2022-08-30, 01:09
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Blir lite off topic detta så blir mitt sista inlägg om detta i denna tråden. Men jag tror det kommer bli färre muslimer i framtiden. Och de kan givetvis skrapa fram nån som ser etnisk svensk ut. Men det är knappast så etniska svenskar i allmänhet kommer rösta på Nyans. Och att vänstersvenskar skulle rösta nyans tror jag inte ett dugg på. Hur många vet ens vad partiet står för…

Jag tror inte det finns nåt framtid för Nyans.

Däremot tror jag medborgerlig samling eller vad de heter har en framtid. De har redan en hel del erfarna och duktig politiker och sitter redan med i flera kommuner som jag förstår det hela.

Vi får se. Jag hoppas du har rätt kring Nyans.
Citera
2022-08-30, 01:19
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Blir lite off topic detta så blir mitt sista inlägg om detta i denna tråden. Men jag tror det kommer bli färre muslimer i framtiden. Och de kan givetvis skrapa fram nån som ser etnisk svensk ut. Men det är knappast så etniska svenskar i allmänhet kommer rösta på Nyans. Och att vänstersvenskar skulle rösta nyans tror jag inte ett dugg på. Hur många vet ens vad partiet står för…

Jag tror inte det finns nåt framtid för Nyans.

Däremot tror jag medborgerlig samling eller vad de heter har en framtid. De har redan en hel del erfarna och duktig politiker och sitter redan med i flera kommuner som jag förstår det hela.

Förlåt, det är TVÅ mätningar som säger att MED är störst bland de Övriga.

Dels Sifo som sa att de hade 0,5%, och strax efteråt Sentio som sa att de hade 0,8%.

https://twitter.com/sadeilan/status/1559927234424700930?s=20&t=MF1hlYFDiuGNpjQYL3TjXA
https://twitter.com/MikaelFlinkMED/status/1560920276170379264?s=20&t=0XL3m_bbzphW39lRB5zQNln Gyj5Y9QTf4s-ZbLJr-6c
Citera
2022-08-30, 01:23
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så du tror på Medborgerlig samling bli större än Alternativ för Sverige? Det kanske stämmer. Båda partierna är för små för vi kan säga något om dem. Sant är att ingen av dem har samma närvaro som Sverigedemokraterna hade 2002-2010. Detta är naturligtvis öppet för tolkning och jag har ingen data som vidimerar detta annat än den besöksdata och omnämnande i media som visade på att SD och SD-sympatisk media var enormt aktiva i valen 2002, 2006 och 2010. Jag ser inte samma närvaro för varken Medborgerlig samling eller Alternativ för Sverige men jag följer inte dessa partier.

Du kanske har rätt i din iakttagelse. Sant är att Alternativ för Sverige blev större i riksdagsvalet 2018 och EU-valet 2019. AfS satsade allt på riksdagen medan MED spelade strategiskt och satsade på kommunerna. Vad är den bästa investeringen? Kanske. Jag vet inte. Vad som är sant är att AfS med största sannolikhet har lättare att dra till sig SD-väljare och det finns säkert många missnöjda sådana. MED försöker ta borgerliga väljare som varken vill rösta på M eller SD. Förövrigt verkar MED vara mer professionella av det jag sett. Du säger att det finns en mätning som visar på att MED är störst - jag har inte sett den men det kanske stämmer.

När det kommer till "övriga partier". Från 2002 till 2010 var kategorin "övriga" stor på grund av SD. När väl SD kom in drog FI upp kategorin "övriga". Innan 2002 drog SPI, Ny Demokrati (samt dess efterföljare) upp kategorin "övriga" samt en lång rad populistpartier upp övriga. Nu ligger "övriga" på 1.5 vilket kanske är ett vettigt estimat med tanke på omständigheterna. Jag skulle gissa på att Medborgerlig Samling, Alternativ för Sverige och FI sitter på minst 1% av dessa 1.5%.

Men men - vad vet jag. Du kan inte länka till mätningen om Med?

Shit nu svarade jag på fel skribent här ser jag.

Kolla på det jag skrev till Sook, som var menat till dig.
Citera
2022-08-30, 01:36
Medlem
Bäst för landet vore en M L C -regering, som söker stöd än här, än där. Men svår att få ihop.
Citera
2022-08-30, 03:01
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Bäst för landet vore en M L C -regering, som söker stöd än här, än där. Men svår att få ihop.

