Citat:
Jag tror att S gärna skulle köra egen regering med stöd av SD om dom kan säkra 175 mandat. Problemet är att det skulle aldrig gå med nuvarande personer.
Många inom S topparna har byggt sina karriärer på SD-hat.
Tror inte det kommer ske 2022 om SD inte säger typ "vi släpper fram en S statsminister utan krav"
S har ju senaste åren struntat helt i att säkra stöd.
Men 2026 då eventuellt kanske S kan förhandla med SD
Om alternativet är en M-led regering.
S och SD har rätt mycket gemensamt. S utan MP och med SD istället som stöd skulle nog bli bättre för Sverige även om jag är mer lagd höger ekonomiskt och hellre ser M mdd stöd av SD.
Många inom S topparna har byggt sina karriärer på SD-hat.
Tror inte det kommer ske 2022 om SD inte säger typ "vi släpper fram en S statsminister utan krav"
S har ju senaste åren struntat helt i att säkra stöd.
Men 2026 då eventuellt kanske S kan förhandla med SD
Om alternativet är en M-led regering.
S och SD har rätt mycket gemensamt. S utan MP och med SD istället som stöd skulle nog bli bättre för Sverige även om jag är mer lagd höger ekonomiskt och hellre ser M mdd stöd av SD.
Jag instämmer, SD ligger i mångt och mycket närmre S än M, t.ex. i den ekonomiska politiken. Så för SD skulle det nog bli enklare att samarbeta med dem än med M. Man får komma ihåg att den politik S fört på senare år inte varit en ren S-politik utan en kompromiss för att få med andra på tåget. På samma vis som t.ex. Alliansens politik inte var samma som M:s.
Men jag tror också det skulle bli svårt för S att inleda direkta förhandlingar med SD. Men de skulle ju t.ex. kunna lösa det genom att lägga fram en politik som ligger nära SD:s utan att förhandla med dem. På så vis kommer de erbjuda SD vad de nog skulle få ut av en förhandling, utan att egentligen förhandla med dem. Bara som ett exempel.
Och det är kanske inte omöjligt att SD skulle nappa på det? För oavsett vad "vi" i tråden vill tro har faktiskt inte M eller KD erbjudit mycket de heller, i synnerhet inte några ministerposter. Så det är kanske inte helt omöjligt att SD kommer tycka att det är det minst dåliga alternativet.
Men troligast är nog faktiskt dessvärre att L väljer att stödja S tror jag. Jag känner inget större förtroende för dem tyvärr.