2022-08-30, 11:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuidrei
I sista meningen skriver du att bebisar alltid är lika sin pappa när de är små. Om vi endast ser till utseende finns det ju dock en sannoliksfördelning för hur barnet kommer att se ut givet föräldrarnas utseende. Det är ganska låg sannolikhet att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn och det är extremt osannolikt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn. Samma sak med hudfärg, fräknar, lockigt hår etc.

Finns det någon gräns av osannolikhet där du hade accepterat att din partner gjort ett faderskapstest? T.ex. 90% sannolikhet att din partner ej är den biologiska fadern givet barnets utseende? 99%, 99.9999%?
Nej, det är inte alls så ovanligt som du vill göra gällande. Har ena eller båda blåögda anlag så kan två brunögda få ett blåögt barn.
Två blåögda har väl däremot mindre chans/risk för ett brunögt barn .

två brunögda föräldrar kan mycket väl få både brunögda och blåögda barn. Två klart blåögda föräldrar får dock normalt bara blåögda barn, eftersom de recessiva generna som är inblandade innebär att föräldrarna har dem i dubbel upplaga.
https://kunskapsblad.com/bibliotek/artikel/read/11498-kan-tva-brunogda-fa-ett-blaogt-barn#q-0

Utseende som hår, fräknar, hudton osv är inget som direkt ärvs av föräldrarna - utan anlag som kan finnas bakåt i generationer och slå igenom.
Citera
2022-08-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om man kan vägra är det inte per automatik och du måste ändå ta ställning.
Det skall erbjudas när det handlar om faderskap som skall skrivas på - dvs för ogifta.
När det gäller gifta så skall barnet per automatik vara mannens så som idag.
Att mannen är den presumtiva fadern i ett äktenskap är både en trygghet för barnet och fadern - som då också per automatik har rättigheter gällande barnet.
Det utesluter inte DNA-test för barn födda inom äktenskapet - men det innebär att mannen (eller kvinnan) själv måste begära eller initiera det.

Det är ändå en maktfråga, killarna är i underläge. Det är tufft för tjejen att be killen vägra liksom.

Det är aktiva valet är ett nekande, eller att det aktiva valet är ett bekräftande av möjliga misstankar.

Det är enkel feministisk politik och maktanalys som jag ser det. Det borde vara en no-brainer för vår feministiska myndighet att de till at det blir så.

Vill du ha jämlikhet mellan könen eller inte?
Citera
2022-08-30, 11:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
För dig är det viktigt att du får just ditt barn, men för mannen och barnet verkar det oviktigt. Men låt oss utveckla frågan. Du får in fel barn utan att upptäcka detta. Först 10 år senare upptäcks missen i en rutinkontroll. De biologiska föräldrarna tar nu tillbaka sitt barn. Anser du att ett grovt fel begåtts eller skulle du acceptera situationen med en axelryckning?

Tyvärr har ditt eget barn avlidit så det kan du inte få tillbaka.
Varifrån har du fått att det skulle vara oviktigt för min man?
Han vet att han är pappa utan DNA-test, så varför skall han behöva hantera din osäkerhet?
Ta diskussionen med mamman till dina barn istället - för det du gör nu är förskjuta ansvaret så att alla andra skall ta ansvar för att du är för feg för diskussionen.

Jag hade inte gått med på att "byta" barn. Jag hade kämpat för att få behålla mitt barn - givetvis. Hur kan man ens komma på tanken om annat.
Citera
2022-08-30, 11:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad säger att barnet skulle fötts inom ett äktenskap? Eller att ett förhållande där kvinnan var otrogen under graviditeten och sedan ljuger om vad som hänt för mannen kommer bli ett långt och lyckligt förhållande?
Det som säger det är att vi har faderspresumtion i äktenskap -- inte för barn födda utanför.
De måste den utpekade fadern endera godkänna via underskrift eller be att det fastställs med DNA test.
Citera
2022-08-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Alltså hade vi fått ett barn med mörk hud så hade jag förmodligen själv velat göra ett test. Då hade ju något varit fel. Kanske blivit våldtagen i sömnen då eller nåt? Alla våra bebisar har varit kopior av sin pappa.

Så skulle barnet generellt sett se lik ut den potentiella fadern är det inte ok med ett faderskapstest och är mamman och den potentiella fadern vita skulle det vara ok med ett faderskapstest om barnet är mörkhyat.