Rena skräckregeringen. Globalistpartier alla tre. Jag skulle hellre se S + SD med stöd av V.
Citera
2022-08-30, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Det ska finnas ca. 450,000 muslimer i Sverige just nu och inte lär dom bli färre. Det behövs ca. 250-270,000 röster för att komma in i riksdagen.

Du tycker att det låter osannolikt att dom inte kommer komma in i riksdagen förr eller senare?

Känns definitivt som att det är mycket mer, så jag sökte på det.
Enligt Wiki.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige

Citat:
1953 fanns uppskattningsvis 500 muslimer i Sverige.[2] År 2017 uppskattades antal personer i den svenska befolkningen som identifierar sig som muslimer till 810 000.[3] Av dessa bedöms omkring en tredjedel vara praktiserande muslimer.[4]

Sedan 2017 har det kommit minst 100 000 till.

Så då har vi minst 900 000 muslimer i Sverige idag.
Och de har en lägre medelålder än Svenskar. Mycket lägre. Och högre födelsetal. Och en högre andel i invandringsgrupperna. = så de ligger på ca 9% nu som total. Men kommer att fortsätta öka kraftigt närmaste decennierna.
Vi kommer att se 15-20% inom några decennier även med kraftigt minskad muslimsk invandring,
Och i yngre grupper, kommer andelen att vara ännu högre.
Sverige håller på att byta religion, och befolkning.

Och enbart en selektiv invandringspolitik, obekväma regler/lagar och återvändarbidrag. Kan ändra denna trend.
Senast redigerad av Finmanniska 2022-08-30 kl. 03:36.
Citera
2022-08-30, 05:50
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
S skulle förlora sin importerade väljarbas till V och arbetarkvinnorna till SD. S kommer aldrig att samarbeta med Sd.

Att många av deras invandrarväljare skulle byta till V tror jag också. Men varför skulle S arbetarklasskvinnor byta till SD om S samarbetar med SD?
Citera
2022-08-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
L åker ur riksdagen tro inte det hjälper att man kickade Sabuni och satte dit mysfarbrorn istället . Många L väljare går över till C som också är liberaler men som till skillnad från L stängt dörren till SD .

Göran Persson var/är feminist också ...

Om du nu inte är avlönad för det här så här du bakat in dig i en sagovärld, slå dig fri innan det blir för varmt där inne.
Citera
2022-08-30, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Se mina tidigare inlägg, det blir Annie Lööf med (S)+(M)+(C).

Edit:
Dessutom kommer övriga partier, förutom (SD), bli splittrade i omröstningsfrågor samtidigt som vissa i regeringspartierna också kan rösta emot. Men de flesta förslag kommer nog gå igenom. En helt ny situation i svensk politik.

Tror att (S)+(M)+(L) är betydligt troligare i det läget. Varför skulle man ta med det mest extremistiska partiet i en samlingsregering? Just (C) är ett ytterkantsparti i stort sett varje politisk sakfråga.
Citera
2022-08-30, 07:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att (S)+(M)+(L) är betydligt troligare i det läget. Varför skulle man ta med det mest extremistiska partiet i en samlingsregering? Just (C) är ett ytterkantsparti i stort sett varje politisk sakfråga.

Tveksamt om de får egen majoritet. Dessutom vill nog (S) hellre ha med (C).
Citera
2022-08-30, 07:10
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Problemet är att S, MP, V kommer rösta NEJ till alla konstellationer dom själva ej ingår i.
C kommer aldrig släppa fram M+L+(KD) eller ingå i den om dom inte hade majoritet för att inte ge SD någon chans till inflytande.
S+M+C kan funka med majoritet men M kommer implodera till ett parti likt C och SD kommer få alla deras väljare.
Om S låg riktigt jävligt till i optionen, strax under 20% då kunde nog dom acceptera en regering "som är minst dålig" och sen gå i opposition.
Citera
2022-08-30, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Tveksamt om de får egen majoritet. Dessutom vill nog (S) hellre ha med (C).

Tror nog inte att (S) vill ha med (C) egentligen. Enda skälet till att ta med (C) är ju att splittra de borgerliga partierna och därmed göra det svårare för (M) att bilda regering. Den strategin är verkningsfull så länge det finns en omfattande stigmatisering och misstro mot (SD). Skulle jag gissa så tror jag (S) hellre skulle vilja ha med det mindre extremistiska (L) än (C). Det går ju inte på grund av mandatfördelningen bara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in