att vi har en bubbla i Sverige? Eller menar du att det är naturligt att priser kan gå ned när fundamenta ändras? Känns som två olika frågor.

Vad det gäller ditt utlägg om demografi så kan det ju vara aktuellt att faktiskt kolla hur den ser ut. Såvitt jag vet så har vi inte minskat i köpbar befolkning (in before ”men alla är invandrare). Varför måste det alltid vara fler som måste sälja? Du tror inte de som sysslar med nyprodd har tagit det i beaktande?

Det lät på dig som att priserna skulle kunna hållas uppe av att säljare väljer att inte sälja om de inte tycker att priset är rätt. Det kan naturligtvis en del, kanske många rent av. Men i en fallande marknad när både säljare och köpare vill vänta så vinner köpare. Av den enkla anledningen att det alltid finns fler som måste sälja än som måste köpa. Av de skäl som jag angav. Om potentiella säljare bara kunde vänta ut marknaden skulle ju inte bostadspriser kunna hamna i kraftiga korrigeringar eller krascher, vilket ju inträffar med jämna mellanrum.
Citera
2022-08-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jag kollar på fritidshus i prisläget omkring 0,5-1,5 miljoner i Bergslagen typ. Har sett några få objekt utan bud eller "skambud". Men de flesta går för utgångspris, strax under eller över. Visst några som köpt under corona verkar göra en mindre förlust har jag sett. Men sett till det ekonomiska läget känns det relativt starkt ännu och verkligen inget fyndläge.

Jag har påtalat det tidigare. Priserna är något lägre än 2020. Men det är nog rekordutbud där också så det kommer nog ett kraftigt fall nu till hösten. Marknaden är väldigt avvaktande och över 20 % har sänkt sitt utgångspris. Trots det så säljs det mindre.
Citera
2022-08-30, 03:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Går och går.
När du tecknat in alla dina extrema värsta-scenarier kan det säkert hypotetiskt lägga sig på en sådan nivå.
Bygger ju dock på, förutom att värsta-scenarierna faller in, att någon också säljer för det. Vilket såklart faller på sin egen orimlighet om man absolut inte är direkt extrem-tvungen till det.
Någon som fått lämna sitt jobb och sålt av precis allt man äger och har kanske säljer som sista utväg med en värdeminskning på ca 50%. Resten gör det ej.
Nyare bostadsrättsradhus kommer vara de som råkar mest illa ut när räntor och elpriser lyfter.
Får vi en kall vinter så kommer det bli tungt på sina håll i södra halvan av landet.
Folk verkar har problem att förstå centralbankernas hållning gällande inflation. Många trodde att räntorna först inte skulle höjas, sen skulle de höjas lite försiktigt upp till 1 %, nu pratas det om 2,25 % redan i början på nästa år, det finns inget som säger att det stoppar där och att inflationen magiskt faller mycket kraftigt. Tvärtom indikerar statistiken att inflationen kommer bli tvåsiffrig och riskerar att bita sig fast även på vårkanten.
Energikrisen kommer inte gå att lösa på ett enstaka år utan vi kommer att se fortsatt turbulens under flera år.
Samtidigt så kommer inflationsbekämpningen ge oss en lågkonjunktur med sjunkande efterfrågan och stigande arbetslöshet.
Men priserna skall givetvis inte påverkas för folk vill inte sälja för billigt? Vad tror du händer när folk inte vill köpa?
Citera
2022-08-30, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nyare bostadsrättsradhus kommer vara de som råkar mest illa ut när räntor och elpriser lyfter.
Får vi en kall vinter så kommer det bli tungt på sina håll i södra halvan av landet.
Folk verkar har problem att förstå centralbankernas hållning gällande inflation. Många trodde att räntorna först inte skulle höjas, sen skulle de höjas lite försiktigt upp till 1 %, nu pratas det om 2,25 % redan i början på nästa år, det finns inget som säger att det stoppar där och att inflationen magiskt faller mycket kraftigt. Tvärtom indikerar statistiken att inflationen kommer bli tvåsiffrig och riskerar att bita sig fast även på vårkanten.
Energikrisen kommer inte gå att lösa på ett enstaka år utan vi kommer att se fortsatt turbulens under flera år.
Samtidigt så kommer inflationsbekämpningen ge oss en lågkonjunktur med sjunkande efterfrågan och stigande arbetslöshet.
Men priserna skall givetvis inte påverkas för folk vill inte sälja för billigt? Vad tror du händer när folk inte vill köpa?

4% bör vi absolut räkna med inom ett år. Det är ingen tvekan om det efter Jackson Hole.

Och som du säger. BLT tror att priserna knappt kommer påverkas. Men vi kan redan se vad som utspelar sig i USA där bolåneräntan nu ligger kring 5.5% (blir väl ungefär där låneräntan kommer ligga i Sverige inom ett år). Först blir det tvärstopp. Försäljningen sjunker som en sten. Men priserna sjunker inte till en början för säljarna vägrar inse vad som hänt. De tror fortfarande att de ska ha lika bra betalt som grannen fick för ett år sedan.

