Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Fjärrvärme är dock fortsatt svinbilligt även efter 10%-iga höjningar vid årsskiftet, och flerbostadshus delar ju på värmen så det blir effektivare.
Även i äldre flerbostadshus är energiprestandan sällan mycket över 100 kWh/kvm/år. Uppvärmingskostnaden är som natt och dag helt enkelt.
Uppvärmningen står för 16% av avgiften i min 50-talsförening. En 10%-ig fjärrvärmehöjning blir alltså max ett par procentenheter högre avgift. Knappt en öl på krogen i månaden! Trots att föreningens tonårsdöttrar antagligen duschar i evigheter…
Långt ifrån en stor fanta, två quattro stagionis och Netflix!

Har inget med BRF att göra, men ändock fjärrvärme!
Jag talade med banken häromdagen i lite olika ärenden men framför allt nivån på räntan, etc. De frågade en hel del gällande min villa och vad för typ av uppvärmning vi har, vilken är just fjärrvärme.
De såg det som något extremt positivt, och adderade genast en hel del värde i den bara pga det.
Nu var ju detta en sketen bankman som inte har mer koll än jag på energimarknaden, men det var nästan uppenbart att de såg just fjärrvärme som en god parameter till intresset och därmed värdet i fastigheten.