2022-08-29, 23:34
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Riktar sig hur då? Det är inte så att dessa 20% tycker lika om saker och ting. Denna grupp är förmodligen mer splittrad än vi andra 80%.

Till muslimer?

"Det relativt nystartade partiet vänder sig särskilt till Sveriges muslimer och bland de viktigaste frågorna återfinns islamofobi, integration och LVU – men även separata badtider för kvinnor och föräldrars rätt att uppfostra sina barn i enlighet med sin religiösa övertygelse."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hyresratter-islamofobi-och-forbud-mot-muhammedbilder-det-har-ar-partiet-nyans

https://www.expressen.se/nyheter/m-toppen-till-angrepp-mot-partiet-nyans-/

Bara några av alla läsvärda nyheter och artiklar om det partiet och varför det kommer dra till sig en massa folk garanterat.
Citera
2022-08-29, 23:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Riktar sig hur då? Det är inte så att dessa 20% tycker lika om saker och ting. Denna grupp är förmodligen mer splittrad än vi andra 80%.
Plus att långt ifrån alla är muslimer och de bland de som är det är det långt ifrån alla som är aktivt troende muslimer och bland de är det är det inte många som vill ha det som i hemlandet de just flytt från. Det har ju flyttat till Sverige för att de gillar Sverige, inte för att de gillade hemlandet.
Citera
2022-08-29, 23:40
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Källa till EB ang L?

Busch: Bussbråket visar att L inte hör hemma i regering
https://www.gp.se/nyheter/sverige/busch-bussbr%C3%A5ket-visar-att-l-inte-h%C3%B6r-hemma-i-regering-1.79660397
Citera
2022-08-29, 23:40
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Plus att långt ifrån alla är muslimer och de bland de som är det är det långt ifrån alla som är aktivt troende muslimer och bland de är det är det inte många som vill ha det som i hemlandet de just flytt från. Det har ju flyttat till Sverige för att de gillar Sverige, inte för att de gillade hemlandet.

Det ska finnas ca. 450,000 muslimer i Sverige just nu och inte lär dom bli färre. Det behövs ca. 250-270,000 röster för att komma in i riksdagen.

Du tycker att det låter osannolikt att dom inte kommer komma in i riksdagen förr eller senare?
Citera
2022-08-29, 23:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamVoid
Jo jag vet. Alla utbildningar innehåller någon form av politisk hjärntvätt idag.
Röstar man V så bryr man sig fan inte om politik eller Sverige för den delen.
Iofs kvinnor i allmänhet som röstat för det vi har nu. SD har varit största parti bland män länge, 75% av män röstar på högerpartierna överlag. Det är kvinnor som har röstat för massinvandringen i synnerhet.

Även om det inte ska glömmas bort att SD har fler kvinnliga röster än V och MP tillsammans.
Kvinnor är generellt mer rädslostyrda än män. Mäns svaghet här vid är dock kvinnor.

Jag skrev det tidigare i tråden;
Nationella män behöver sluta "attackera" kvinnor för att dessa är vilsna. Det gör nämligen enbart att dessa kvinnor söker sig ännu hårdare till "tryggheten" i sin konsensuskultur och vänstern.

För övrigt är hela syftet med allt vårt slit att skydda vårt folk, hedra våra förfäder och ge våra barn en framtid. Vad är allt detta värt om ni nationella män inte får med er kvinnorna?

Konservativa behöver studera den ordning Gud har satt. Man behöver inte vara troende för att se visheten i den.
Citera
2022-08-30, 00:15
Medlem
Citat:
Inte alls säkert. Det ploppar alltid upp några nya knäppispartier inför varje val och ytterst sällan får de mer än några tusen röster. Ny demokrati kom in men de åkte också ur rekordsnabbt.
De historiska partierna i Sverige är Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Kristdemokraterna kom in 1985/1991 och Miljöpartiet kom in 1988. Miljöpartiet åkte förvisso ut 1991 men kom in för att stanna 1994. Går man långt tillbaka i tiden har Sverige haft partier så som JRF, LIB, SSV, SP och såklart Ny Demokrati i riksdagen. Som du skriver blir inte partier utanför riksdagen särskilt långvariga.

Under 1970, 1980 och 1990-talet hade Sverige en lång rad högerpopulistiska och vänsterpopulistiska partier på lokal och regional nivå men de gjorde inte annat än att ta varandras röster. Till slut började de bråka och partierna föll sönder. Vidare har partier utanför riksdagen sällan stöd av media och eliter med undantag för Mp, KD, FI och Junilistan. Kanske hade Ny Demokrati också ett sådant stöd innan medierna insåg sitt misstag när de väl kom in i riksdagen. Trots allt stöd från media lyckades inte FI ta sig in i riksdagen - vilket säger något om hur svårt det är att vinna 4% av väljarstödet.