Bostäderna ligger då ute längre och längre. Ofta en månad innan säljaren ger med sig för första gången och sänker priset med 5%. Men fortfarande kommer ingen på visning! Efter ytterligare en månad sänker de ytterligare 5-10% men fortfarande inga bud! Samtidigt kommer fler och fler hus ut på marknaden eftersom folk skiljer sig, dör, blir av med jobbet. Och när utbudet vida överstiger efterfrågan så sjunker så klart priserna ytterligare.

Ja det ska bli spännande att följa detta drama i realtid. Just nu har vi bara fått en liten aptitretare. Kanske rent av bara fördrinken. Det kommer bli en lång middag, en hel avsmakningsmeny, att avnjuta för oss som står vid sidan av Stockholms bostadbubbla.
Citera
2022-08-30, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Jag vill gärna se siffror innan jag tror på det. Från mitt perspektiv är det vi upplever nu bara en hälsosam tillbakadragning innan vi når nya prisrekord.

Vilka siffror? Vill du ha en väderprognos? Fattar du inte innebörden av Sverige som en del av EUs marknad för energi och nedstängningen av kärnkraften i Tyskland och till stor del också här? Tro vad du vill, det jag skriver, det stämmer.
Citera
2022-08-30, 06:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
Vilka siffror? Vill du ha en väderprognos? Fattar du inte innebörden av Sverige som en del av EUs marknad för energi och nedstängningen av kärnkraften i Tyskland och till stor del också här? Tro vad du vill, det jag skriver, det stämmer.

Det är framförallt södra Sverige som kommer att få problem.

å andra sidan är inte uppvärmningen av husen lika dyr som i norr…
Citera
2022-08-30, 07:33
Medlem
Shine_s avatar
Rätt dött i södra Stockholm på objekt över 5 m, mycket som inte budas på öht, ens till utgångspris. Syns således ej I statistisken. Alla jag känner som är i köpartagen vill vänta till hösten el nästa år. Dock fortsatt höga utgångspriser men på sina håll justerade ned med 5-8% på toppen. Många spekulanter bemödar sig inte med att buda utgångsbud för alla vet att det generellt inte accepteras (för övrigt tycker jag att Norges system med bindande utgångspris borde införas här med för att slippa tramset). Hösten blir dock spännande att följa.

För övrigt intressant att följa tråden och se att det fortfarande finns folk som menar att marknaden är opåverkad av ränteläget och den övriga ekonomiska situationen, när det helt uppenbart så är fallet.
Citera
2022-08-30, 07:55
Medlem
Gammalhiphopares avatar
SEB höjer nu budet och räknar med 15-20% prisfall.

https://www.di.se/live/seb-spar-boprisfall-pa-15-20-procent/
Citera
2022-08-30, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
SEB höjer nu budet och räknar med 15-20% prisfall.

https://www.di.se/live/seb-spar-boprisfall-pa-15-20-procent/

Enligt valueguard har priserna gått ned 8.1% totalt maj-juni. SEB menar alltså att priserna kommer falla ungefär lika mycket till för hela riket.

Sannolikt mindre i Sthlm som är först och tar det största fallet initialt.

Mild "krasch" minst sagt. Fortfarande markant över pre-pandemi priser
Citera
2022-08-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Rätt dött i södra Stockholm på objekt över 5 m, mycket som inte budas på öht, ens till utgångspris. Syns således ej I statistisken. Alla jag känner som är i köpartagen vill vänta till hösten el nästa år. Dock fortsatt höga utgångspriser men på sina håll justerade ned med 5-8% på toppen. Många spekulanter bemödar sig inte med att buda utgångsbud för alla vet att det generellt inte accepteras (för övrigt tycker jag att Norges system med bindande utgångspris borde införas här med för att slippa tramset). Hösten blir dock spännande att följa.

För övrigt intressant att följa tråden och se att det fortfarande finns folk som menar att marknaden är opåverkad av ränteläget och den övriga ekonomiska situationen, när det helt uppenbart så är fallet.

Delar din uppfattning, men jag tycker det är mycket mer folk på visningarna nu än för några veckor sedan. Jag tror att mäklarnas sanning om ”köpläge” satt sig hos en del, samtidigt som det vanliga behovet att bo visar sig. Min gissning är att nedgången stannar upp lite nu i någon/några månader. Inte osannolikt med en liten rekyl uppåt tom. När högre räntor är en realitet på riktigt så lär bostadspriserna dock oundvikligen fortsätta ner.
Citera
2022-08-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_

Håller med till 100 % om detta med bindande utgångspris. Rena dumheter när det läggs ut objekt på t ex 3 995 000 och sen efter ett par bud höjer till acceptpris 4,6M..
Citera
2022-08-30, 08:43
Avslutad
Att stora banker nu går ut och hintar om stora prisfall lär få vissa som tänkt vänta lite att kasta ut sina objekt. Intressant att SEB tror styrräntan toppar på 2.25% i början på 2023. Svenska folket pallar inte mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in