2022-08-30, 10:53
Medlem
Finns det tvekan - med rätt eller orätt - skicka in test till släktforskningsinstitut. Enkelt salivtest. Ett på pappan och ett på barnet. Förstår pappan helt och hållet och skulle själv - om jag varit man - velat testa. Inget att bli upprörd över - tvärtom ansvarsfullt.,
Citera
2022-08-30, 10:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Förslaget handlar om att ta hand om vuxna och säkra män - inte om omtanke om barnen.
Södersjukhuset i Stockholm tar hand om cirka 7000 födslar per år eller då drygt 130 per vecka. Skulle du känna dig trygg att genomföra din födsel på Södersjukhuset om du visste att de varje vecka skickade ut fel barn till ungefär 3 av dessa 120 föräldrar? Skulle du anse att det var en acceptabel situation? Försök svara så ärligt som möjligt.
Citera
2022-08-30, 10:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Södersjukhuset i Stockholm tar hand om cirka 7000 födslar per år eller då drygt 130 per vecka. Skulle du känna dig trygg att genomföra din födsel på Södersjukhuset om du visste att de varje vecka skickade ut fel barn till ungefär 3 av dessa 120 föräldrar? Skulle du anse att det var en acceptabel situation? Försök svara så ärligt som möjligt.
Absolut - eftersom jag känner igen mina barn från första stund och du inte kan bära in fel barn till mig.
Jag vet vilket som är mitt.
Citera
2022-08-30, 11:00
Medlem
Citat:
Nej, tjejen berättar vem fadern är, fadern kan sedan välja att skriva på faderskapet eller begära test innan han skriver på.

Fast det trista är ju att man måste begära det.

Det bör ske per automation, men man får såklart vägra.
Citera
2022-08-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha nej absolut inte. Vi är ju gifta och jag skulle aldrig vara otrogen. Litar han inte på sin fru så skulle jag bli sjukt besviken, ja faktiskt äcklad. Att han skulle antyda att jag särat på benen för en annan man?! Nu har vi fem barn och han har aldrig tvekat på att han är pappan tack och lov. Dessutom så är bebisar alltid lika sin pappa när de är små så det finns ju ingen tveksamhet.

I sista meningen skriver du att bebisar alltid är lika sin pappa när de är små. Om vi endast ser till utseende finns det ju dock en sannoliksfördelning för hur barnet kommer att se ut givet föräldrarnas utseende. Det är ganska låg sannolikhet att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn och det är extremt osannolikt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn. Samma sak med hudfärg, fräknar, lockigt hår etc.

Finns det någon gräns av osannolikhet där du hade accepterat att din partner gjort ett faderskapstest? T.ex. 90% sannolikhet att din partner ej är den biologiska fadern givet barnets utseende? 99%, 99.9999%?
Citera
2022-08-30, 11:08
Medlem
Jag skulle bli rätt förvånad eftersom vi har haft barn tillsammans i över 10 år och det aldrig kommit på tal tidigare. Vad har hänt nu liksom? Men jag skulle absolut inte ha något emot det eftersom jag vet precis vad resultaten skulle bli. Skulle snarare vara roligt att se hur det funkar, hur svaren ser ut och så där.
Citera
2022-08-30, 11:09
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Absolut - eftersom jag känner igen mina barn från första stund och du inte kan bära in fel barn till mig.
Jag vet vilket som är mitt.
För dig är det viktigt att du får just ditt barn, men för mannen och barnet verkar det oviktigt. Men låt oss utveckla frågan. Du får in fel barn utan att upptäcka detta. Först 10 år senare upptäcks missen i en rutinkontroll. De biologiska föräldrarna tar nu tillbaka sitt barn. Anser du att ett grovt fel begåtts eller skulle du acceptera situationen med en axelryckning?

Tyvärr har ditt eget barn avlidit så det kan du inte få tillbaka.
Citera
2022-08-30, 11:10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuidrei
I sista meningen skriver du att bebisar alltid är lika sin pappa när de är små. Om vi endast ser till utseende finns det ju dock en sannoliksfördelning för hur barnet kommer att se ut givet föräldrarnas utseende. Det är ganska låg sannolikhet att två brunögda föräldrar får ett blåögt barn och det är extremt osannolikt att två blåögda föräldrar får ett brunögt barn. Samma sak med hudfärg, fräknar, lockigt hår etc.

Finns det någon gräns av osannolikhet där du hade accepterat att din partner gjort ett faderskapstest? T.ex. 90% sannolikhet att din partner ej är den biologiska fadern givet barnets utseende? 99%, 99.9999%?

Alltså hade vi fått ett barn med mörk hud så hade jag förmodligen själv velat göra ett test. Då hade ju något varit fel. Kanske blivit våldtagen i sömnen då eller nåt? Alla våra bebisar har varit kopior av sin pappa.
Citera
2022-08-30, 11:10
Medlem
Borde vara obligatorisk, barn har rätt att få veta vilka deras föräldrar är.

Skulle desutom ta bort onödiga konflikter om varför man vill testa.
Citera
2022-08-30, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast det trista är ju att man måste begära det.

Det bör ske per automation, men man får såklart vägra.
Om man kan vägra är det inte per automatik och du måste ändå ta ställning.
Det skall erbjudas när det handlar om faderskap som skall skrivas på - dvs för ogifta.
När det gäller gifta så skall barnet per automatik vara mannens så som idag.
Att mannen är den presumtiva fadern i ett äktenskap är både en trygghet för barnet och fadern - som då också per automatik har rättigheter gällande barnet.
Det utesluter inte DNA-test för barn födda inom äktenskapet - men det innebär att mannen (eller kvinnan) själv måste begära eller initiera det.
Citera
2022-08-30, 11:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nej, det betyder att man gör ett barn faderlöst istället för född inom ett äktenskap med två föräldrar. Det finns inget positivt med det - i synnerhet inte om parterna inte vill göra den där testen.
Vad säger att barnet skulle fötts inom ett äktenskap? Eller att ett förhållande där kvinnan var otrogen under graviditeten och sedan ljuger om vad som hänt för mannen kommer bli ett långt och lyckligt förhållande?
Citera
2022-08-30, 11:16
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om en kvinna blir defensiv och irriterad över att man som man vill utföra ett faderskapstest så bör man ju verkligen dra öronen åt sig, vad är det hon döljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in