Alternativ för Sverige står inför en nära omöjlig uppgift men om något har Alternativ för Sverige betydligt mindre konkurrens än vad Sverigedemokraterna hade vilket förklarar varför partiet fick 0.31% i riksdagsvalet 2018, 0.46 i EU-valet 2019 och 1.26% i kyrkovalet. Det dröjde till 1998 innan SD fick över 0.31% i ett riksdagsval. I valet 2018 såg det ut så här utanför riksdagen; FI (0.46), AfS (0.31%), MED (0.2%) och PP (0.11%). Resterande fick under 0.1%.

Sverigedemokraterna fick rollen som det näst största partiet utanför riksdagen först 2002 i och med att SD gick förbi mjukt "högerpopulistiska" SPI. Efter det här valet kommer det inte finnas något FI och PP kvar och det är inte helt otroligt att Alternativ för Sverige etablerar sig som det största partiet utanför riksdagen. Konkurrensen från MED är högst marginell eftersom MED primärt är intresserade av M-väljare som står mellan SD och M. Om Alternativ för Sverige lyckas nå 1% så är det en enorm framgång för Alternativ för Sverige men detta skulle vara en otrolig framgång för dem och jag har inte sett några indikationer på att de kan nå ett sådant resultat. Jag tror att AfD landar på 0.2-0.4% men vad vet jag. Jag följer inte småpartier.
Citera
2022-08-30, 00:25
Avstängd
OliverCromwells avatar
MP-väljare stoppade idag ambulansen från att kunna åka till akuten.

Vill vanligt hederligt vettigt folk verkligen rädda kvar MP i Riksdagen?
Citera
2022-08-30, 00:32
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
De historiska partierna i Sverige är Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Kristdemokraterna kom in 1985/1991 och Miljöpartiet kom in 1988. Miljöpartiet åkte förvisso ut 1991 men kom in för att stanna 1994. Går man långt tillbaka i tiden har Sverige haft partier så som JRF, LIB, SSV, SP och såklart Ny Demokrati i riksdagen. Som du skriver blir inte partier utanför riksdagen särskilt långvariga.

Under 1970, 1980 och 1990-talet hade Sverige en lång rad högerpopulistiska och vänsterpopulistiska partier på lokal och regional nivå men de gjorde inte annat än att ta varandras röster. Till slut började de bråka och partierna föll sönder. Vidare har partier utanför riksdagen sällan stöd av media och eliter med undantag för Mp, KD, FI och Junilistan. Kanske hade Ny Demokrati också ett sådant stöd innan medierna insåg sitt misstag när de väl kom in i riksdagen. Trots allt stöd från media lyckades inte FI ta sig in i riksdagen - vilket säger något om hur svårt det är att vinna 4% av väljarstödet.

Alternativ för Sverige står inför en nära omöjlig uppgift men om något har Alternativ för Sverige betydligt mindre konkurrens än vad Sverigedemokraterna hade vilket förklarar varför partiet fick 0.31% i riksdagsvalet 2018, 0.46 i EU-valet 2019 och 1.26% i kyrkovalet. Det dröjde till 1998 innan SD fick över 0.31% i ett riksdagsval. I valet 2018 såg det ut så här utanför riksdagen; FI (0.46), AfS (0.31%), MED (0.2%) och PP (0.11%). Resterande fick under 0.1%.

Sverigedemokraterna fick rollen som det näst största partiet utanför riksdagen först 2002 i och med att SD gick förbi mjukt "högerpopulistiska" SPI. Efter det här valet kommer det inte finnas något FI och PP kvar och det är inte helt otroligt att Alternativ för Sverige etablerar sig som det största partiet utanför riksdagen. Konkurrensen från MED är högst marginell eftersom MED primärt är intresserade av M-väljare som står mellan SD och M. Om Alternativ för Sverige lyckas nå 1% så är det en enorm framgång för Alternativ för Sverige men detta skulle vara en otrolig framgång för dem och jag har inte sett några indikationer på att de kan nå ett sådant resultat. Jag tror att AfD landar på 0.2-0.4% men vad vet jag. Jag följer inte småpartier.

Det var ju en mätning som nyligen visade att MED var störst bland partierna utanför Riksdagen. De är även etablerade i flera kommuner. Och kan ta flera stolar lokalt.

Det som dock är extremt anmärkningsvärt är att stapeln Övriga i samtliga mätningar är extremt lågt. Ovanligt lågt för ett valår. Och om dessa mätningar stämmer, kommer partier utanför Riksdagen att få rekordlåga siffror (i procent-sats). Något som jag har svårt att tro för det här valet.

Jag anser att OU gör något fel i sina mätningar när det gäller just stapeln Övriga.
Citera
2022-08-30, 00:43
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Det ska finnas ca. 450,000 muslimer i Sverige just nu och inte lär dom bli färre. Det behövs ca. 250-270,000 röster för att komma in i riksdagen.