Då finns det en gräns där du anser att det är ok och en där du anser att det inte är ok. Var går den gränsen i termer av sannolikhet givet utseende där det är ok för den potentiella fadern att göra ett faderskapstest?
Citera
2022-08-30, 11:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ändå en maktfråga, killarna är i underläge. Det är tufft för tjejen att be killen vägra liksom.

Det är aktiva valet är ett nekande, eller att det aktiva valet är ett bekräftande av möjliga misstankar.

Det är enkel feministisk politik och maktanalys som jag ser det. Det borde vara en no-brainer för vår feministiska myndighet att de till at det blir så.

Vill du ha jämlikhet mellan könen eller inte?
Jämställdhet mellan könen med kostnaden att staten kontrollerar allt för att några män är fega och inte vågar föra sin egen talan -- nej, jag ser det som ett skadligt kontrollsamhälle snarare än jämställdhet.
Citera
2022-08-30, 11:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Nej, det är inte alls så ovanligt som du vill göra gällande. Har ena eller båda blåögda anlag så kan två brunögda få ett blåögt barn.
Två blåögda har väl däremot mindre chans/risk för ett brunögt barn .

två brunögda föräldrar kan mycket väl få både brunögda och blåögda barn. Två klart blåögda föräldrar får dock normalt bara blåögda barn, eftersom de recessiva generna som är inblandade innebär att föräldrarna har dem i dubbel upplaga.
https://kunskapsblad.com/bibliotek/artikel/read/11498-kan-tva-brunogda-fa-ett-blaogt-barn#q-0

I min familj växlar det mellan grönt och blått, så det har hänt flertalet gånger att två blåögda fått grönögda barn. Vet inte hur den genetiken ser ut helt, men jag vet att ögonfärgsgenetik är väldigt komplicerad.
Citera
2022-08-30, 11:29
Medlem
Citat:
Nej, frågan skulle inte vara ur världen för 100% av befolkningen - eftersom förlust av en förälder inte innebär att de andre helst plötsligt poppar upp som en svamp i skogen.

Förslaget handlar om att ta hand om vuxna och säkra män - inte om omtanke om barnen.
Det är både och. Omtanke om barnen som kan få tillgång till sjukdomshistorik och även arv från fadern plus slippa trista överraskningar senare. Omtanke om den utpekade felaktiga fadern som slipper stora utlägg ekonomiskt plus eventuell besvikelse om sanningen uppdagas.

Förlust av en förälder har inget med detta att göra. Det finns, tro det eller ej, sliddjur som ljuger och ändå verkar hur trovärdiga som helst. Denna möjlighet ska de inte få ha i ett rättssamhälle. Som sagt, mina argument är starkare än vad du än kan hitta på.
Citera
2022-08-30, 11:31
Medlem
Men självklart
Citera
2022-08-30, 11:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är både och. Omtanke om barnen som kan få tillgång till sjukdomshistorik och även arv från fadern plus slippa trista överraskningar senare. Omtanke om den utpekade felaktiga fadern som slipper stora utlägg ekonomiskt plus eventuell besvikelse om sanningen uppdagas.

Förlust av en förälder har inget med detta att göra. Det finns, tro det eller ej, sliddjur som ljuger och ändå verkar hur trovärdiga som helst. Denna möjlighet ska de inte få ha i ett rättssamhälle. Som sagt, mina argument är starkare än vad du än kan hitta på.
Hur skulle det inte vara att göra ett barn faderlöst om du inte har en alternativ far att flytta ansvaret till.
Spelar ingen roll - är du osäker får du själv fatta beslut och begära test. Dra inte in alla andra i din oförmåga att framföra dina tvivel och din önskan om test. Kliv ur feghetens stövlar och ta eget ansvar.

Barnet får inte tillgång till någonting av att en förälder utesluts som biologisk. Det dyker inte upp någon annan förälder med testsvaret - så sluta med den där låtsasomtanken om barnet.
Citera
2022-08-30, 11:36
Medlem
Citat:
Jämställdhet mellan könen med kostnaden att staten kontrollerar allt för att några män är fega och inte vågar föra sin egen talan -- nej, jag ser det som ett skadligt kontrollsamhälle snarare än jämställdhet.

Kostnader för jämställdhet??

Vill du dra upp det?

Det skulle inte jag göra som kvinnlig feminist...
Citera
2022-08-30, 11:37
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
tjejer: ni har fått barn ihop, allt går bra. sen säger killen en dag att han vill göra ett faderskapstest, för han vill ha det svart på vitt.
Varför skulle det vara kränkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in