2022-08-29, 19:53
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det blir nog forsatt få affärer. Om köparna tror att marknaden ska ner ytterligare tills nästa år så vill de ju ha det lägre priset redan nu. Något som säljarna nog inte är så intressade av.

Det är rätt att när en bubbla spricker så uppstår det en fas då färre affärer görs.

Men om det var så enkelt att säljarna bara slutar sälja så skulle bostadsbubblor aldrig spricka. Men det gör de ju hela tiden, världen över. I själva verket är det alltid fler som måste sälja än som faktiskt måste köpa. Väldigt många kan lösa ett tillfälligt boende om så krävs. När det är livsavgörande summor det handlar om blir motivationen stor. Ungdomar kan bo kvar hemma. O.s.v. De som däremot inte har råd att bo kvar där de bor, de måste faktiskt sälja. Och "diers are not buyers".
Citera
2022-08-29, 20:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ändå fantastiskt vilken stark marknad vi har ändå, nästan så jag blir lite rörd. Till hösten väntar nya prisrekord!

Efter att ha specialstuderat försäljningar i min absoluta närhet kan jag inte hitta någon speciell rea den senaste tiden. Någon enstaka % ner från den absoluta toppen bara.

Undrar fortfarande var den s.k rean är? Skulle kunna tänka mig att uppdatera boendet om det stämmer.
Citera
2022-08-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Efter att ha specialstuderat försäljningar i min absoluta närhet kan jag inte hitta någon speciell rea den senaste tiden. Någon enstaka % ner från den absoluta toppen bara.

Undrar fortfarande var den s.k rean är? Skulle kunna tänka mig att uppdatera boendet om det stämmer.

Ja det är remarkabelt vad stark bostadsmarknaden är.

Tidigare i tråden skulle allt krascha vid höjningen i juni. Nu har de ändrat retorik och säger att kraschen kommer med septemberhöjningen (som alla redan vet om) och/eller pga elpriserna. Att priserna bara fortsatte upp förra vintern trots ökade elpriser bryr de sig inte om
Citera
2022-08-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja det är remarkabelt vad stark bostadsmarknaden är.

Tidigare i tråden skulle allt krascha vid höjningen i juni. Nu har de ändrat retorik och säger att kraschen kommer med septemberhöjningen (som alla redan vet om) och/eller pga elpriserna. Att priserna bara fortsatte upp förra vintern trots ökade elpriser bryr de sig inte om

Eller bara jävligt släpande? De som köper nu har ju sålt redan och behöver något nytt, de har ju dessutom fått mer än vad de behöver ge eftersom det går nedåt. Snart börjar nog paniken däremot, speciellt med ännu högre räntor runt hörnet.
Citera
2022-08-29, 20:44
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Eller bara jävligt släpande? De som köper nu har ju sålt redan och behöver något nytt, de har ju dessutom fått mer än vad de behöver ge eftersom det går nedåt. Snart börjar nog paniken däremot, speciellt med ännu högre räntor runt hörnet.

Så kan det vara. Min granne som sålde nu och nådde ATH hade en köpare som skulle flytta in om 2 v och de gick med på det.
Köp först, sälj sedan - lever inte riktigt kvar idag och jag kan se det på försäljningssiffrorna över antal objekt som säljs. Man kan inte vara säker på vad man kan få för sin bostad idag.
Citera
2022-08-29, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ändå fantastiskt vilken stark marknad vi har ändå, nästan så jag blir lite rörd. Till hösten väntar nya prisrekord!

RB torde nog höja räntan nu i september ytterligare.

De kommande vintrarna lär energipriserna rusa. Men regimlojal massmedia vill att vi bara ska tänka en vinter i taget.

Sverige gör fel industriellt. Det här är flera viktiga saker som den nyss kraftigt belånade yngre medelklassen inte trott skulle hända.
Citera
2022-08-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
RB torde nog höja räntan nu i september ytterligare.

De kommande vintrarna lär energipriserna rusa. Men regimlojal massmedia vill att vi bara ska tänka en vinter i taget.

Sverige gör fel industriellt. Det här är flera viktiga saker som den nyss kraftigt belånade yngre medelklassen inte trott skulle hända.

Jag vill gärna se siffror innan jag tror på det. Från mitt perspektiv är det vi upplever nu bara en hälsosam tillbakadragning innan vi når nya prisrekord.
Citera
2022-08-29, 21:17
Medlem
Det är nu de som sålt med förlust på 10-15% kommer att leta nytt. De har precis sålt med förlust och vill göra en bra affär så det de köper bör ha gått ner minst 20%. Detta kommer att påskynda raset som redan är större än bankerna trott. Intressanta tider!
Citera
2022-08-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är rätt att när en bubbla spricker så uppstår det en fas då färre affärer görs.

Men om det var så enkelt att säljarna bara slutar sälja så skulle bostadsbubblor aldrig spricka. Men det gör de ju hela tiden, världen över. I själva verket är det alltid fler som måste sälja än som faktiskt måste köpa. många kan lösa ett tillfälligt boende om så krävs. När det är livsavgörande summor det handlar om blir motivationen stor. Ungdomar kan bo kvar hemma. O.s.v. De som däremot inte har råd att bo kvar där de bor, de måste faktiskt sälja. Och "diers are not buyers".

Så du menar då att vi har en bubbla i Sverige? Eller menar du att det är naturligt att priser kan gå ned när fundamenta ändras? Känns som två olika frågor.

Vad det gäller ditt utlägg om demografi så kan det ju vara aktuellt att faktiskt kolla hur den ser ut. Såvitt jag vet så har vi inte minskat i köpbar befolkning (in before ”men alla är invandrare). Varför måste det alltid vara fler som måste sälja? Du tror inte de som sysslar med nyprodd har tagit det i beaktande?
Citera
2022-08-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skulle gissa att ett dylikt hus år 2024 går för 1,4 milj om ens det.

Går och går.
När du tecknat in alla dina extrema värsta-scenarier kan det säkert hypotetiskt lägga sig på en sådan nivå.
Bygger ju dock på, förutom att värsta-scenarierna faller in, att någon också säljer för det. Vilket såklart faller på sin egen orimlighet om man absolut inte är direkt extrem-tvungen till det.
Någon som fått lämna sitt jobb och sålt av precis allt man äger och har kanske säljer som sista utväg med en värdeminskning på ca 50%. Resten gör det ej.
Citera
2022-08-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Så kan det vara. Min granne som sålde nu och nådde ATH hade en köpare som skulle flytta in om 2 v och de gick med på det.
Köp först, sälj sedan - lever inte riktigt kvar idag och jag kan se det på försäljningssiffrorna över antal objekt som säljs. Man kan inte vara säker på vad man kan få för sin bostad idag.

Har du inte väldigt låg belåning ger de konventionella bankerna knappast ett för de sista 10 åren ”normalt” lånelöfte idag om du inte sålt din nuvarande bostad först.
Citera
2022-08-29, 22:06
Medlem
Jag kollar på fritidshus i prisläget omkring 0,5-1,5 miljoner i Bergslagen typ. Har sett några få objekt utan bud eller "skambud". Men de flesta går för utgångspris, strax under eller över. Visst några som köpt under corona verkar göra en mindre förlust har jag sett. Men sett till det ekonomiska läget känns det relativt starkt ännu och verkligen inget fyndläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in