Du tycker att det låter osannolikt att dom inte kommer komma in i riksdagen förr eller senare?
För eller senare vet jag inte. Men just nu fullständigt osannolikt. Av de 450 000 så är inte alla vuxna. Av det 450 tusan så inte alla troende. Och av de som är det så kommer så klart inte alla rösta på samma parti. Och ingen etnisk svensk kommer någonsin rösta på detta parti.
Citera
2022-08-30, 00:50
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
För eller senare vet jag inte. Men just nu fullständigt osannolikt. Av de 450 000 så är inte alla vuxna. Av det 450 tusan så inte alla troende. Och av de som är det så kommer så klart inte alla rösta på samma parti. Och ingen etnisk svensk kommer någonsin rösta på detta parti.

Det finns ju etniska svenskar som konverterar frivilligt till islam. Så varför skulle dom inte rösta på det? Sen finns det alltid vänsterdårar som känner för dom. Kolla bara på deras hemsida. Där på bilden sitter (vad det ser ut som) två etniskt svenska äldre kvinnor och yngre som konverterat.

Nej det är klart att alla inte är vuxna osv. Men som sagt, tror du det blir mindre muslimer eller färre kommande säg 20 åren?

Enligt wikipedia 1953 fanns det ca. 500 muslimer i Sverige. Nästan 70 år senare är den siffran som sagt ca. 450,000.
Citera
2022-08-30, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det var ju en mätning som nyligen visade att MED var störst bland partierna utanför Riksdagen. De är även etablerade i flera kommuner. Och kan ta flera stolar lokalt.
Det som dock är extremt anmärkningsvärt är att stapeln Övriga i samtliga mätningar är extremt lågt. Ovanligt lågt för ett valår. Och om dessa mätningar stämmer, kommer partier utanför Riksdagen att få rekordlåga siffror (i procent-sats). Något som jag har svårt att tro för det här valet. Jag anser att OU gör något fel i sina mätningar när det gäller just stapeln Övriga.
Så du tror på Medborgerlig samling bli större än Alternativ för Sverige? Det kanske stämmer. Båda partierna är för små för vi kan säga något om dem. Sant är att ingen av dem har samma närvaro som Sverigedemokraterna hade 2002-2010. Detta är naturligtvis öppet för tolkning och jag har ingen data som vidimerar detta annat än den besöksdata och omnämnande i media som visade på att SD och SD-sympatisk media var enormt aktiva i valen 2002, 2006 och 2010. Jag ser inte samma närvaro för varken Medborgerlig samling eller Alternativ för Sverige men jag följer inte dessa partier.

Du kanske har rätt i din iakttagelse. Sant är att Alternativ för Sverige blev större i riksdagsvalet 2018 och EU-valet 2019. AfS satsade allt på riksdagen medan MED spelade strategiskt och satsade på kommunerna. Vad är den bästa investeringen? Kanske. Jag vet inte. Vad som är sant är att AfS med största sannolikhet har lättare att dra till sig SD-väljare och det finns säkert många missnöjda sådana. MED försöker ta borgerliga väljare som varken vill rösta på M eller SD. Förövrigt verkar MED vara mer professionella av det jag sett. Du säger att det finns en mätning som visar på att MED är störst - jag har inte sett den men det kanske stämmer.

När det kommer till "övriga partier". Från 2002 till 2010 var kategorin "övriga" stor på grund av SD. När väl SD kom in drog FI upp kategorin "övriga". Innan 2002 drog SPI, Ny Demokrati (samt dess efterföljare) upp kategorin "övriga" samt en lång rad populistpartier upp övriga. Nu ligger "övriga" på 1.5 vilket kanske är ett vettigt estimat med tanke på omständigheterna. Jag skulle gissa på att Medborgerlig Samling, Alternativ för Sverige och FI sitter på minst 1% av dessa 1.5%.

Men men - vad vet jag. Du kan inte länka till mätningen om Med?
Citera
2022-08-30, 01:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Det finns ju etniska svenskar som konverterar frivilligt till islam. Så varför skulle dom inte rösta på det? Sen finns det alltid vänsterdårar som känner för dom. Kolla bara på deras hemsida. Där på bilden sitter (vad det ser ut som) två etniskt svenska äldre kvinnor och yngre som konverterat.

Nej det är klart att alla inte är vuxna osv. Men som sagt, tror du det blir mindre muslimer eller färre kommande säg 20 åren?

Enligt wikipedia 1953 fanns det ca. 500 muslimer i Sverige. Nästan 70 år senare är den siffran som sagt ca. 450,000.
Blir lite off topic detta så blir mitt sista inlägg om detta i denna tråden. Men jag tror det kommer bli färre muslimer i framtiden. Och de kan givetvis skrapa fram nån som ser etnisk svensk ut. Men det är knappast så etniska svenskar i allmänhet kommer rösta på Nyans. Och att vänstersvenskar skulle rösta nyans tror jag inte ett dugg på. Hur många vet ens vad partiet står för…

Jag tror inte det finns nåt framtid för Nyans.

Däremot tror jag medborgerlig samling eller vad de heter har en framtid. De har redan en hel del erfarna och duktig politiker och sitter redan med i flera kommuner som jag förstår det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in