Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Inte alls säkert. Det ploppar alltid upp några nya knäppispartier inför varje val och ytterst sällan får de mer än några tusen röster. Ny demokrati kom in men de åkte också ur rekordsnabbt.
De historiska partierna i Sverige är Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Vänsterpartiet. Kristdemokraterna kom in 1985/1991 och Miljöpartiet kom in 1988. Miljöpartiet åkte förvisso ut 1991 men kom in för att stanna 1994. Går man långt tillbaka i tiden har Sverige haft partier så som JRF, LIB, SSV, SP och såklart Ny Demokrati i riksdagen. Som du skriver blir inte partier utanför riksdagen särskilt långvariga.
Under 1970, 1980 och 1990-talet hade Sverige en lång rad högerpopulistiska och vänsterpopulistiska partier på lokal och regional nivå men de gjorde inte annat än att ta varandras röster. Till slut började de bråka och partierna föll sönder. Vidare har partier utanför riksdagen sällan stöd av media och eliter med undantag för Mp, KD, FI och Junilistan. Kanske hade Ny Demokrati också ett sådant stöd innan medierna insåg sitt misstag när de väl kom in i riksdagen. Trots allt stöd från media lyckades inte FI ta sig in i riksdagen - vilket säger något om hur svårt det är att vinna 4% av väljarstödet.
Alternativ för Sverige står inför en nära omöjlig uppgift men om något har Alternativ för Sverige betydligt mindre konkurrens än vad Sverigedemokraterna hade vilket förklarar varför partiet fick 0.31% i riksdagsvalet 2018, 0.46 i EU-valet 2019 och 1.26% i kyrkovalet. Det dröjde till 1998 innan SD fick över 0.31% i ett riksdagsval. I valet 2018 såg det ut så här utanför riksdagen; FI (0.46), AfS (0.31%), MED (0.2%) och PP (0.11%). Resterande fick under 0.1%.
Sverigedemokraterna fick rollen som det näst största partiet utanför riksdagen först 2002 i och med att SD gick förbi mjukt "högerpopulistiska" SPI. Efter det här valet kommer det inte finnas något FI och PP kvar och det är inte helt otroligt att Alternativ för Sverige etablerar sig som det största partiet utanför riksdagen. Konkurrensen från MED är högst marginell eftersom MED primärt är intresserade av M-väljare som står mellan SD och M. Om Alternativ för Sverige lyckas nå 1% så är det en enorm framgång för Alternativ för Sverige men detta skulle vara en otrolig framgång för dem och jag har inte sett några indikationer på att de kan nå ett sådant resultat. Jag tror att AfD landar på 0.2-0.4% men vad vet jag. Jag följer inte småpartier.